Ringkasan Dugaan

Hari nie dah 5/8/2008. Hampir 4 bulan dah aku & Sepul dilanda masalah.
Byk yg dah berlaku since last post on 3rd July tue.
On 10th July aku, declare putus tunang dgn Sepul just between us.
Sbbnye Sepul takde masa nk ke Johor & parents aku pn serah pn kitorang jer.
Since family belah Abah pon ade problem jugak, so malas la nk susah2 diorang.
Parents Sepul pn tak bape sihat, so kitorang deal berdua jelah.
Juz lately aku dpt tau parents Sepul still x bape jelas ttg kitorang.
Sbbnye Sepul x citer kt diorang la. Aku pn da mls nk amek kisah la.
Sepul tu bknnye betol sgt pong...lantak lerr...

Then bulan lepas aku mmg giler2 gak la pursue Sepul
After dpt petunjuk & hidayah dr Allah, aku dpt rasakan
Yg aku dh byk berubah jadi a better person lah
Alhamdulillah dgn Rahmat Allah ini aku jd seorg yg tabah
Dan paling penting sekali hati & jiwa aku tenang bak air di kolam
Aku betul2 serahkan takdir aku pd Allah krn aku yakin itulah yg terbaik
Dan Allah telah pun membantu aku & akhirnya hari nie situasi seakan sudah bertukar

Yes, Sepul mmg ada ppn lain..dia yg approach ppn tu
Buat aku kecewa dgn sikap dia & yg lebih mengecewakan lagi
Dia tahu dia mengejar byg2 tp dia tetap nk pursue benda tu
Sdgkn aku nie ade depan mata dia, dia boleh tolak mcm tu jer
Aku tak marah dia, dendam ape seme..juz kecewa dgn dia
Lelaki yg aku chop baik hati, terpesong smpi mcm tu sekali
Syukur aku dh ade pegangan yg mula bertapak dlm hati iaitu Islam
Aku berpegang teguh pd janji Allah bhw setelah kesulitan pasti dtg kemudahan
After malam pasti akn siang..so aku sabar & tabah dgn apa yg Sepul buat pd aku

Jumaat mlm 1/8 aku jumpe dgn Sepul & aku kecewa dgn dia
Hingga aku buat kptsn nk try kwn dgn Mamat (Suhairi) bes pren dia
Ini pn idea dr K.Ruby & mak Sepul sndiri yg bengang dgn perangai anaknya tu
Mamat tu mmg open & aku rasa senang dgn pandangan dia ttg masalah aku
Dan Allah spt bukakan pintu hati aku utk terima lelaki selain Sepul
Aku mcm dh tau Sepul pasti nk semula dgn aku
Lagi la aku dh berubah sikit, kurus pn kurus gak laa..lawa kan...
Tp tuelah, aku x pasti sbb apa klu dia nak aku balik
Perasaan syg aku yg membuak2 pd dia sblm nie mcm dh tersorok jauh
Buat aku rasa peluang dia dgn Mamat tu sama rata, 50-50
Smpi mcm tu sekali kecewanya aku dgn sikap dia

Aku tak tolak klu dia nak aku balik
Just dia kene usaha sungguh2 la mcm aku sungguh2 usaha masa nk kt dia sblm nie
Aku sndiri x pasti aku boleh syg dia balik mcm dulu ke tak after all this
Aku akui aku masih suka kt dia, tp syg tu mcm susah sikit lah
Aku takut sbnrnya dgn sikap dia tue, aku takut dh kawen sok jd balik mcm nie
Buat aku ragu2 dgn keikhlasan & kejujuran dia klu dia nak kt aku balik
Mcm ada sbb lain, cam xde pilihan sbb dgn ppn tu ade byk rintangan katenye
Then aku dh berubah to be a better person & kurus
Mcm time aku hampeh, dia tinggal aku senang2 jer
Aku dah okay, dia nak kt aku balik
Then aku nie apa pd dia?

Mmg nie kesilapan terbesar Sepul pernah buat pd aku
Sdgkn aku dh byk kali buat salah pd dia spjg 3 tahun+ hub.kitorang
Tp kesilapan dia nie amat berisiko..dia mempertaruhkan ikatan pertunangan kitorang
Dia melibatkn family kedua2 belah pihak, then suka ppn lain pulak lagi...
For me amat besar & serius apa yg dia dh buat kt aku nih
Ini melibatkn future aku klu aku at the end kawen dgn dia
Aku takut la dia akn buat lagi esok2 klu aku terima dia semula
Hishh susah betol lah...

Aku mmg maafkan dia semua, tp utk amek risiko bersama dgn dia semula
Aku agak ragu2 lah..lg pulak dgn nasihat2 yg aku dpt dr bbrp org yg tau citer nie.
Kbnykkn nye x berpihak pd Sepul..byk soh pilih Mamat tue yg aku dh nmpk ciri2 suami yg baik
Mamat tue brtgg jwb & baik hati..psl iman tu, asal Solat, Puasa dh okay laa..
Tak seme yg aku nak leh dpt kan? Sepul pulak xde tggjwb..
Klu dia ada benda tu, msti dia tak tinggal aku time aku jahil dulu..
Ini dia give up dgn aku & pilih ppn lain yg mmg dh ada ciri2 yg dia nak selama ni
Ciri2 yg aku mmg xde sblm nielah..lemah lembut, peramah....
Tibe2 dia takut lak nk jadikn aku isteri dia..sdg aku x pernah nk pertikai dh sikap2 dia
Sbb aku terima dia seadanya dia..yg pntng pd aku hati dia baik..
Tp itulah silapnya aku skrg, now dh nmpk hati dia tak lah sebaik mana
Allah nk tunjuk sekejap je kan....kunun laki paling setia, pastu hampeh suke ppn lain pulak
Seksa giler aku menahan jeles & sakit hati bile tau..
Syukur ada bantuan Allah yg mmg aku amat perlukan sbg kekuatan diri aku
Hgga aku berjaya maafkn semua yg Sepul dh lakukan pd aku
Tp utk terima dia semula......hmm...aku pn tak pasti lahh...

Ptg nie dia kata nk jumpe aku, msti psl kptsn muktamad dia ttg kitorang lah
Nmpk gaya mcm dia nk balik kt aku jer tu..emel2 dia pn menunjukkn ke arah tu
Then ade tulis kata sedar after mak dia nasihat Ahad 3/8 lepas
Sblm nie mcm la mak dia tak nasihat kt dia kan???
Seme org nasihat tp dia tolak tepi..now nape nk dengar pulak nasihat mak dia?
Sbb tgk aku dh berubah jd lebih baik & bertambah lawa?
Sbb apa yg dia nak pd aku sblm nie dia dh dpt?
Boleh ke mcm nie?Blh ke dia jd suami yg baik mcm nie?

Sbb tu aku bg peluang utk dia buktikn pd aku dia boleh jd better person jugak
Dia kene usaha nk tawan hati aku semula..tunjuk effort yg dia dh menyesal & insaf
Kembali pd ajaran agama Islam...sama2 dgn aku kongsi ilmu ttg agama
Sbb itulah fokus aku skrg nie..nk perbanyak ilmu agama..nk kejar akhirat instead of dunia
Aku nk masuk Syurga..sape nk masuk neraka?Aku dh diberi kesedaran ttg ini
So aku kene gunakan peluang yg Allah beri pd aku nie dgn sebaiknya
Aku usaha nk jd muslimah sejati, hamba yg di redhai, selamat dunia & akhirat
Klu boleh aku nak suami yg nak sama2 dgn aku cari keredhaan Allah
Yg ada kesedaran ttg hidup dunia hnya medan ujian, hidup kekal abadi di akhirat kelak
Takkan nk hidup dlm neraka, diseksa lama2 kan? Aku takut dgn azab Allah
Aku takut nk jd org yg Allah murkai, Allah benci & Allah sesatkan
Klu boleh aku nk sama2 dgn suami belajar agama, pelan2 lah kan..
Aku pn tgh belajar nie..byk lg yg aku tak tahu..so aku belajar pelan2
Dan aku mohon Allah panjangkan umur aku utk aku tebus semua kesilapan aku dulu
Itu yg paling aku takuti sekiranya Allah cabut nyawa aku dlm keadaan dosa aku melebihi amalan aku di dunia ni, nauzubillahhi min zalik

Aku pn xtahu klu Mamat tu blh jd soleh & nk buat mcm aku nak nie
Aku agak ragu2 gak dgn Mamat nie sbb aku pn x kenal sgt dia
Tp priority aku mmg pd lelaki yg nk sama2 dgn aku cari keredhaan Allah
Itu yg paling penting sekali skrg. Aku nmpk Sepul mcm ade kelebihan kot kt sini.
Tp entah lah...klu dia pandai, msti dia tahu camne nk tackle aku balik
Aku nk pastikan dia betul2 jujur & ikhlas nk kt aku balik & atas asas2 yg kukuh
Dia mmg kene usaha keras la dlm hal nie...buktikan dia jgk blh jd lelaki yg lebih baik dr sblm nie
Harap aku je baik, dia tetap mcm tu, boleh ker?
Aku dh jauh tinggalkn dia, dgn sikap dia skrg, mana boleh aku terima dia sesenang je kan
Dia pn kene ada perubahan yg lebih baik lah...tu yg aku nk tgk pd dia..

Dan aku kene bg dia pengajaran sbnrnya. Tak blh senang2 terima dia balik.
Biar dia tahu betapa perit & deritanya aku selama 3 bulan ats apa yg dia lakukn pd aku
Bkn nak dia sengsara, bkn nk balas dendam, tp nk bg pengajaran jer
Hrp dia blh berubah jd lelaki yg lebih baik la after that, Insyallah
Itulah yg aku nak pd Sepul skrg...ambil pengajaran dr apa yg berlaku sblm nie..
So in future beringat sblm buat apa2..jgn ikut hati sgt...yg paling bagus mintak bantuan Allah
Bile kite dh putus asa dgn musibah yg menimpa kita, saat itulah Allah akn bg bantuanNya
Itulah yg aku dh lalui & dgn itu aku sikit pn x menyesal dgn dugaan nie

Hati & jiwa yg tenang nie xkan blh ditukar ganti dgn permata sekali pun
Alhamdulillah, akhirnya Allah pilih aku dr berbilion manusia di dunia nie utk diberi petunjuk
Org yg bengong cam aku nie hahh..yg poyo2 sblm nie...giler2 seme..
Aku cuma nk kuatkan keimanan aku pd Allah, aku nk berterima kasih atas nikmat yg Dia dh berikan pd aku..aku taknak lalai & leka lg dgn permainan dunia yg sia2 nie..InsyaAllah.
Aku mohon Allah pimpin aku ke jalan yg di redhaiNya sehingga tiba ajal aku nnti, Amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat