Dunia or Akhirat?

Cerita ttg kewafatan Nabi SAW kt bwh mmg menyentuh perasaan aku. Kata2 terakhir yg dilafaz baginda, 'ummati...' iaitu umatku. Ya Allah, betapa kasihnya baginda pd kita, betapa prihatinnya baginda pd kita, betapa bimbangnya baginda kpd kita. Dan kebimbangan baginda mmg berasas sekiranya kita lihat keadaan umat Islam skrg. Inilah yg ditakuti oleh baginda & ianya sdh pn terjadi. Islam sekadar pd kad pengenalan, tp cara hidup lansung tak mencerminkn seorg muslim. Tak payah tgk negara jauh2. Tgk kt Msia nie jer dah cukup. Buat aku makin insaf & takut. Aku berada dlm dunia yg penuh dgn dosa & hina nie. Aku takut aku tak kuat & terikut sama. Aku mohon Allah pelihara iman & takwa yg aku dh usahakan sedaya upaya aku nie. Aku perlu jaga baik2 semua yg aku ada skrg & sentiasa ingat pd Allah.

Aku spt sedikit faham dgn kebimbangan Nabi SAW. Aku katakan begitu sbb aku juga ada rasa risau pd parents, siblings & Sepul yg pernah jd part of my life. Aku risau jg bile tgk diorang still lalai & leka dgn dunia. Klu Sepul aku blh bg emel2 nasihat, utk family aku cuma mampu jadikn diri aku contoh terbaik jer. Utk menegur, aku rasa berat mulut lagi. Aku blm betul2 confident utk bersuara mencegah kemungkaran yg aku saksi depan mata. Dan rasa mcm takkan mampu jugak. Salahkah apa yg aku buat nie? Murkakah Allah pd aku sbb aku tak tegur diorang? Entah knp tp berat betul mulut aku nk menegur apa2 yg tak elok. Ya Allah bantulah hamba-Mu yg lemah ini.

Berbalik ttg kerisauan baginda SAW, knp baginda risau of course sbb baginda dah tgk sendiri azab2 if masuk neraka. Tugasnya pula amat besar, iaitu utk seru umat manusia & jin pd menyembah Allah Yang Esa. Betapa beratnya beban yg di pikul baginda Rasulullah SAW. Tak dpt kita bayangkan. Sbb itulah baginda amat risau kpd umatnya. Tak sggup di biarkan umatnya jahil, kafir & leka semasa di dunia krn semua nie akn menempah azab di neraka. Azab Neraka amat dahsyat. Teringat2 peristiwa Israk Mikraj yg Nabi SAW sndiri saksikan azab2 itu. Sbb itulah Nabi SAW pernah bersabda " kalaulah kamu semua tahu apa yg aku tahu, kamu pasti akn menangis sepanjang hari & tidak ketawa membazir2 masa yg ada".

Mcm aku, aku cari ilmu ttg agama, aku dah tahu betapa indahnya jalan Allah nie, betapa bermaknanya hidup if kita bersandar semuanya pd Allah, betapa dahsyatnya azab seksa kubur & neraka, so takkan aku blh buat tak faham je bila tgk org sekeliling aku still lalai & leka dgn dunia? Means org yg dekat dgn aku lah. So aku cuba sedaya upaya, utk kawan2 aku fwd emel petikan dr buku Dr.'Aidh & pada yg dekat mcm Sepul yg prnh jd sebahagian hidup aku, aku bg kata2 peransang & nasihat. Pd family aku akh tunjuk cth jelah. Aku pn still biasa2 tp sekurang2nya aku dah menuju di jalan yg betul. Sdg mrk masih lg utamakan bahagia dunia skrg yg di depan mata, tp lupa ttg bahagia yg sbnr2nya, selama2nya iaitu di Akhirat kelak. Sanggup ke aku tak berbuat apa2, lepas tgn dgn keadaan diorang semua nie?

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat