Petikan Surah Al-Baqarah

Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah dan hari akhirat dan segala malaikat dan segala Kitab dan sekalian Nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya, kepada kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan dan kepada orang-orang yang meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan dan dalam masa kesakitan dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. (Orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa.

(Surah Al-Baqarah: Ayat 177)

Aku suka baca petikan ayat2 Quran nie. Allah dah bagitahu semuanya bagaimana nak jadi org yg beriman pada-Nya. Inilah perintah2-Nya kepada manusia & hanya inilah yg perlu kita lakukan selagi kita masih bernafas di bumi Allah. Dan semua perintah Allah ini menganjur pd kebaikan & kebahagiaan hidup di dunia juga di akhirat. If semua org kt dlm dunia nie ikut apa yg di tulis dlm petikan surah nie, mmg aman damai lah kita semua nie ^_^ Tp sbb hawa nafsu & dorongan syaitan yg di laknat Allah, ramai manusia yg terpesong akidah & imannya. Alangkah beruntungnya aku yg sedia lahir dlm keluarga Muslim. Even sblm nie aku lalai & leka sbb take it for granted aku mmg dh sedia ada Muslim, akhirnya dgn dugaan penderitaan oleh Allah atas kesalahan aku juga yg menempahnya, aku kembali pd jalan Allah. Segala Puji bg Allah.

Main point nya yg penting sekali ialah petunjuk & hidayah dr Allah saje. Then usahalah sedaya upaya utk terus berada di jalan ini. Jgn sia-siakan nikmat bukaan mata hati yg Allah sdh berikan ini. Tak semua org blh dpt ape yg aku dh dpt nie. So aku nie kira insan terpilih jugak lah kan? ^_^
Syukur sbb Allah beri perhatian pd aku. Masih sayang pd aku even aku dlm kemaksiatan & dosa yg nyata. Allah Maha Pengasih lagi Maha Pengampun. Tuhan yg Esa. Yang mencipta semesta alam. Tuhan yg aku sembah & Tuhan yg aku minta pertolongan. Hanya kpd-Nya, Allah SWT yg telah diciptakan-Nya aku dr setitik air mani & kepada-Nya jualah aku akn kembali.

Popular Posts