Satu fikiran

Aku fikir2 lah. Klu la aku tak bersandar pd Allah mcm skrg, mcm mana keadaan aku eh? Ada ke jalan lain selain aku kembali pd jalan Allah? Dan aku fikir2 aku tak rasa ada jalan lain pun yg aku boleh pilih selain jalan skrg nie. Klu aku tak pilih jalan Allah, aku pasti masih merana. Klu aku pilih utk sandar pd manusia, manusia tu juga blh khianati aku mcm Sepul buat dulu. Klu pn aku choose to be alone tanpa pilih jalan Allah, boleh ke aku bahagia & open minded mcm skrg nie ttg jodoh? Sbnrnya aku dah takde choice lain utk hidup bahagia seorg diri. Hanya pd Allah aku boleh bersandar. Choices yg lain tak menarik lansung bg aku. Takde future. So aku yakin choice aku utk jalan Allah adalah yg terbaik sekali. Buat aku fikir, org lain pn mesti pernah juga di timpa musibah, malah ada yg lebih dahsyat & sedih berbanding kes aku. Tp kenapa diorang tak pilih jalan Allah nie yer? Mcm Sepul after Kak Nauha meninggal, knp dia tak pilih jalan Allah? Knp dia pilih utk bersandar pd aku? Aku katakan dia bersandar pd aku sbb kitorang still gelumang dgn dosa selama 3 tahun. Klu dia bersandar pd Allah, dia takkan tangguh lama2 utk nikah dgn aku. Dia xnak pisang buah 2 kali mcm kes dia dgn arwah. Logik kan ape aku tulis nie...?

Kita blh tahu sbnrnya org yg ditimpa musibah nie sandar pd Allah or selain dari-Nya. Aku nie sgt2 beruntung krn terus pilih jalan Allah. So Insyallah ape2 musibah lepas nie, aku sentiasa ada Allah sbg sandaran. Aku redha & yakin dgn qada' & qadar. Ya, aku pasti akn sedih dgn stp apa musibah yg menimpa aku, tp aku dah ada kekuatan yg tak boleh di tukar ganti. Allah itu sentiasa ada, sentiasa wujud, sentiasa bersedia mendengar keluhan kita. So apa yg perlu kita takut? Knp takut utk berseorangan? Knp perlu keluh kesah ttg future yg masih ghaib? Let say, salah seorg ahli keluarga kita meninggal, ya kita pasti akn menangis krn kita sedih. Tp kita bukan tak tahu stp yg hidup pasti akn mati, termasuklah diri kita sendiri. So kita redha & akn go on jugak with our lives. Sllunya org takkan ambil pengajaran pun. Tak lama lps tu lupa. Mcm juga aku & Sepul nie. Masa dah menyembuhkan kesedihan aku ttg putus tunang. Aku redha & dpt berbaik dgn dia sbb aku bersandar pd Allah. Klu aku pilih choices lain, aku pasti dah tak contact dia lg skrg nie. Yelah sbb aku mcm dendam, marah, kecewa dgn apa yg dia dh buat dgn aku. Then aku akn bahagia ker? Even aku sayang kt dia lg, apa chances utk kitorang bersama semula? zero...sbbnya kitorang lost contact. Then siapa yg rugi?Dua dua lah rasanya.

Mcm skrg aku dpt maafkn dia dgn ikhlas, anggap dia mcm kawan biasa & contact by emel. Koman2 kitorang still kawan. Hub.aku & family dia masih baik. Chances utk bersama semula mmg besar. So kami sama2 pn untung dlm kes skrg nie. Aku syukur sgt2 sbb aku pilih jalan Allah bkn jln2 sesat yg lain. Hikmahnya byk sekali. Bkn pd hub.kami jer, tp utk kehidupan aku yg seterusnya, ujian seterusnya, musibah seterusnya. Semua sekali aku dpt cover dgn bersandar pd Allah. Alhamdulillah.

Tiba2 aku terfikir, Sepul skrg nie sdg bersandar kesedihan dia pd apa?siapa? Aku rasa pd kerja dia yg bz tue kot. Klu mcm tue, dia mmg akn tetap begitulah. Kesiannya Sepul. Dia takkan bahagia klu dia masih pilih selain dr Allah. Aku mohon Allah berikan dia keinginan utk pilih jalan Allah mcm aku. Hanya pd Allah aku boleh berharap & mohon pertolongan utk Sepul. Umur dia pn dah bape..klu tak pilih jalan Allah skrg, nk tggu bila lagi? Aku ambil berat betul ttg Sepul nie. Sbbnya aku rasa hidup dia tak bahagia. Dia sllu buat pilihan yg salah dlm hidup dia. Rasanya Allah azab hati dia, thats y dia jd gitu. Ya Allah, kasihanilah Saiful Bahrie b.Abdul Manap. Tak sanggup aku nk tinggalkan dia mcm tue jer. Ujian utk kami, takkan aku sorang je yg pilih jalan Allah? Takkan aku nk biar dia terus derita dgn jalan yg sesat?

Susah juga sbb hak Allah utk Sepul tertarik hati ke jalan-Nya. Cahaya, hidayah..ianya hak Allah. Dia berhak berikan pd sesiapa yg di sukainya. Bgt jg jalan yg sesat. If Allah dh tetapkn Sepul terus pilih jalan yg sesat, apa daya aku nk palingkn hatinya pd jalan Allah?

Thats y aku tak boleh stop doa pd Allah utk kebahagiaan Sepul di dunia & akhirat. Mohon Allah jgn azab lagi hatinya so that dia blh pilih jalan yg lurus. Kasihan Sepul. Dia sdg di azab tp dia sndiri tak tahu. Sanggupkah aku stop terus emel utk dia spt yg aku plan shgga akhir minggu nie? Now aku dah berbelah bahagi....aku nk stop sbb ape yer? Sbb aku rasa mcm dia x interested utk berbaik dgn aku lah rasanya...hisshh apelah aku nie....alasan yg lemah..aku pk klu dia mmg serius tak insterested, aku kene lupakan dia totally dr hidup aku. Aku taknak ada sikit pn ada kene mengena dgn dia dah...ape aku nie? Aku x ikhlas maafkn dia ker? Tak, sbbnya perasaan aku pd dia masih bersisa, cuma aku pendam krn Allah. So utk betul2 hadapi hakikat dia akn kawen dgn ppn lain, aku masih blm dpt 100% terima. Inilah yg aku rasa sbnrnya.

Dia clash last month, takkan bln nie dah ok? Apelah aku nie...tak sabar2 pulak..ok lahh..bkn stop totally lah. Just kurangkan sikit2. Skrg nie terlalu kerap sbb hari2. So lepas nie maybe seminggu 2 kali jer ker..Isnin & Jumaat..ok gak tue ^_^..Insyallah...jgn paksa2 diri sgt...buat semuanya dgn ikhlas...Insyallah...

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat