Selintas Kata





Skrg aku nie begini. Memikirkn sllu ttg kematian, hari kiamat. Pasti akn ada yg kata aku terlampau extreme or berlebih2. Aku rasa itulah pendapat bg manusia2 yg masih lali & leka spt roomate aku smlm. Dia kata tak perlu fikirkn sgt, Insyallah ok je semuanya, buat baik mcm biasa, beringat etc. Alangkah mudahnya dia berkata begitu saja. Tak perlukah kita berusaha melipatgandakan amal ibadat kpd Allah stlh sedar akn kebenaran janji2 Allah? Sudah cukupkah amalan yg skrg ini shj utk kita tidak di azab di kubur & neraka kelak? Dan aku tiada daya utk berkata2 yg lebih lg krn aku akur ttg 'cahaya' @ hidayah Allah utk org2 yg dipilih-Nya shj. Aku rasa beruntung & dlm masa yg sama aku takut. Takut aku sia-siakan saja 'bukaan mata, fikiran & hati' ini. Ya Allah bimbinglah aku je jalan-Mu, amin.

Klu aku fikirkan atau sibukkn dgn kata2 org di sekeliling aku, aku akan musnah. Sbb perubahan aku rasanya tidaklah terlalu ketara & semuanya ke arah kebaikan, jd tak perlulah aku mendengar kata2 org lain. Teruskan saja usaha aku ini & aku cuma perlu risaukan penerimaan amalan2 aku oleh Allah SWT. Itu saja. Sudah hampir 3 bulan sejak aku mendapat nikmat ini. Dr bertatih2 now aku dh agak stable. Aku cuma perlu usahakan lg iman & takwa ni. Perbanyak baca buku2 agama utk tambah ilmu & cari ibadah2 yg tidak terlalu membebankan utk diamalkan. Aku nak semua amalan yg aku buat tu ikhlas utk dpt keredhaan Allah bkn spt terpaksa. Aku pegang kata2 Dr.'Aih Allah suka yg sederhana (wasatiah). Insyallah dgn usaha & tekad yg berterusan, aku akn terus berada pd jalan ini, Insyallah, amin.

Jihad aku skrg adlh utk mengawal hawa nafsu aku sendiri. Jihad kpd org lain, aku akn lakukan seterdaya, berperingkat2 dgn penyebaran emel berbentuk keagamaan. Moga ada yg membacanya tergerak hati utk berubah menjadi insan yg lebih taat & patuh pd Allah SWT, amin. Aku akn sentiasa panjatkn doa pd Allah spy mak, abah, siblings & muslimin muslimat di dunia ini amnya mendapat petunjuk & hidayah, cahaya dr Allah spy mrk kembali pd ajaran agama Islam yg sbnr2nya yg di sampaikan oleh kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW. Pilihlah Akhirat, bukan Dunia. Jagalah Allah, Allah akn Menjagamu. Wallahualam.

Ya Allah, aku berniat sgt nk pergi Umrah/Ziarah di Mekah. Kau murahkanlah rezeki ku Ya Allah utk aku ke sana. Aku ingin melihat dgn mata ku sendiri tempat2 Rasulullah SAW pernah berada, makamnya, Gua Hira' tempat wahyu pertama kali turun etc. Izinkan aku Ya Allah. Aku ingin ke rumah-Mu (Kaabah) yg mulia. Aku ingin berada lebih dekat dgn-Mu Ya Allah & kekasih-Mu Rasulullah SAW. Permudahkanlah bagiku utk ke sana, amin amin ya rabbal alamin.

Popular Posts