Teliti Aib, Sepul & Ujian

Aku nak teliti aib aku skrg nie. Asyik nmpk aib org, diri aku mcm mane pulak? Sedih jugak la sbb aku nie xde sape nk tegur aib diri sndiri. Sepul byk aku tegur ttg aib dia, tp dia sekali pn xde tulis ttg aib aku. Juz sekali dulu last aku ckp on the phone dgn dia 6/8 ttg riak & bongkak. Time tu Allah mmg sdg hukum aku sbb aku buat maksiat dgn dia ats dasar kecintaan aku pd Sepul. Duduk berdua2an dlm tmpt gelap, urut2 badan dia yg lemah etc. Ya, bile bersama dgn Sepul, aku akn buat byk dosa maksiat. Mmg perpisahan kami skrg ini adlh yg terbaik. Pd dia wallahualam tp pd aku, alhamdulillah aku rasa aku lebih terpelihara dr masa kitorang bersama. Cuma aku mohon pd Allah perpisahan ini bknlah utk selamanya. Klu Sepul mmg x blh nk dpt petunjuk & hidayah Allah, asal dia ambil iktibar atas dugaan kami & penganiayaan2 yg dia dh buat pd aku, bertaubat, itu dh cukup baik pd aku. Ttg hidayah & petunjuk, aku mohon bantuan Allah utk bantu dia bile kami dah sah nikah Insyallah. Aku pn xtahu apa perancangan Allah utk aku ini future samada aku akn nikah dgn Sepul or laki lain. Cuma aku ingatkn diri bhw semua yg Allah atur utk diri aku even semua manusia adlh yg terbaik utk diri ssorg itu. Yakin!

Dan tentunya ttg bahagia dunia yg aku doa utk bersuamikn Sepul menjadi ujian bagi aku. Now aku tahu bahagia yg aku impi2kn dgn Sepul adlh bahagia dunia, maka aku tahan dgn niat jihad nafsu. Insyallah, aku mohon bantuan Allah dlm hal ini. Tak mudah, tp demi Allah yg telah menjadikan aku, aku akn usahakan sedaya upaya. Hidup aku skrg utk Allah, kerana Allah & mati aku pula sdh ditentukn Allah & kepada Allah jua aku akn kembali. Utk memperhamba diri pd Allah, aku perlu cinta pd pesuruhnya Rasulullah SAW. Rasul yg telah bermati-matian menegakkan syiar Islam di seluruh pelusuk dunia. Ya, Rasulullah SAW patut berbangga dgn syiar yg tersebar tp baginda SAW pasti akn kecewa bile tgk pengisian rohani, tauhid, iman dlm umat Islam hari nie yg teruk. Aku pasti inilah yg Rasulullah SAW akn kecewa sekali. Manusia zmn skrg ramai yg lalai & leka dgn keindahan dunia termasuklah aku 1 masa dulu. So aku mmg patut sgt sgt bersyukur dgn nikmat yg Allah dh beri pd aku hari nie. Atas 1 musibah dugaan dgn Sepul, aku bangkit dgn bantuan Allah. Sbb pd waktu itu sdh tiada manusia yg mampu aku sandarkn sgl penderitaan tue. Maka akhirnya aku yg tak tahu malu, yg byk dosa, yg jahil nie meminta pertolongan Allah & Allah yg Maha Pengasih & Penyayang menyahutnya dgn diberi-Nya aku ketabahan hati. Dr bertatih2, atas usaha & tekad yg bulat, aku semakin bahagia dgn kehidupan aku tanpa Sepul. Pengajaran yg paling berguna, berharaplah pd Allah bkn pd manusia. Sepul yg semua org anggap baik aniaya aku jugak kan? Juz dia tu mmg Allah tutup aibnya dr pandangan mata org lain. Itu saje. Aku nie yg org byk nmpk aib, yg baik sbnrnya.huhu...syukur pd Allah ^_^ . Tak apelah org kata aku jahat, yg penting pandangan Allah SWT pd aku. Dunia hanya pentas lakonan, akan musnah. Akhirat juga yg kekal abadi.

Sbnrnya klu semua manusia dpt rasa ape aku rasa skrg ttg dunia & akhirat, aku yakin semua org akn jd baik. Dgn nikmat yg setitik dr Allah saja membolehkn aku yg serba serbi kekurangan berubah menjadi lebih baik. Aku pn x sangka aku blh jd rajin & pembersih, blh fahami makna2 bacaan dlm solat, blh tepati waktu solat, blh ckp baik2 x cpt melenting, x tinggi suara sgt, cool, sabar, blh buat solat sunat lagi nihh..paling2 x sangka kan?Tp aku yakin dgn bulatnya hati & tekad & paling penting sekali dgn memohon bantuan Allah Yang Maha Esa, semua manusia blh jadi lebih baik malah jauh lebih baik dr apa yg aku perbuat skrg. Aku ni ppn yg dijadikn Allah mmg byk kelemahan banding laki, lg byk yg perlu perbaiki & susah sgt nk teguh pendirian. Klu la Sepul dpt semua nie, aku yakin dia pasti jd lebih baik dr apa yg org lain sangka pd dia. Aku x putus2 lagi doa utk Sepul. Atas sbb dia yg bersama2 dgn aku ditimpa ujian ni. And aku yakin dia boleh jd lelaki & suami yg soleh. Dia cume perlu kesedaran & sokongan & sikit panduan. Itulah yg aku cuba buat slma hampir sebulan lepas. Aku harap Allah buka pintu hatinya utk sedar ats segala kesilapan yg dia dh buat terutamanya pd aku. Aku kan yg teraniaya dlm kes kitorang & aku jugalah yg mendoakan kebaikan utk dia. Alhamdulillah, berkat bantuan Allah aku dpt maafkn dia seikhlasnya :) Dulu aku xkan blh buat mcm nie, tp hanya dgn pertolongan Allah semua nie dpt aku buat. Segala Puji bg Allah.

Cukup utk Sepul sedar kesalahan dia pd Allah, pd aku & org2 di sekelilingnya. Bila dia sedar, dia akn bertaubat. After bertaubat, dia akn cuba perbetul balik semua kesalahan dia. Then dia akn usaha utk tingkatkn amalan ibadah pd Allah & if dh mcm nie dia akn mudah dpt terima aku sbg isterinya sbb dia pn tahu aku dah berubah krn kejar akhirat bkn dunia. Selagi dia x mengaku salah, bertaubat, usaha dekatkn diri pd Allah, dia takkan boleh terima aku...ini yg aku agak pasti jugaklah. Hanya ini je sbbnya dia xkan blh terima aku as his wife. Klu ini keadaannya, aku simpati pd Sepul krn dia akn terus lalai & leka dgn dunia. Sedih la sbb aku lama kwn dgn dia & aku x dpt bwk dia sama2 di jln Allah nie. Takpelah, ini semua urusan Allah. Now aku hanya blh terus berdoa utk Sepul, itu saja. Hati kepunyaan dia. Hanya dia & Allah yg blh berkehendak pdnya. Klu hati dia berpaling, Allah akn bg dia terus sesat. Klu hati dia kata nak, Allah tu kurnia-Nya besar, Maha Pengasih Maha Penyayang, Insyallah dia akn ok amin.

Dugaan aku lepas nie pasti lebih hebat di dunia nie apb aku memilih bahagia akhirat. Aku kene sedia, aku kene tabah, sabar, kuat. Gentar juga bile fikir ttg nie tp dgn adanya Allah, aku harap aku berjaya harungi semuanya dgn jayanya. Derita dunia, berjaya akhirat. Klu itu yg Allah takdirkn, aku redha. Bahagia dunia pn bahaya juga sbb takut lepas bahagia aku lupa. Dugaan nikmat nie lg bahaya sbnrya. Klu derita kita mmg sntiasa akn mohon pd Allah, tp klu bahagia, manusia tends to forget Allah. Nauzubillahiminzalik. Aku mohon Allah kuatkan iman & takwa aku. Semoga aku sntiasa jd org yg tahu bersyukur pd nikmat2 Allah, amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat