Umrah, Sedekah, Nafsu

Aku tergerak hati nak buat Umrah & aku plan bulan 3/2009, next year Insyallah aku dh berjaya kumpul duit nak ke sana. Aku bajet koman2 aku kene ada 6k. Duit skrg aku rasa dlm 2k ade kot. Aku mohon Allah murahkn rezeki aku spy aku dpt pergi bulan 3 tue, amin. Aku dah emel K.Ya ajak dia pegi same tp xde repon lagi. Bz la tue. Hopefully dia interested gak la, Insyallah.

Tadi aku nk transfer duit by maybank2u ke Pondok Penyayang Raudhah tp x buleh daa. So kene pegi atm la klu nk buat xfer tue. Insyallah aku niat mmg every month nk masuk duit ke sana. Bulan nie aku lari bajet sikit so dlm 10 hengget jelah aku dpt bg ikhlas krn Allah Taala. Next month ada lebih byk sikit, aku masuk lagi Insyallah. Berapa yg aku mampu, aku akn ikhtiar. Demi mendapat keredhaan Allah & Syurga yg aku impikan di Hari Akhirat kelak ^_^ . Kite tak boleh berlengah dlm membuat kebaikan sbb kite pn xtau bile sakaratul maut akn menjemput kita dr dunia nie. So klu nk bertaubat, taubat cepat2 jgn lengah2. Nak sedekah, sedekah cepat2. Dan byk lagilah kebaikan2 yg Islam anjurkn kite kene usahakan. Insyallah perkara2 yg membawa pd kebaikan akn Allah selalu permudahkan ^_^ .

Skrg aku sdg melawan ingatan aku yg aku rasakan masih kuat pd Sepul. Aku kene kurangkn mengingati dia sbb aku perlu lebih mengingati Allah yg telah membantu aku di saat aku sudah putus asa dgn dunia. Aku kene jadi org yg bersyukur & mengenang budi. Aku sdg cuba melawan fikiran ini. Aku bayangkn aku jumpe dgn bidadara lelaki yg hemsem giler kt Syurga sok..hohoho :D . Yang berganda2 lebih hensem & baik hati & beriman dr Sepul. Cam besh gak kan?? hahaha...tersenyum2 aku sorang2 bile ingat ttg nie. Sbb itulah aku kene usaha cari keredhaan Allah spy aku boleh dpt semua yg aku tak boleh nak dpt kt dunia di Hari Akhirat sok. Skrg kt dunia nie kite kene byk bersabar sbnrnya. Tunggu. Ingat Allah, lakukan ibadat sepenuh hati. Ingat tujuan manusia di jadikan di dunia nie utk ape. Then Insyallah di akhirat kita dpt berganda2 balasan dr apa yg kita kerjakn kt dunia & di dunia pn kita bahagia dgn rahmat & keberkatan Allah SWT. Alangkah seronoknya klu semua org fikir mcm nie. Tentu dunia x kucar kacir mcm skrg. Tp stp yg berlaku ats ssorg pasti Allah lebih Mengetahui apa yg tersembunyi di sebaliknya.

Sbnrnya tak ada sebab kita nak salahkan Allah knp Dia tidak berikan hidayah & petunjuknya pd kita sbb stp manusia yg di lahirkan samada kafir or Islam pasti tahu membezakan baik & buruk sst perbuatan/sikap. Kita ada pilihan samada utk jd jahat or baik. Ini kptsn yg kite manusia buat sendiri. Bila hati kata nk jadi baik, dgn izin Allah ianya akn baik. Bila hati kata nk jahat, dgn izin Allah juga ia akn jahat. Dan yg kita tak boleh ambil ringan adlh peranan nafsu pd diri stp manusia yg Allah jadikan. Dlm buku Penenang Jiwa, Imam Malik ada tulis jihad yg paling mendapat keredhaan Allah ialah jihad memerangi hawa nafsu sbb ianya sgt sgt sgt tidak mudah. Cth makan smpi kenyang. Klu kenyang sgt kita jd malas & hawa nafsu itulah yg menjadikn kita nk makan lagi..dan lagi...sbb tu dianjurkn berhenti mkn sblm kenyang. Rasulullah SAW dulu sllu berlapar. Org2 beriman, soleh pn sama sbb nk kekang hawa nafsu. Tido banyak pn hawa nafsu jugak. Lebih2 nk bangun malam2 tgh lena2 tido tinggalkn tilam yg empuk utk bersujud pd Allah. Tak ramai yg boleh buat mcm tu termasuklah aku dulu. Skrg alhamdulillah aku lawankan nafsu tu & sedaya upaya buat Tahajud. Aku nak jadikan semua solat sunat (tahajud, dhuha & witir) skrg sbg amalan aku hingga ke akhir hayat aku, Insyallah. Aku mohon bantuan-Mu Ya Allah, amin.

Aku rasa agak terisi jugak dah ibadat2 yg aku buat pd Allah nie sesuai dgn keupayaan aku sbg ppn yg lemah. Aku taknak smpi ada rasa terbeban & ada rasa tak ikhlas melakukan semua ibadah pd Allah nie. Pd aku cukup jugak dah. Semuanya aku perbaiki dr masa jahil dulu smpi skrg. Dulu solat lengah2, x faham makna, kdg2 malas then tinggal :( solat sunat takde nk buat kec.kdg2 dulu buat b4 solat fardhu tu pn hati x ikhlas or kdg2 mcm nk menunjuk :( baca Al-Quran tp tak faham makna, baca laju2 nk cepat habis, ada niat nk tunjuk jugak sikit2 :(
Ya Allah teruknya aku dulu, byknya dosa aku pd-Mu :( ampunilah hamba-Mu yg lemah ini & pimpinlah aku ke jalan keredhaan-Mu, amin.

Aku mohon Allah sentiasa rahmati & berkati hidup aku. Aku nk jadi hamba-Nya yg taat pd perintah-Nya & meninggalkn larangan-Nya. Klu aku still dgn Sepul, susah nk buat sbb sllu sgt buat maksiat. Hati nie Allah azab sbb byk buat dosa :( . Now aku sorang2, so maksiat kurang, then mmg x suke nk keluar2 rmh sosial so terpelihara sikit lah dr dosa2, Insyallah. Dgn itu Allah permudah utk aku dpt ilham & ilmu2 yg tersembunyi sblm ini, alhamdulillah :) . Klu aku on balik dgn Sepul pn, aku harap time tue aku dah kuat utk betul2 berpegang pd jalan ini. Tak keluar berdua2an & utk urusan nikah, beli2 brg seme mesti ajak teman. Mak dia ker, kak ten ker. Klu kt johor ajak Iraz ker, mak ker. Tp yg pasti tak boleh berdua2an. Aku msti kuat & aku mohon bantuan Allah utk permudah urusan aku, Insyallah. Bkn dgn Sepul jer, maybe dgn mana2 laki lain ke yg Allah dh takdirkn terbaik utk aku. Aku redha dgn ketentuan-Mu Ya Allah. Klu pn aku dpt suami sok yg tak bape nk soleh, pd aku itu ujian Allah utk aku. Samada aku boleh tarik dia pd jalan Allah :) atau dia yg tarik aku pd jalan syaitan :( . Aku mohon bantuan & perlindungan Allah selalu drp tergelincir dr jalan ini, amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat