1 pemikiran

Tetibe aku terfikir. Sepul nie klu dgn ppn, komitmen mmg tinggi giler. Mcm dgn aku dulu, mmg klu nak kemana akn dia usahakan. Klu nk g dating sometimes sggup x g meeting kolej. Kire klu bercinta dgn dia, mmg kite akn rasa sgt2 dihargai & dicintai. Dia bg full commitment. Sbb tuelah aku still anggap dia lelaki yg baik dlm tempoh 3 tahun+ bersama. Sbb tu aku merana gile mase mule2 ujian nie dulu. Sbbnya dia berubah dlm sekelip mata & dlm masa yg cukup singkat. Aku rasa kelemahan utama Sepul adlh ppn. Bak kata Erin, jenis xleh hidup tanpa ppn. Dia tinggalkn aku pn sbb dia dah nampak ada ppn lain sbg sandaran. Thats y dia x kisah sgt putus tunang dgn aku. Dia menagih cinta dr ppn yg xleh decide hatinya utk lelaki mana (2 lelaki). Bodoh kan? Sdgkn aku nie ppn yg mmg ada 1 nama jer iaitu dia, dia tolak tepi. Mcm dia rasa dia blh dpt aku balik bile dia nak after dia pursue ppn tu & tak berjaya. Mcm aku nie standby jelah. Hinanya dia buat aku kan? Mcm sampah jer....

Bila mula2 bercinta, mmg semuanya nmpk indah. Tgh teruja, excited. Sok2 dh lama2 mcm aku ngn dia, nmpklah itu kurang, ini kurang. Then dia nk cari ppn lain lg ker? Nie yg mcm Mamat ckp laa. Lagi aku pelik, nape still kata ppn tu better dr aku sdgnkn dr sudut agama dh terang2 aku menang. Klu agama je dah kureng, then sikap? Aku bkn nk kata aku nie baik sgt, tp mmg kite dah blh tgk dr situ jer. Ppn free hair yg baik mmg ramai. Aku tak nafikan. Malah better perangai dr yg bertudung pn ramai. Tp pd aku apa2 pn berbalik pd agama. Tak la ppn yg free hair & baik tu xde kekurangan lansung kan? Mane ade manusia yg perfect kt dunia nie. Tp aku baru terfikir nie...org2 yg ilmu agama kurang, sllunya hati diorang mmg lemah. Cthnya pd Sepul & ppn tue. Hati jenis tak tetap & tak bulat. Sbb akal fikiran diorang dh dipengaruhi hawa nafsu & bisikan setan. Tu psl jd mcm tue. Kesian kan? Cenderung utk buat kptsn yg tak bijak bile akal dah di kuasai nafsu. Meaning pilih jalan yg ditunjukkan setan. Nauzubillahiminzalik.

Now apa jadi pd diorang. Ppn tu katenye nk tggung family dulu. Then aku rasa ppn mcm nie jenis tak heran sgt dgn lelaki. Senang2 je buleh dpt. Thats y kata Erin+Mamat dia tolak bf & Sepul sekali. Dia blm nk commit betul2 in marriage. Lg la parents pn mcm susah2 je nk bg lepas. So lg la dia berani tolak dua2 lelaki sekali. Ppn tue, klu la dia tau Sepul tu mcm mane dia layan aku after putus tunang, rasanya dia akn ckp Sepul tu baik ker? heheh...tuelah org kata, masa sayang...full komitmen, semua boleh, segalanya kuserahkan. bila dah tak sayang, mulelah tinggi suara, yg baik pn nmpk salah, serba tak kena. Lumrah dunia :)

Then Sepul ape citer? Ppn tu dh tolak dia, pdhal dh beriya2 tunjuk kt Nyah, citer ngn K.Yang, ngn mak dia seme. Last2 kene reject. Aku rasa dia dah malu lah tue. Lg plk tgk aku ceria & makin2 pulak family & kawan2 dia puji. Lg la rasa malu & tension. Plus tgm merana putus cinta lg. Ish..ish mmg carik penyakit la Sepul nie. Bodoh kan? Kesian tp patutnya ini dia jdkn pengajaran lah. Sudah la mase dgn arwah dulu x jdkn pengajaran. Aku yg jd mangsa last2. Pastu kali nie klu x jdkn pengajaran lg, aku tak tau nk ckp apelah. Mmg dia lelaki yg Allah tutup mata hatinya...nauzubillahiminzalik.

Klu dia nk balik kt aku? Smlm Yob tnya aku syg lg ke kt dia? Aku pn teragak2 nk jwb ape. Sbb aku pn tak pasti. Rasa mcm dh anggap kwn jer. Sbb aku yakin aku blh gelak2 & sembang2 mcm biase je klu jumpe ngn dia. Putus tunang tu aku dah open & terima dgn redha. Anggap xde jodoh. So stakat nk imbas kenangan2 lama yg kelakar tu, Insyallah aku dah xde masalah ^_^ Inilah hikmahnya bile kite maafkn org yg buat salah pd kite dgn ikhlas. Takde rasa marah or dendam. Aku cume kecewa dgn sikap Sepul, apa yg dia dh buat pd aku dgn mcm2 cara & cerita yg tak betul masa tgh krisis dulu. Buat aku rasa dia lelaki yg susah aku nk beri kepercayaan if kawen pn. Aku mmg dh ragu2 utk kawen dgn dia. Perbuatan dia pd aku mmg teruk sgt. Dia tak jujur & blh kata mcm main kotor jugakla. Skjp ckp xde kene mengena dgn ppn, tp dlm masa yg singkat tetibe ckp tgh kwn rapat dgn ppn lain. Rasa mmg aku betul2 diperbodohkan. Cara dia utk putus tunang dgn aku tue dia buat dgn cara yg salah. Bak kata K.10, alasan dia ats sbb sikap2 aku yg buruk tu mmg tak kukuh. Sbbnya kwn dah lame, why now? Dia ckp perubahan sikap aku dah terlambat, why terlambat? Sbbnya dia dah ada ppn lain...senang jer...sikap2 buruk aku tu sbg alasan je utk dia putuskn pertunangan kitorang & pursue ppn tue. Nampak tak? Betapa dahsyatnye perbuatan Sepul pd aku nieh. Ish ish...tak sangka kan Sepul blh jd lelaki mcm nie? Klu la Ropez ker, Bai ker..Abg Nuar ker..Abg Nizam ker tau apa Sepul buat kt aku nie, msti diorang terkejot berok kan? hahahhaa...

Tp respek Erin laa..cepat je dia tangkap cerita sbnr putus tunang kitorang nie. Maybe pengalaman jugaklah kan. So dia mmg jelas side pd aku la. Mamat pn same. Juz aku still juga masih ada salahnya. Aku pn x nafikan. Sikap2 yg lama aku akui mmg ada yg buruk & sms provoke yg x kene masa. Tp still x blh jd alasan yg kukuh utk Sepul putus tunang ngn aku. Sikap yg buruk, mmg dia dah lama tau. SMS provoke, bkn aku x pernah buat. Ppn kan suka menguji. Dan ternyata ujian aku tu tepat pd masanya. Tepat pd masanya utk aku tahu yg Sepul mmg dah beralih arah pd ppn lain. Sayang dia pd aku hanya pd mulut, bkn pd hati. Of course dia pilih ppn tue sbb cinta tgh menggebu gebu. Teringat aku pd awal2 aku bercinta dgn dia dulu. Blh kata everytime ingat kt dia jer. Dibanding cinta yg menggebu dgn cinta yg dah makan masa 3 tahun lebih, yg more to komitmen, of course la aku kalah...heheh..lg pulak aib aku seme dia dah tau, yg Sepul nmpk pd ppn tu yg baik2 & elok2 jer...Mmg aku dlm situasi yg xkan menang pn dlm keadaan masa tue..huhu.. So aku rasa aku masih x menyesal juga. Sbb aku dh tau kebenarannya & what for kitorang kawen if hati dia mmg tak ada pd aku? Patut la dia ckp, klu kite kawen pn x guna sbb dia dah tak sayang aku. Sbbnya sayang dia dah ada pd ppn lain. Wahhh...hebat rumusan aku kali nie...huhu..amat padat sekali..

So alasan yg paling kuat knp kitorang putus tunang adlh sbb ada org ke-3. Sepul suka pd ppn lain. Itu jer kesimpulannya. Meaning mmg Sepul yg salah lah & aku ada salah jugaklah yg sikit2 tue. Tp itu tepi2 jer, bkn major issue. Dugaan bertunang :) Tp aku syukur bkn aku yg aniaya Sepul. Sbb aku mmg jenis setia. Itulah kelebihan aku. Dan Allah pn tak bolak balikkan hati aku dlm hal setia nieh. Alhamdulillah. Kalau Allah kata aku yg buat mcm Sepul, mmg aku akn buat jugak pn pd Sepul. Betul tak? So sbb tu aku kene bersyukur. Hikmahnya pd aku after ujian nie pn byk sekali. Klu mmg aku xde jodoh dgn Sepul, meaning aku terselamat dr lelaki yg tak setia sbnrnya. If aku ditakdirkn Allah kawen dgn Sepul jgk, Insyallah kami akn jd psngn suami isteri yg paling bahagia. So nape nk menyesal? Sepul yg akn lebih merana dlm ujian nie sbnrnya. Sbbnya agama dia kurang (iman). Aku terselamat sbb aku better sket dr dia (al-Quran). Thats y dia yg aniaya aku, bkn aku yg aniaya dia.Tu jer. Aku pilih jalan Allah bile dia aniaya aku. Dia pulak bile aniaya aku dah pilih jalan setan. Now aku dah ok, dia ape citer? Dgn rasa bersalah pd aku & hub.dgn family yg goyah. Yg dia ada cuma kerja kerja kerja & kwn2 jelah. Takpelah..Sepul tu laki, dia kuat sikit dr aku. Buatnya aku yg ada kt tmpt Sepul skrg nie, ape kess? Allah dah firman takkan bg ujian/bebanan yg tak sggup ssorg tu tanggung. So Insyallah aku doakan Sepul dpt tggung semua beban malu & perasaan bersalah yg dia tanggung skrg. Aku akn sedekah Fatihah pd dia, moga dia tabah & sabar. Insyallah.

Hinanya kehidupan dunia nie kan?? Tp mudah lg manusia terpedaya dgn keindahan yg di permukaan sahaja tp kehinaan yg didlmnya tertutup oleh setan & hawa nafsu. Betapa pentingnya ilmu agama dlm kehidupan manusia. Klu agama fail, mmg susah lah nk hidup tenang, aman & diberkati. Mcm aku skrg nie dah rasa tenang, aman, diberkati, dirahmati. Sbbnya aku jauhkn diri dr dosa & maksiat. Plus dekatkn diri pd Allah dgn sikit amalan tambahan sunat (puasa & solat). So hati aku mmg alhamdulillah tenang sgt. Thats y gaknye aku selesa dgn life aku skrg. Now dah tak risau ape2 pn psl jodoh. Lg pulak aku nekad utk serahkn semua tu pd Allah. Aku juz perlu jaga Allah je utk dpt 2 kebahagiaan. Iaitu di dunia & di akhirat. Insyallah :) Bila kita berada di jln yg benar, semuanya akn nmpk indah2 saja...Insyallah.

Saiful Bahrie, terimalah kenyataan bhw anda telah menganiaya ppn bernama Siti Sharena. Inilah yg perlu anda akui pertama-tama sekali. Sepul nie dia xnak mengaku punca utama sbb ppn tue. Itu yg tak betulnya. Taknak terima hakikat dia adalah lelaki yg tak setia. Lelaki yg curang pd tunangnya. Itu jer. Tp tuelah, klu buat benda dr awal pn dah x betul, mcm mana dia nk bahagia? If pn dia berjaye kawen ngn ppn tu, aku rasa 1 hari nnti dia pasti ada rasa menyesal. Dgn rasa bersalah dia pd aku yg takkan pernah padam. Lagi pulak klu aku mmg tak kawen smpi sudah or bawa diri ke tempat lain ker. Aku yakin Allah tu Maha Adil, Sepul takkan hidup bahagia. Bak kata2 dlm buku Dr.'Aidh ' mcm mane blh nk hidup bahagia if hidup ats penganiayaan org lain'?

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat