^_^

Ketetapan hidup aku yg skrg adalah krn aku memilih jalan yg benar iaitu jalan Allah. Maka inilah pilihan yg terbaik aku pernah lakukan spjg hidup aku kt dunia nie. Cuma ada 2 pilihan apb Sepul tinggalkan aku. Jalan dunia yg pd aku makin sengsara or jalan akhirat yg mencakupi bahagia dunia & akhirat. Aku bersyukur krn Allah mendengar rintihan aku yg mengharapkan jalan keluar dr kesedihan & keputusasaan yg melampau. Sungguh tak terdaya rasanya aku pd malam tue. Sungguh aku telah berputus asa dgn dunia. Klu tiadanya sedikit iman di dada, mungkin aku terdorong utk membuat pkr yg di larang Islam. Astaghfirullahalazim.

Utk Sepul, aku rasa klu dia proceed utk tak bersama aku, maybe dia pilih jalan yg salah lah dlm hidup dia. Aku tak tahulah apa plan Allah utk dia, tp klu mcm tu, meaning hidup dia mmg hmmm..entahlaa...tak berani nk assumed apa2. Dia salah dgn aku, aku maafkn seikhlas hati. Tp dgn Allah dia tetap kene jawab jugak kt akhirat sok sbb apa sggup berlaku kejam bkn hnya pd aku, malah family aku & family dia sekali. Aku dah ajak dia pilih jalan Allah tp Allah tak bukakan lg pintu hatinya. So now aku pn tak tahu dia mcm mane. Bz ngn keje...larikan diri dr realiti..hmm entahlah...dia pn dah beso pjg, ade akal fikiran..terpulang pd dia. Aku rasa aku dh usaha sungguh2 dlm emel2 utk bg kesedaran pd dia ttg agama. Now terpulang pd dialah..Aku sentiasa doakan dia dpt petunjuk & hidayah dr Allah. Itu sajalah usaha aku skrg. Aku serahkan soal jodoh aku & dia pd Allah saja. If kami mmg berjodoh, even terpisah totally mcm skrg, akn berjumpa juga. If tak berjodoh, aku akn jumpe laki lain & dia akn maybe dgn ppn yg dia cinta gile2 tulah. Tp tuelah, aku harap akn ada 1 pengajaran/ujian yg dpt buat Sepul balik pd jalan Allah. Maybe dgn Allah balikkan hatinya pd aku semula. So dia percaya pd kuasa Allah. Or ujian lainlah klu mmg bkn jodoh kami berdua. Akhirnya aku dpt jwpn pd kekusutan ini. Alhamdulillah. ^_^ Lapang sikit dada & fikiran nie..hmm..

Benarlah kata2 dlm buku Dr.'Aidh 'Jgn Bersedih'. Di saat kita telah hampir dgn keputusasaan. Ketika dirasakan tiada apa lg boleh di perbuat selain berserah pd Allah. Di saat itu jugalah pertolongan dari-Nya sampai. Aku dah alami sendiri semua nie. Maka aku percaya. Aku percaya bhw Allah itu Maha Kuasa. Bila aku percaya, aku usaha. Semakin aku usaha, semakin aku percaya. Aku usaha beli buku2 Dr.'Aidh utk timba ilmu ttg Allah SWT, Rasulullah SAW & Islam. Bila aku praktik, hidup jd semakin bermakna. Jiwa terisi dgn hikmah & ilmu. Perubahan demi perubahan berlaku dlm diri. Alhamdulillah semuanya perubahan2 yg baik. Aku usaha perbaiki Solat dulu, then tepati waktunya, baca al-Quran dgn lebih kerap & paling penting aku telaah sekali terjemahannya. Aku bersedekah pd anak2 Yatim dgn hati yg ikhlas sehingga 1 keajaiban terjadi. Aku tambah solat2 sunat utk menyempurnakan solat fardhu. Aku nekad utk jadikan tahajjud, witir & dhuha sbg amalan hgga ke akhir hayat aku. Now aku dh ada schedule puasa sunat. Puasa Isnin & Khamis or 3 hari pertengahan bulan Islam. Aku akn cuba sedaya aku. Insyallah. Yg penting apa2 ibadah pun, buatlah dgn ikhlas hati & jgn smpi rasa terbeban. Mcm puasa sunat nie, aku ada sikit rasa terbeban bila tgk schedule. Maybe aku terlalu memaksa diri. So aku mohon kekuatan dr Allah saja lepas2 nie. Now fokus utk habiskan puasa 6 dulu, Insyallah Sabtu nie 11/10 settledlah puasa aku start from 2nd Syawal (4 hari ganti+6 sunat) Alhamdulillah masih mampu lagi jasad ini bertahan even makan pun ntah pape jer. Aku nk kuat utk Allah. Puasa nie utk Allah & utk bekalan akhirat aku sok. Thats y aku sungguh2 sgt nk buat. Mohon Allah bg kesabaran & ketabahan pd aku, amin.

Hari nie aku kene beli nasi utk boost balik tenaga aku. Isnin aku buka dgn kurma, air soya kcg merah & kuih raya yg aku tapau sikit dlm tupperware. Semalam aku makan megi goreng adabi. Sahur hari Isnin kurma+air masak. Pagi tadi lajak pulak. Gilo hapo aku nie? Badan pon dah rase kerempeng jer nie..hehee...thats y aku rasa mcm terbeban sket kot ek? Hmm...salah sendiri jugak lah kirenye nie. Hampess aku nie...huhu.. K Insyallah hari nie kedai makan byk dh bukak. Klu tak bukak pn aku mmg kene cari nasi jugak. Klu terus mkn ntah pape, aku takut mudharat kt kesihatan aku pulak. Allah pun marah nnti. Ok, insyallah hari nie aku makan nasi berbuka nnti ^_^

Aku kene set dlm kepala yg hidup skrg ini adlh yg terbaik & yg paling bahagia. Aku kene bersemangat menjalani hidup selepas ini. Dlm masa yg sama masih usaha meraih redha Allah. Ya aku bahagia dgn adanya Allah sbg sandaran. Tp aku juga manusia biasa. Aku juga perlukan teman hidup utk berkongsi suka & duka. Apa yg aku impikan adlh seorang suami yg beriman or yg nak bersama-sama dgn aku mencari keredhaan Allah. Itu yg paling penting sekali. Suami yg mengambil berat ttg kehidupan selepas mati. Yg nak membina keluarga berteraskan Islam. Dia msti mmpnyai keinginan yg sama dgn aku dlm menjalani kehidupan di dunia nie. Perlu akur utk apa aku, dia & manusia seluruhnya di jadikan iaitu utk menyebah Allah yg Esa. Yang menjadikan sekalian makhluk & alam semesta. Dunia hanyalah medan ujian utk Allah melihat siapakah hamba-Nya yg bertakwa. Yang tidak leka dgn keindahan & kebahagiaan dunia yg sementara. Yang sentiasa mengejar utk meraih Syurga-Nya di akhirat kelak. Inilah ciri2 utama yg aku nak ada dlm diri suami aku kelak. Ya Allah, aku mohon psngn hidup yg spt diriku atau yg lebih baik dariku. Aku yakin akn janji-Mu bhw ppn yg baik adlh utk lelaki yg baik & sebaliknya. Masih belum sampai masanya impian aku ini tertunai. Samada Kau masih mahu menguji takwaku atau Kau mempunyai rancangan yg lebih baik utk diriku. Aku mohon ketetapan/takdir yg terbaik utk diriku di dunia & akhirat Ya Allah. Berilah ketabahan & kesabaran padaku sehingga Kau takdirkan impian aku itu tercapai. Akan tercapaikah impian aku ini Ya Allah? Hanya Engkau yg Maha Mengetahui. Sentiasalah bersangka baik pd Allah ^_^ Sabar sabar sabar

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat