Bulan Berkah & bulan2 biasa

Hari nie aku dah start kerja ^_^ balik KL hari Sabtu & Alhamdulillah perjalanan okay jer. For the first time aku speed smpi sometimes 140km p/hour & stayed kat lane kanan most of the time at 120km p/hour. Entah nape aku rasa very confident at that level of speeding. Rasa mcm bila kite berserah segalanya pd Allah, kita yakin apa pn yg terjadi adalah atas kehendak-Nya jua. Qada' & qadarnya. Aku sdg latih diri aku utk menyerahkan urusan perjalanan hidup aku totally pd Allah. Spy aku tidak risau2 ttg apa pn yg akn terjadi pd aku in future. Aku kene set in mind to focus only ibadat to Allah.

Alangkah lainnya perasaan ketika di bln Ramadhan & now in Syawal. Mmg no doubt ibadah yg dilakukan di bln Ramadhan amat berkah sekali. Hati mmg dituntun2 utk sentiasa beribadat & semangat tu mmg berkobar2 sekali. Di Syawal nie keadaan lebih relax & sometimes mmg melekakan kita. Buat aku takut pd kejahatan yg ada dlm diri aku sndiri. Aku yakin masih ada lagi sisa2 tertariknya aku pd kehidupan dunia. Benda2 nie semua mmg melalaikan betul. So aku doa utk perlindungan dr Allah atas kejahatan diri aku sndiri. Lagi pulak setan mmg dah lepas bulan Syawal nie..so bisikan2, hasutan2 setan mmg sllu bermain2 di fikiran. Aku try to focus in Solat & sometimes ada juga kelemahan2nya. Sbb tue aku kene cover kelemahan2 nie dgn solat2 sunat yg aku masih amalkn hgga ke hari ini that is Tahajjud, Witir & Dhuha. Aku tgh plan2 nk tambah 2 solat sunat lagi that is Tasbih & Taubat. Maybe tak sekerap 3 solat sunat tue, dlm once a week pn dah okay rasanya, Insyallah. Aku akn buat mengikut keikhlasan hati sbb aku tekad klu aku dah mulakan, aku nak benda tu aku amalkan hgga akhir hayat aku, Insyaallah.

Aku kene atur jadual ibadat aku dgn lebih sempurna. Cth dalam bab puasa sunat. Buat masa nie aku fokus utk habiskan puasa 6. Alhamdulillah puasa ganti dah habis semalam ^_^ So Insyallah akn straight puasa smpi hari Sabtu 11/10. Ahad aku plan to rest. Then aku plan nk amalkan puasa sunat Isnin & Khamis plus puasa 3 hari di stp pertengahan bulan Islam that is every 13,14 & 15. Yess...aku dah buat dah jadual puasa2 sunat start from Syawal 1429H nie smpi la satu tahun penuh 1430H. Hmm..dah ada jadual nih kenalah ikut betol2 ^_^ aku doa pd Allah utk permudah bagi aku utk tambah pahala aku sbnyk yg aku termampu. Aku sama sekali taknak ada rasa terbeban dgn semua ibadah yg aku lakukan utk Allah. Sbb semuanya klu buleh mmg aku nk amalkn smpi sudah. Aku akn cuba dulu pelan2. Klu rasa tak mampu, aku takkan paksa diri.

Ttg solat sunat yg aku nk tambah, aku plan nk buat solat sunat tasbih & taubat once a week. Tak perlu khaskn 1 hari. Juz aku prefer utk buat 2 solat sunat nie waktu malam sbb time2 tu mmg tenang suasananya. So lebih khusyuk, Insyallah. And prefer buat kt rumah Cheras lah time sorang2 spy x mgganggu Maryam nk tido. So either malam Sabtu or malam Ahad, Insyallah.

Well start bulan 10 nie aku dh nekad nk totallt stop from emailing Sepul. Aku kene betul2 lupakan dia dr kamus hidup aku. Aku kena open ttg jodoh & yakin dgn stp ketentuan Allah. Aku serahkan semua urusan hidup aku pd Allah krn Dia adlh sebaik2 pengatur hidup hamba-Nya. Mcm aku pd hari ini adalah aturan yg terbaik Allah berikan. Dgn putus tunang, aku jd spt hari nie, ppn yg serahkan urusan hidupnya totally pd Allah. Aku mampu berubah jd ppn yg lebih baik dr dulu. Aku jd ppn yg sabar & tabah. Ppn yg menjaga maruahnya sbg ppn solehah. Ppn yg berlapang dada ats segala musibah. Dan ppn yg sntiasa mengingati kekerdialan dirinya di hadapan yg Maha Esa. Ppn yg menangis krn takut pd neraka. Ppn yg menangis krn rasa bersalah atas sgl dosa2 yg pernah dilakukannya dulu. Ppn yg bersemangat utk menambah amal ibadahnya. Aku nk jd hamba Allah yg taat. Aku nak kubur aku sok menjadi taman2 Syurga. Aku nak berdiri di belakang Rasulullah SAW sewaktu mahu masuk ke dlm Syurga. Aku nk jadikan impian utk masuk ke Syurga di akhirat kelak bkn sekadar impian saja. Aku perlu berusaha dr skrg utk capai impian aku nie. Aku perlu cari keredhaan Allah pd diri aku. Aku kene pastikan aku sungguh2 usaha utk capai apa yg dijanjikan Alllah utk hamba-Nya yg beriman.

Aku percaya pd hari kiamat, syurga & neraka spt aku percaya pd kematian. Aku kene manfaat betul2 masa yg aku ada skrg krn aku pn xtahu bila nyawa aku akn di ambil. Aku taknak ada rasa penyesalan apb ajal aku sampai. Aku xnk jd mcm yg Allah firman dlm al-Quran ttg org2 kafir yg minta utk dihidupkn kembali ke dunia utk jd taat pd Allah.

Hal dunia, aku mohon ketetapan yg terbaik saja dr Allah. Hal akhirat, aku akn usaha sedaya upaya aku, Insyallah.

Ya Allah Ya Tuhanku, izinkan hamba-Mu yg hina ini menggapai Syurga-Mu.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat