Cebisan Kenangan

Malam td Aishah balik kg. & dia sedih bile ingat after dia balik dr kg.nnti, aku dah tak ada. Sampai nangis2 dia masa nk keluar dr rmh tue. Terharu gak aku. Aku pn bknlah senang hati nk keluar dr rmh tue. Semua housemate pn baik2 semuanya, xde masalah. Tp aku mmg perlukan perubahan dlm hidup aku. Aku kene move on dlm life & tempuhi ujian & cabaran yg baru. Bak kata Mariam, klu kita tak cuba, kite pn tak tahu. Mcm aku nie, aku bertawakal pd Allah moga segala perubahan2 dlm hidup aku nie adalah menjurus pd kebaikan utk aku di dunia & akhirat, Insyallah. Aku dah nmpk bbrp ujian baru di dunia yg aku perlu rintangi. Ini ujian Allah pd iman & takwa aku. Maka aku perlu bersedia & aku mohon kekuatan dr Allah utk terus teguh berada dlm jalan yg lurus ini. Niat aku bile aku duduk sorang2 dlm bilik tue, aku akn lebih mudah utk mengabdikan diri pd Allah. Semua ibadat2 yg aku buat, semuanya khas utk Allah. Bkn utk tontonan org lain. Aku rasa senang bile aku sorang2, aku ingat pd Allah & memikirkan Allah jg ingat pd aku pd waktu tue. Buat aku rasa tak kesunyian, malah aku mengakui Kekuasaan & Kebesaran Allah yg mengurus stp urusan makhluk-Nya.

Aku hilang Sepul, tp aku dpt ramai org di sekeliling aku. Sdgkn Sepul kehilangan aku, dia fokus pd menagih cinta seorang ppn & kehilangan ramai org disekelilingnya. Inilah keadaan kami skrg. Amat berlawanan dgn keadaan sewaktu kami bersama. Alhamdulillah, aku masih lg mendoakan Sepul dpt petunjuk dr Allah. Aku doakan kebahagiaan dia dunia & akhirat.

Bile aku fikir2 balik atas sbb apa kami berpisah & apa yg buat aku insaf bile aku sedar Sepul reject aku sbb sikap2 buruk aku yg lalu & aku tak pernah nafikannya. Dia merasakan tidak bahagia if kahwin dgn aku dgn sikap2 buruk tue. Dan dikatakannya perubahan aku ke arah kebaikan sudah terlambat baginya. Hatinya amat keras utk terima aku kembali. Hinggalah dia mencari cinta baru dr ppn yg menyukainya. Yg dia rasakan lebih baik dr aku, lebih sesuai dijadikan teman spjg hayatnya.

Dan tinggallah aku dgn rasa sayang yg masih menebal pd Sepul, dgn sikap buruk yg masih sukar dikikis, terkapai2 ditinggalkan sendirian. Sungguh menderita aku ktka itu apb merasakan aku berseorangan pd ketika tue. Hinggalah 1 mlm yg membawa 1000 rahmat & berkat pd diri aku. Yg mengubah aku menjadi spt hari ini. Malam di mana Allah mendengar panggilan aku mengharapkan bantuan-Nya mengurangkan rasa kekecewaan, keputusasaan & kesedihan. Tiada lain yg aku ingat ketika itu selain Allah SWT yg telah aku abaikan selama 3 thn+ ketika bersama Sepul. Even selepas tu aku ada buat salah pd Allah on meeting with Sepul 1/8, sejak dr tue aku x menoleh ke belakang lagi hinggalah ke hari ini, alhamdulillah. Bermakna sdh masuk bulan ke-3 aku tak bersua muka dgn Sepul.

Aku perbaiki diri aku hari demi hari dgn mendekatkan diri pd Allah. Hanya itu sajalah kekuatan aku. Aku sdh nekad utk bersandar sgl ujian hanya pd Allah. Aku perbaiki tali ikatan dgn Allah, aku sungguh2 beribadat pd-Nya dgn hati yg penuh ikhlas & rasa syukur krn diberi taufik & hidayah dari-Nya. Masuk bulan Syawal yg sdh pun habis nie, aku nekad utk stop totally emailing Sepul & move on with my life. Inilah langkah terakhir aku utk melepaskn Sepul dr hidup aku keseluruhannya. Aku perlu terima hakikat yg Sepul tdk memerlukan aku dlm hidupnya. So aku perlu lepaskan dia dgn sepenuh hati aku. Still ada cabaran after aku tekad utk lupakan Sepul. Aku dgr cerita2 yg mengguris hati dr Mamat, Erin & K.Ten. Di saat aku ingin melangkah utk kali yg terakhir, di saat itulah aku tahu lebih byk ttg penganiayaan Sepul pd aku. Kata2 & tulisan yg tidak ikhlas & jujur. Ini membuatkan aku betul2 kecewa & patah hati dgn perbuatan Sepul pd aku. Aku mengandaikan dia berseorangan & bersedih hati tp hakikatnya dia masih berusaha utk menjayakan hub.dgn ppn tue & bergembira keluar bersama-sama. Alangkah bodohnya aku rasa diri aku bile aku tahu semua nie. Sungguh Sepul telah mempermainkan aku dgn tulisan sms & emel yg sama sekali tidak benar. Now mmg aku rasa betul2 sdh patah hati & give up dgn Sepul.

Aku masih tak dendam or marah pd dia, aku masih katakan aku maafkan saja sgl perbuatan dia pd aku. Keadaan aku skrg more to kecewa dgn perbuatan2 dia, itu saja. Bagus jg aku tahu benda nie, so aku blh betul2 nekad dlm hati yg Sepul bknlah lelaki yg sebaik aku sangka. Mungkin saja dia mmg tak sesuai dgn aku. Lebih2 lg dlm keadaan aku skrg. Allah sayangkan aku, maka diberi-Nya ujian ini & aku kembali pd jalan Allah. Allah sayangkan aku, maka Dia mungkin akn menemukan lelaki yg jauh lebih baik drp Sepul. Aku perlu optimis & sentiasa bersangka baik pd Allah. Apa pun yg berlaku, pasti ada hikmahnya pd diri aku. Dan pastinya inilah aturan hidup aku yg terbaik sekali Allah sdh tetapkan sejak lama dahulu. Aku perlu jd org yg bersyukur dgn sgl nikmat yg Allah berikan skrg pd aku. Maybe blm tiba masanya utk aku capai impian aku utk berumahtangga. So aku kene byk bersabar & tabah. So aku akn cuba lalui hidup2 yg mendatang dgn semangat yg baru, Insyallah.

Aku hanya perlu jaga Allah spy Allah menjaga aku. Aku mohon ketentuan/takdir yg baik saja dr Allah. Aku serahkan segala urusan hidup aku slps ini pada-Nya. Aku bertawakal pada-Mu saja Ya Allah. Peliharalah aku, lindungilah aku, rahmatilah aku & redhalah akan aku, amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat