Jaga Allah, Allah jaga kita dunia akhirat, Insyallah

Aku takut skrg nie. Aku takut klu aku dah berjaya jumpe jodoh aku & happy, aku akn lupa pd Allah. Aku tension klu time solat, fikiran aku melayang2 ingat benda2 lain. Aku rasa bersalah sgt pd Allah sbb tak fokus pd Dia. Buat aku takut sgt utk capai bahagia. Better aku sorang2 mcm nie jer, tak byk fikir ttg dunia, relax sorang2 jer...then blh fokus pd Allah jer. Life with family & kawan2 jer. Cukup. Tiba2 aku rasa takut nk berumahtangga. Komitmen tinggi jugak. Aku cuma takot aku lupa pd Allah. Aku cuma nak ada Allah je dlm hati spy aku blh jd hamba-Nya yg taat. Aku nak meraih cinta & keredhaan Allah. Aku nak Allah sayang pd aku. Aku nak Allah suka pd aku sbb aku patuh pd perintah-Nya & tinggalkan larangan-Nya. Aku nak perasaan bhw Allah sentiasa perhatikan & awasi aku. Jaga aku, lindung aku, rahmati & berkati kehidupan aku.

Aku mcm takut pulak klu Sepul nk balik kt aku. Aku ada rasa gerun & mcm tak bersedia lagi. Aku tak tau aku blh btl2 terima dia seikhlas hati aku as a husband or not. Aku mcm ada rasa ragu2 & tak nak ada commitment lg dgn lelaki. Btl ke aku akn bahagia klu aku bersama semula dgn Sepul? Aku mmg dah maafkn apa pn yg dia dah buat pd aku. Tp aku rasa mcm ada sikit kekangan utk aku terima dia semula. Maybe sbb aku btl2 dah rasa selesa life single skrg ni kot. Aku bayangkn aku nk g kurus kawen dgn dia, nk g urus itu ini utk majlis, aku tak nampak aku akn rasa gembira bile berada dlm situasi tue. Mcm tak excited mcm sebelum2 nie bile fikir nak kawen.

Aku tak harap pn Sepul akn nak kt aku balik. Sbb apa pn yg berlaku pd aku in future, semua tu adalah ketetapan dr Allah. If sajelah dia nak kt aku balik, aku mmg rasa keberatan sikitlah buat masa nie. Kalau taknak pn, aku happy je dgn life skrg nie. Allah sentiasa ada bila2 masa & di mana2. Buat aku rasa secured & nak sentiasa berada di bwh lindungan-Nya. Dada yg lapang, fikiran yg lapang, life yg penuh rahmat. Semua nie buat aku ceria & bersemangat menjalani hari demi hari yg dtg menyapa. Alhamdulillah. Hidup tanpa kemurkaan Allah, mmg seronok. Hidup tanpa maksiat & dosa, amat bermakna. Hidup jadi mudah & berkat.

Klu di beri pilihan utk kawen & apa yg aku sangkakan kebahagiaan aku dulu dgn life skrg yg aman & tenang, rasanya aku lebih suka keadaan aku skrg. Mcm x puas lagi dgn keadaan skrg yg smooth nie. Hmm..entahlah. Apa2 pn, aku hidup jelah dgn keadaan skrg nie. Dgn fokus pd mencari kecintaan Allah pd aku. Rasa full hidup skrg nie. Aku pn rasa suka jg nk tlg org lain sedaya upaya aku. Ishh....mmg ok dah la hidup now nie.

Now nak kumpul duit utk pegi Ho Chi Minh 7/2-9/2 (Sabtu-Isnin). Ada lebih kurang 3 bulan lagi. Aku nk kene buat paspot nih. Kos RM300. Nantilah aku korek2 kumpul. Then nk kene bayo K.Ya RM323 utk tiket flight. Actually roughly aku kene ada dlm RM1k. Utk paspot aku leh la korek2 sane sini sket2. Target paling lewat buat bln depan 11 or 12. Tggu duit balance loan Southern dgn RM700, hopefully dpt cepat, Insyallah. Nak g jalan punye psl, kenelah aku jimat cermat. Tak jangka betul nk g jalan smpi ke Ho Chi Minh. Tp tuelah, benda yg x di plan sllunye akn dipermudah jer jlnnya. Yg plan pulak tak jadi.

Sbnrnya dlm hidup nie kite kena ada tekad hati yg kuat. If kite berkehendak, semua pun boleh jadi. Tekad hati, usaha, doa & tawakal. Lapangnya rasa dada & hati skrg nie. Rasa mcm dah xde beban dh ttg perasaan. Cinta, jodoh...aku serahkan pd ketentuan Allah. Now aku fokus utk hub.dgn Allah & kebahagiaan hidup aku sendiri. Bile ada target, kite rasa life nie ada makna & tujuan. Masa akn terus berlalu...hari berganti hari..so manfaat masa dgn sebaik mungkin. Jaga Allah betul2 & Allah pasti sentiasa permudah perjalanan hidup kita.

Aku harap utk sentiasa berada pd jalan Allah. Itu yg paling penting sekali. Mcm2 lg ujian yg aku kn hadapi hinggalah Allah tarik nyawa aku. So sambil menjaga hub.dgn Allah, aku kene live my life for the fullest. Jgn smpi ada rasa menyesal apb nyawa sdh di kerongkongan. Jgn smpi ada rasa menyesal apb akn meninggalkn dunia kelak. Kita hidup utk jalankan amanah Allah & dlm masa yg sama, gembira sms hidup di dunia. Kita jaga keduanya sekali tp fokus jgn sampai more to dunia, but more to akhirat. Bila kita jaga akhirat, dunia Inyallah akn baik2 saje :)

Jagalah Allah, Allah Menjagamu.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat