Khusyuk Dlm Solat

Bagi orang Islam yang hatinya tidak khusyuk dalam beribadat, mereka akan merasa berat dan terbeban dengan solat. Orang begini tidak akan menunggu waktu solat. Malah jika mengerjakan solat sekalipun, ada perkara lain yang diagung-agungkan yang menjadikan fikiran dan jiwanya tidak tertumpu kepada Allah S.W.T. Contohnya orang yang merasa sayang untuk meninggalkan kerja-kerjanya. Orang begini tentu berat dan susah mengerjakan solat kerana terlalu sibuk hingga mereka menjadi lalai. Bahkan dalam masa mengerjakan solat sekalipun ia tidak dilakukan dengan hati yang ikhlas dan khusyuk tetapi dalam keadaan terpaksa dan terseksa. Apa yang diingatinya ialah perkara yang dijiwainya dan yang diutamakannya. Oleh itu solatnya dilakukan dengan cepat sekali demi menyelesaikan tugasannya itu. Maka terasalah olehnya akan kepenatan dan kejemuan dalam mengerjakan solat hingga sampai kepada tahap sanggup meninggalkan solat. Orang seperti ini sebenarnya tidak sabar dalam mengerjakan solat dan mendirikan solat tanpa roh lantaran kegagalan mereka menghayati atau memahami setiap ungkapan yang dibacanya di dalam solat. Sesungguhnya sembahyang 5 waktu secara lahirnya tidak berat kerana bacaannya tidaklah panjang dan tidak juga memakan masa yang lama. Hanya sekitar 10 - 15 minit sahaja. Bahkan ia boleh dilakukan di mana-mana. Ia juga tidak menyusahkan dan tidak memenatkan. Bahkan merupakan satu latihan jasmani yang baik untuk tubuh badan. Namun begitu mengapa Allah menyebut solat itu besar dan berat melainkan pada orang-orang yang khusyuk? Jawapannya, khusyuk yang dimaksudkan di sini ialah orang mukmin yang jiwa tauhidnya mendalam dan rasa kehambaannya kuat. Rasa cinta dan takutnya dengan Tuhan menguasai jiwa. Mereka mudah mengerjakan solat bahkan rindu serta seronok mengerjakannya kerana mereka dapat melepaskan perasaan rindu pada Tuhan. Waktu solat sentiasa ditunggu-tunggu dan tidak cukup dengan mengerjakan solat yang wajib, mereka mendirikan pula solat sunat.


- aku solat skrg dlm 10 minit lah. aku buat slowly sbb aku nk faham makna bacaan.mmg x nafikan lately fikiran sllu jg melayang.terutamanya fikir ttg pkr sekitar Sepul.aku xnk ingat & aku x rasa terbeban pn utk sllu ingat pd dia.tp setan suke sgt ambil kesempatan ats kelemahan aku dlm kes dgn Sepul nih.bile x khusyuk dlm solat, buat aku rasa bersalah sgt pd Allah sbb x fokus.fikiran menerawang sdgkn hati aku tenang jer.fikiran nie yg jahat.susah betul nak kawal hawa nafsu & bisikan setan.aku malu pd Allah sbb tak fokus.dulu b4 Puasa pn aku rase penghayatan aku better dr skrg.now hati dh tenang, tp fikiran pulak yg layang2.aku suke nk solat, tp aku rase cam tekekang sket bile fikir yg aku akn kurang khusyuk.rasa bersalah sgt2 lahh...buat aku pressure pulak after solat..sbb tak buat solat dgn baik :( tu yg aku rase byk lg kelemahan aku nih.aku mmg cube sgt sedaya upaya utk ingat pd Allah jer.tp bkn senang....mmg bkn senang...tp aku akn cube sedaya upaya aku..aku yakin Allah pn tahu everytime solat aku akn cube sedaya upaya aku utk fokus pd Allah.sometimes aku puas hati & sometimes aku tewas jg...susah utk dpt kesempurnaan dlm solat..susah utk meraih redha & kasih sayang Allah....perlukan usaha yg berterusan...moga Allah sentiasa jaga aku utk terus berada pd jalan skrg nie.utk hati aku terus tetap fokus pd kebahagiaan di akhirat, Insyallah amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat