Ringkasan

Semalam aku g beraya kt kedai jahit kak ten. So spt biasa mesti ada cerita2 ttg Sepul. Aku sbnrnya malas dah nk citer psl dia sbb aku pn tak tau keadaan dia skrg. Semuanya dari cerita2 org lain jer. Aku rasa aku mmg dh anggap Sepul tu mcm kawan jer. Aku xde dendam or marah pd dia sbb aniaya aku. At the same time rasanya aku x kisah klu jumpe dgn dia kt mane2 & sembang as a friend. Aku redha dgn ketentuan Allah pd kitorang shgga ke hari ini sbb aku yakin apa pn yg berlaku, pasti ada hikmah disebaliknya. Aku yakin Allah dah aturkan jalan hidup yg sebaik2nya pd hamba-Nya. Cuma terpulang pd kite samada nak pilih jalan yg lurus or yg bengkang bengkok. Dlm kes aku & Sepul, Sepul pilih jalan yg bengkok & aku pulak pilih jalan yg lurus. So tgklah keadaan kitorang skrg mcm mane. Aku happy & tenang. Dia, aku rasa still mcm2 perasaan & fikiran yg serabut dgn sgl tindakan2 dia. Hub.aku dgn semua org pn baik. Hub.Sepul dgn family dia, aku rasa tak sebaik masa aku & dia still bersama dulu. Lagilah dgn family aku, lansung hampeh. Effect pd jalan yg kami pilih telah nmpk pd masa skrg nie.

Apa2 pun aku masih sometimes sedekah Fatihah pd Sepul. Moga dia sedar kesilapan dia & bertaubat pd Allah. Aku pn x sangka Sepul blh jd mcm skrg nie. Selama aku kenal dia 3 thn, x pernah aku bayangkn dia akn jd lelaki yg blh kata jahat lah. Tp kt sinilah pengajarannya sbnrnya. Manusia nie lemah & selalu terpedaya dgn hawa nafsu & bisikan syaitan. Bile 2 benda nie dh pengaruhi diri, akal fikiran yg ada dah tak berguna lagi. Inilah yg terjd pd Sepul. Even dia tahu dia salah, tp dia tetap pilih jalan yg tak menjanjikan apa2 tue. Kt sini je dh tau dia mmg dh dikuasi hawa nafsu & setan. Ppn tu pn mmg sesuai la dgn keadaan Sepul yg jahat time tue. Ppn tu tak bertudung. So blh nmpk la tahap mana keimanan & ketakwaan pd Allah. Diorang mmg psngn jahil yg sesuai pd tempoh tue. Spt masa aku & Sepul jahil dulu :(

Now aku dah bertaubat & berubah krn Allah. So mmg aku xkan sesuai dgn Sepul selagi dia tak usaha nk perbaiki diri dia. Sepul nie kekurangan yg paling besar sekali adalah hati. Hati dia tak kuat. Sbbnya dia tak jaga Allah. Mcm aku dulu jugaklah. Tp aku ada kelebihan sikit dr dia. Aku baca al-Quran even aku x faham maknanya. So hati aku nie agak lembut jugalah. So Allah nmpk ade sikit kebaikan dlm diri aku, so Dia bantu aku utk berada pd jalan yg benar nie. Sepul, apa yg dia ada? Selain Solat yg sllu lengah2 & sometimes tinggal tue, apa lg yg dia ada? Setakat sikap yg sopan & peramah, itu tak menjamin apa2. Lg pn sikap2 tu mmg kebiasaan diri dia je ats didikan parents yg baik. Semua tu x cukup utk Sepul jd lelaki yg budiman & baik. Sehinggalah akhirnya dia tergamak aniaya aku mcm nie. So apa2 pn aku jugaklah yg beruntung dlm ujian nie. Sbbnya aku belajar dr kesilapan aku yg lepas & aku perbaiki hub.dgn Allah. Now hidup aku tenang, ceria & aman. Alhamdulillah. Bila kite jaga Allah, Allah pasti akn jaga kita :) Insyallah.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat