Rumusan 2

Entah nape ehh..aku rasa lapang sgt hari nie. Maybe sbb aku sure aku betul2 tak bersalah dlm ujian aku & Sepul nie. Yelah, aku admit sikap aku mmg teruk towards him dlm spjng tempoh kitorang bersama. Tp alasan2 yg Sepul beri tu smpi sggu nk putuskan pertunangan kitorang sangalah lemah. Sbb kami dah kenal hampir 4 tahun. Kenapa after tunang baru dia nk persoal semua kekurangan aku tue? Kitorang tunang bulan 12. Dia kenal ngn ppn tu bulan 1. Aku perasan perubahan sikap Sepul on bulan 2, 3 & 4 lah. Sampai sms provoke aku yg x kena masa tu on 18/4. Sbnrnya itu adalah alasan saja. Bak kata Erin, aku bukak ruang pd Sepul utk approach ppn yg dia dah ada perasaan sket2 tue. Manelah aku tau dia ade ppn lain. Aku rasa klu Erin ada kt tmpt aku pn, dia akui dia xkan fikir la Sepul blh ada minat kt ppn lain. Dia kan lelaki yg setia. Semua org tahu ttg tue. Tp inilah yg Allah nk tunjuk pd semua org. Setia yg Sepul ada hanya 1 sikap kebiasaan dirinya saja. Bkn sikap yg dia ada hasil dr didikan agama. So mmg dia akn mudah tewas dgn hawa nafsu & bisikan setan. Klu iman & takwa dia kuat, dia akn dpt fikir dgn rasional mcm sblm2 nie time kitorang kapel aku sllu mintak clash tue.

Dan Sepul jd tak setia & tak berfikiran rasional sbb salah kami berdua juga. Bergelumang dgn dosa & maksiat hampir 4 tahun. Mmg aku akui hub.kitorang dah lama hambar. Aku mmg rasa sndiri. Tp xlah smpi aku nk putus tunang dgn dia. Still bersabar sbb aku yakin dia blh jd suami yg baik. Dgn ujian nie, aku dpt tgk pelbagai kelemahan yg ada pd Sepul. B4 this pd aku dia mmg lelaki yg amat2 baik. Tp dgn dugaan nie, dia berubah menjadi lelaki yg kejam & tak bertimbang rasa. Itulah sikap yg dipupuk setan spjg kitorang buat maksiat dulu. Nauzubillah.

Tp tuelah. Sbb sikap Sepul makin lama makin teruk, dia byk buat tak betul, akhirnya mmg dia yg akan merana lah. Tgk pulak keadaan aku skrg. Sbb aku berubah dgn ikhlas krn Allah, hidup aku tenteram, aman, tenang & bahagia. Even aku still berseorangan, situasi aku is better than Sepul. Dia dgn nk handle ppn tuelah, kerja lah, fellow lah. Dia merosakkan diri dia sndiri sbnrnya. Tu yg kurus semacam je. Dia yg undang derita utk diri dia. Kasihan kan? Aku yg nekad utk buat semuanya dgn betul, hidup aku semakin mudah. Allah jaga aku sbb aku menjaga-Nya. Akan tiba masanya semua org yg berada di sekeliling aku & Sepul akn tahu pihak mana yg benar & salah. Aku x putuskan silaturrahim dgn family Sepul & Sepul sndiri even dia yg aniaya aku. Aku masih berbaik2 dgn K.T & Yob mcm dulu. Sbb aku di pihak yg benar, so ramai yg sokong aku. Ini je dah cukup utk aku sabar & tabah dgn ujian nie. Alhamdulillah.

So mmg x silap lagi. Aku lah org yg paling bertuah dlm ujian nie. Aku jd diri aku yg dulu. Erin dpt jumpe aku dlm keadaan diri aku yg dulu. Yg ceria, relax & sengal...hehehe...& aku yakin aku dh better than aku yg dulu dgn ilmu agama yg aku usahakan sejak bln 7 lepas, Insyallah. Aku nekad utk sentiasa berada pd jalan mencari keredhaan Allah ini. Dlm hidup nie, utk bahagia kita cuma perlu jaga hub.dgn Allah. Then hub.2 yg lain akn tiada masalah. Insyallah.

" Sesungguhnya selepas kesulitan ada kemudahan"
" Selepas malam akan datangnya siang, sihat selepas sakit"

Semua proses adalah bertimbal balik. Now masanya utk aku teruskn hidup dgn penuh semangat di samping menjaga hub.aku dgn Allah. Insyallah.

Ya Allah, terima kasih krn melapangkan dadaku ttg ujian ini.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat