Thought for the day

Aku noticed something lah. Bila aku puasa, Insyallah mmg hari tue aku akn kurang bercakap. Tp bile aku x puasa, aku suka sgt nk g ckp2 ngn opismate. Maklum sajelah bile kite nie berckp, mcm2 unsur x baik masuk. Dan mmg susah sgt nk diam & tak memberi komen. Aku rasa semua nie adalah nafsu yg jahat & bisikan setan. Meaning mmg betullah bila kite berpuasa, kita dpt kawal sket nafsu kite tue+bisikan setan lah. Hmm...semua nie buat aku realize betapa semua perintah & larangan Allah SWT & sunnah Rasul-Nya mmg benar belaka. Sama spt kita percaya kita semua akn mati. Then Syurga, Neraka..semuanya adalah benar. Tak ke pelik kite juz hidup di dunia kemudian mati & habis. Mcm hidup nie utk dunia sajelah. Ape maknanya tue? Mcm xde makna lansung kehidupan di dunia nie kan?

Mmg aturan Allah SWT, Pencipta segala makhluk di alam semesta adalah yg terbaik sekali. Panduan utk hidup di dunia dari-Nya melalui al-Quran adalah benar & terbaik. Peraturan kehidupan manakah yg lebih baik sekiranya bkn dtg dr Yang Maha Pencipta? Dlm al-Quran, semuanya cukup lengkap. If kurang penerangan utk umat manusia yg serba sifatnya kekurangan nie, sunnah Rasulullah SAW sudah ada sbg rujukan. Sbb itulah jg diturunkan oleh Allah seorang Rasul yg dikalangan manusia jg, bknnya malaikat spt yg org kafir sllu persoalkan. Kita jadikan Rasulullah SAW sbg contoh dr segi akhlaknya, sikapnya, budi pekertinya. Mmglah kita takkan dpt 100% ikut baginda SAW sbb baginda manusia pilihan Allah SWT yg telah diberi ilmu & hikmah. Tp at least baginda tetap juga manusia yg kudratnya sama spt kita. Baginda tidur, makan, bernikah. But still baginda masih boleh menjadi manusia yg terbaik. Ya, mmg x salah lg, baginda adlh role model terbaik bg kita yg termasuk sbg umat baginda (umat Islam).

Alangkah beratnya tugas baginda sbg Rasul kpd seluruh umatnya di akhir zaman ini. Telah berlalu umat2 Nabi lain yg kisah2nya dpt kita jadikan cth & teladan dlm kehidupan seharian kita. Sudah brp banyak umat Nabi2 zmn dulu yg Allah musnahkan. Then mengapakah kita umat akhir zaman nie masih tak mengambil pengajaran? Sbb tuelah penting utk kita baca & renung ayat2 Allah di dlm al-Quran. Spy kita sntiasa ingat ttg tugas kita sbg manusia, kematian, hari kiamat, seksa kubur, syurga, neraka. Mmg hidup di dunia adlh sementara iaitu sbg medan ujian saja. Allah nk tgk siapa yg layak utk masuk Syurga & Neraka-Nya yg kekal selama2nya. Siapa yg kuat lawan hawa nafsu & bisikan setan yg dh kompem2 akn masok neraka.

Ya Allah, sebenarnya semua nie simple jer bila kita fikir2. Tp knp manusia masih lg lalai & leka dgn dunia? Tarikan dunia terlalu kuat. Sbb kita hidup di waktu skrg ini. Even dijanjikan dgn pelbagai keindahan Syurga, mmg ssh utk kita kekang nafsu utk kejar harta, pangkat or semua pkr2 yg bwk pd kejahatan la senang kata. Sbb nafsu x pernah ajak kita berbuat baik. Hanya hati saja yg suruh buat baik. Bisikan2 malaikat yg dtgnya dr Allah SWT pn adlh pd hati. Tp sllu saja hati kalah dgn nafsu. Inilah pentingnya peranan hati dlm diri manusia. Hati kita klu bersih, Insyallah mudahlah ke arah kebaikan. Tp klu hati kotor sbb sllu bergelumang dgn dosa & maksiat, maka akn sllulah terarah pd kejahatan.

Blh apply dlm kes aku & Sepul. Aku beruntung sbb Allah nampak maybe ada sedikit kebaikan dlm diri aku. Maybe jg berkat aku baca al-Quran eventho niat baca tu kdg2 x betul & tak faham apa yg dibaca. Wallahualam. Dgn sedikit hidayah, kem.ats usaha dr hati yg ikhlas, aku perbaiki semua kesilapan aku waktu dgn Sepul dulu. Aku ubah sikap aku yg buruk2 & cuba jd ppn yg berakhlak baik. Hub.dgn Allah menjadi semakin baik & aku akn sedaya upaya pertahan gaya kehidupan aku yg skrg nie, Insyallah. Cuma aku tak nafikan masih ada tarikan2 dunia yg sometimes aku kalah. Aku mohon perlindungan Allah dr kejahatan diri aku sndiri. Tgk sajelah Sepul, dia hanyut dlm desakan hawa nafsu & sggup berlaku zalim pd aku yg akhirnya aku rasa cuma merosakkan diri dia sndiri. Klu pn dia kawen dgn ppn tue, aku tak rasa kalah or rugi sbb klu itu takdirnya, meaning mrk mmg pasangan yg sesuai ats kejahilan diri diorang. Ini berdasarkan ayat Allah dlm Surah An-Nisa' ttg ppn baik utk laki baik, ppn jahat utk ppn jahat. Dulu aku still dgn Sepul sbb kitorang mmg sama2 jahil, so mmg sepadan lah. If putusnya pertunangan kitorang skrg mmg bermakna kami xkan bersama semula, means Sepul bknlah lelaki yg terbaik utk aku yg masih lg usaha utk perbaiki akhlak & budi pekerti aku.

But if lepas nie Sepul nak balik dekat aku, dia perlu perbaiki diri dia. Takpelah klu b4 kawen pn dia blm blh berubah spnuhnya. Tp yg penting niat utk perbaiki diri dgn mempererat hub.dgn Allah tu ada. Insyallah, aku blh bg sikit bimbingan hasil pengalaman aku sndiri. Yg penting kemahuan, nekad or niat hati tue. Itu yg paling penting sekali pd aku. Stp manusia pn buat kesilapan, so Insyallah aku yakin aku mampu maafkn Sepul if dia nak balik dgn aku. Sbb aku masih yakin ada kebaikan dlm diri dia. Aku bersangka baik sajelah. Sbb stp org msti ada brg sedikit kebaikan dlm diri mrk. Even pencuri, pembunuh or penzina. If hati diorang nekad utk bertaubat, ubah diri, Allah pn Maha Penerima taubat hamba-Nya. Rasulullah SAW sndiri pn sllu maafkan org kafir yg dulu menentang baginda & melarang mengungkit2 perkara kejahatan mrk yg sudah lepas. Inikan pula aku & Sepul yg cuma manusia biasa yg byk kelemahan nie. Yg paling penting adlh nekad & niat di hati. Inilah yg kurang pd diri Sepul. Hati dia tak kuat sbb iman yg kurang+bergelumang dgn dosa dgn aku dulu. So aku pn penyumbang jg pd sikap dia yg sggup aniaya aku tue. Now mmg terpulang pd Sepul sbnrnya dia nak hidup dia mcm mane. Kasihan sbnrnya kt Sepul nie. Sdhlah aniaya aku, boleh ke hidup tenang smpi akhir hayat? Dosa dgn aku, aku dh maafkan. Tp kt akhirat sok Allah akn tnya, kenapa buat mcm tue?

Alhamdulillah now klu ingat, aku akn sedekahkan Sepul surah Al-Fatihah spy hati dia lembut & dpt guna akal fikiran dgn baik. Still doakan dia dpt taufik & hidayah dr Allah. Ini sajalah yg aku mampu buat utk dia skrg. Tp aku xkan doa dh utk jodoh kami sbb dulu aku dh pernah doa utk itu, dah usaha pun. Skrg aku hanya bertawakal pd Allah ttg apa2 pn yg berkaitan dgn hidup aku di dunia semoga yg terbaik & aku hanya fokus utk mengejar akhirat. Aku redha dgn apa pn Qada' & Qadar Allah utk aku lepas nie sbb aku yakin itulah yg terbaik utk aku. Jagalah Allah, nescaya Allah Menjagaku, Insyallah amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat