A thought for today

Alhamdulillah, hari nie aku rasa lapang, fikiran pun aman :) hari nie mmg lebih baik dr hari2 sblm nie. Mmg 2-3 hari lepas aku doa pd Allah spy bg aku kelapangan fikiran & dada. Maklum sajalah aku di awal2 menyesuaikn diri to totally forget abt Sepul. Dan sekali lagi buku Dr.'Aidh menyelamatkn kegelisahan aku yg seakan tak berpenghujung. Sbb itulah kita nie kena selalu ulang2 baca semua buku2 ilmu spy kita tak lupa ape yg pernah kita kutip utk apply dlm life b4 this.

Aku lupa hakikat yg kita harus hidup utk hari ini, masa ini, skrg ini. Lupakan totally abt the past bcoz nothing can be changed. Ianya akn tetap begitu & takkan berulang. Dah menjadi sejarah. The past is the past. Yang sudah tu sudahlah (Cikgu Azman hehe). Sdgkn future pula masih lagi ghaib & kita pn tak tahu samada kita sempat menjalani hari esok or tak sbb nyawa kita sentiasa di tangan Allah. Hanya Dia yg mengetahui apa yg di depan & belakang kita krn semuanya sdh pn tertulis di kitab di Luh Mahfuz. Jadi ketetapan aku pd hari ini, sewaktu aku menaip ini, semuanya sudah pn tertulis. Apa yg aku perlu set dlm kepala is to be better from the past. Klu semalam aku solat ada yg tak puas hati, hari nekad utk perbaiki lagi. Klu semalam baca al-Quran satu muka surat, hari ni tekad baca 2 muka surat pulak. Dsbbkn fokus aku skrg adlh utk kehidupan yg kekal abadi di Akhirat, so aku kene sungguh2 buat semua amal ibadat sedaya aku. Dan yg paling penting sekali bila buat apa pun, hati kena ikhlas. Jgn sampai ada rasa terpaksa. So that ape yg kite buat tue dpt kita amalkn & menjadi rutin dlm kehidupan seharian. Try tambah amal ibadah dr hari ke hari tp jgn memaksa diri. Slowly, pelan2 kayuh.

Kesedaran berkat hidayah dr Allah sudah ade. Aku cuma perlu jaga baik2 nikmat yg tak terhingga nie betul2. Tak payah risau ttg yg lain. Jalani hidup dgn aman & tenteram & berserah segalanya pd Allah krn Allah adlh sebaik2 pengatur kehidupan semua makhluknya. Kita cuma perlu berdoa meminta pada-Nya & Dia akan kabulkan. Cuma lambat atau cepat saje. Dlm al-Quran pn ada tulis, adakah sudah cukup dikatakan ssorg itu beriman apb dia mengatakannya sehingga Kami berikan dia ujian? So hidup kita nie tak lari dr ujian. Dan ujian dr Allah adlh utk meningkatkn lagi keimanan & takwa kita pada-Nya. Mcm 2-3 hari lepas aku mcm nk give up je bile fikiran runsing ttg Sepul. Allah uji aku dlm tempoh tu, aku pn tak putus asa terus berdoa pada-Nya. Sbb aku ingat jgn smpi kita putus asa dgn rahmat Allah. Sbb tu kita juga kene sllu mohon Allah berikan kesabaran & ketabahan. Sblm smpi kemudahan, akn ada kesusahan. Bila susah tuelah sbnrnya ujian dr Allah utk kita. Samada kite makin sungguh2 mohon pd Allah or give up. Ya Allah, sungguh hebat ujian-Mu pd kami ini. Sekecil2 ujian pn sekiranya tiada iman & takwa, kami pasti akn tewas.

Aku tekad dlm hati. Cukuplah segala dosa & maksiat yg aku pernah lakukan dulu. Aku taknak lagi ikut hawa nafsu & bisikan Syaitan. Aku taknak sedihkan 2 malaikat pengiring aku yg selalu saja kalah membisikkan kebaikan pd hati aku sblm ini. Aku nak di akhirat kelak 1 malaikat pengiring & 1 malaikat saksi yg bersama2 aku nnti bangga dgn amalan2 yg aku usahakan di dunia nie & tak malu utk menghadap Allah SWT. Aku taknak ada sbrg sesal apb aku mati. Aku xnk spt org kafir yg meminta2 dikembalikan ke dunia utk beramal stlh dtg kematian. Aku nak di saat aku mati, org2 menangis kesedihan & aku tersenyum menghadap Yang Esa. Aku nak kubur aku menjadi taman2 Syurga bkn jurang2 neraka. Aku taknak malu ketika menghadap Rasulullah SAW yg amat cintakan kami umatnya. Aku nak termasuk dlm sehelai bulu kambing yg hitam (penghuni syurga) dr bulu2 kambing putih yg lainnya (penghuni neraka).

Aku sedang berada di landasan yg betul. Aku sdg berada di jalan yg lurus. Aku mohon Allah sentiasa pimpin aku di jalan ini. Aku mohon Allah jaga hati aku dr berpaling ke jalan2 lain. Aku berlindung dgn Allah dr hawa nafsu kejahatan dlm diri aku sndiri & dr hasutan/godaan syaitan yg dilaknat.

Ya Allah, Kau berkati & rahmatilah hidupku ini. Aku mohon utk berada pd ketetapan hidupku skrg ini. Aku mohon utk rasa bahagia dgn hidupku skrg ini. Aku mohon utk terus mengerjakan amal ibadat pd-Mu sbg bekalan utkku di akhirat kelak. Hanya Engkaulah Tuhan yg aku sembah & hanya pada-Mu lah aku memohon pertolongan.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat