Destinasi Akhirat

Kehendak. Kehendak hati aku adlh utk menghambakan diri pd Allah. Utk menyerahkan jiwa, raga & kudrat fizikal aku utk beribadah pada-Nya. Aku merasakan aku amat memerlukan-Nya. Ini krn aku nekad utk bersandar pada-Nya. Stp apa pn yg terjd pd diri aku adlh atas izin-Nya. Pasti ada hikmah yg tersembunyi di sebalik apa yg berlaku pd diri ini. Dan aku mohon ketetapan yg terbaik dr Allah utk aku samada di dunia mahupn di akhirat. Mgkin masih pjg lg perjalanan hidup aku. Jd aku perlu sntiasa bersiap sedia dgn ujian2 yg akn dtg. Dlm masa yg sama, siap sedia menghadapi kematian yg akn dtg menjenguk tanpa lewat or cepat brg sesaat. Jgn smpi apb nyawa dicabut, akn ada rasa menyesal krn x buat kebaikan & amal ibadah dgn bersungguh2. Aku kene perguna masa aku dgn sebaik2nya. Sentiasa beringat ttg hidup di dunia ni hanyalah singgahan utk mengumpul amalan. Kem.alam kubur dimana disitu saja sementara menunggu Hari Pembalasan, ada 2 keadaan yg akn kite tempuhi samada seksa or damai. Ini pn selaras dgn amal ibadah kite. Apb dlm kubur, hanya ada 3 benda yg kite akn bw bersama. Ilmu yg dimanfaatkan, sedekah jariah & doa anak yg soleh. Hanya ini saja yg berguna pd kita apb di alam barzakh kelak. Kite tak blh lg mengucap kalimah syahadah, bersolat, berzikir sewaktu di alam itu. Kite sdh tak blh beramal ibadah mengumpul pahala utk bekal destinasi terakhir iaitu di akhirat kelak. Di akhirat yg hanya ada 2 tempat utk manusia iaitu Syurga dan Neraka. Yg mana satukah milik kita?

Aku x pernah berfikir spt ini seblm ujian dgn Sepul. Tp berkat hidayah dr Allah, usaha & tekad, Allah bukakan pintu hati & fikiran yg pernah hampir mati ini. Inilah nikmat yg paling berharga spjg aku hidup di dunia 26tahun ini. Alhamdulillah. Aku kene jaga & pelihara semua yg aku dpt nie. Ketenangan hati & kelapangan fikiran, kemanisan menghadap Allah, tidak mungkin akn aku tukar ganti dgn dunia. Aku mahu perasaan ini berkekalan. Aku nak masuk Syurga. Aku mohon bantuan dr Allah Yg Maha Berkuasa ats segala sst. Amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat