^_^ :) ;p

Aku suke la dgn Iz tue hehe. Means rase happy. Eventho kitorang leh kate mmg dah serius gak la, still kitorng maintain cam kawan. Leh sembang siot2 lagi seme. Sbbnye kitorang pn same2 sempoi. Tp dlm pd poyo2, mamat nie caring jgk la. Cume cara dia caring tu sempoi. Semuanya sempoi & simple dgn dia nie. Aku rase smpi life aku pn jd mudah & x byk fikir. Dlm pd kawan2 kitorang start proses to get serious. Yg bestnya aku suke sembang dgn dia. Suke sakat2 dia. Dia pn sakat2 aku. Cam besh sgt keadaan nie. Aku syukur pd Allah sbb temukan kitorang mcm nie. From juz a friend yg mmg stakat hai hai...then dgn 1 pertemuan makan2 kt Terminal Cyberjaya dgn K.Lin, K.Som & Suhairi on 24/10 (Friday), semuanya terus smooth utk kitorang jd rapat smpi now. On 31/10 dia start sms aku (Friday). 6/11 aku ajak dia teman aku g Klinik Huda. Ptgnya g Serdang amek tesis Ina. 8/11 (Sabtu) dia dah kenal dgn K.Ya. Smpi skrg dlm sehari msti kitorang akn contact. Sms dah kurang sbb pd aku dah x praktikal & terlalu byk amek masa kitorang. Now more to calling2 la. Gayut2 malam2 tue makan berjam la jgk kkdng tue. Sronok sgt klu sembang ngn dia. Tak boring & sllu je buat aku gelak2 & ngade2 sket hehe. Suke sgt bile dia 'sy syg kt awk sgt sgt'. Semalam pn 1st time aku ckp aku syg dia jgk. Aku pn xtau btl2 ke aku syg dia, tp mmg dia je yg sllu aku ingat. So aku rase sayang jgk la tue. Ntah la ehh..malas la nk pk byk ttg feeling nie. Yg paling penting aku rase yakin dgn dia utk jaga aku & aku rase dgn cara dia life aku pn Insyallah akn jd lebih mudah. Aku suke dia take care ttg pemakanan aku & rutin life aku. Dia pn ckp klu blh xnk ganggu rutin aku yg fokus to akhirat. Juz aku jelah kkdng tu mmg x kuat pn. Nak jgk ckp lame2 smpi tido lmbt. Tp aku still usaha pastikn walau camne payah pn, sedaya upaya bngun buat Tahajud & Witir. Juz aku akn tido balik & lepas tu bangun utk Subuh & tido balik sbb ngantuk sgt. Kene setkan masa to gayut dlm setengah jam je ke lps nie. Max kene tido b4 10.30pm.

Hari nie xde dating. Esok after Maghrib nk g rmh Erin ngn K.Som time nikah. Sabtu pn nk kene g gak rmh Erin tgk sanding belah ppn plk. Maybe leh skip gak, tgk la klu xde teman aku pn mls nk g hehe. Ahad (16/11) kompem kene pegi skali dgn Iz, K.Som & K.Lin. Then g rmh kwn Iz & g rmh dia kt Semenyih kenal dgn bakal mertua, Insyallah. Then ade gap lama gak b4 dia dtg rmh aku on Xmas 25/12 sok. Tp makan 4 hari kt sane, so kire cover balik la.

After masing2 da kenal family masing2, bln 1 bleh dah start next proses. Maybe family dia leh dtg meminang ker hehe. Klu diorang suka kt aku laa. Bleh la setkan tarikh & aku rasa dlm bln 5/6/8 yg paling proper (ada cuti sek.). Klu bln 3 cam gesa2 sgt. Lg pulak aku bln 2 tu nk g Ho Chi Minh. Cam x sempat je gaye nyer. After balik HCM leh start proses dah kot. Settle kadi kt tmpt aku, pilih baju, catering. Pehh, byk gak keje tue. Tmpt aku nk buat simple jelah. Mcm mls je nk sanding. Pelamin buat utk amek gambo jer.

Hmm..adoi...asek pk dunia je siot. Ape nie? :( dah kurang sket masa nk pk akhirat now nieh. Susah la nk seimbangkan 2 nie. Yg pasti aku cube sedaya upaya aku spy rutin ibadah tetapt berjalan spt biasa, Insyallah. Dlm pd2 bercintan nie, still lg aku dpt start dah buat solat sunat b4 Subuh, Alhamdulillah. Ini yg buat aku lega skali. Juz sometimes khusyu' tu agak kurena. But sometimes mmg blh btl2 fokus. Now aku tgh usaha utk bahagia dunia. Apa pn sudahnya aku redha krn stp apa pn yg berlaku msti ada hikmahnya. Mcm aku pts tunang yg gelap b4 this. Now aku da dpt cahaya siang balik dgn Iz. So aku kene keep on track amal iabadah even da hepi. Aku xnk jd org yg hanya mengingati Allah time aku susah. Juz bile hepi, kurang sket le mengingati tue. Tp klu ingat je, aku akn cpt2 zikir etc. Still menjaga2 diri nieh Insyallah. Aku doa pd Allah agar perjalanan lps nie Allah permudah sgt2. Utk bahagia dunia & akhirat bkn mudah. Dgn cabaran & ujian dunia yg blh menutup keindahan akhirat, sungguh tanpa tekad hati & keinginan individu sndiri yg kuat, susah nk capai. Allah SWT sentiasa buka jalan-Nya. Cuma pilihan kite tu yg menentukan hala mana. Aku mohon Allah sentiasa ingatkn aku semule if aku terleka. Sbbnye aku tau utk bahagia & tenang di dunia nie adlh hanya dgn jalan nie jer. Dan yg paling penting sekali kt akhirat sok. Yg kehidupan adlh utk selama2nya. Sape yg nk msuk neraka wlupun sekejap? Sbbnye Allah dah janji stp Muslimin akhirnya akn masuk Syurga. Tp if ada pilihan utk terus masuk Syurga, knp nk sia2kan? Lg plk seksaan kt neraka tu amat2 dahsyat. Sggup ke nak lalui? Sblm Syurga & Neraka, akan ada alam kubur. Dlm kubur sok klu kene seksa, meaning da tau ler akhirat sok mcm mane. Gitu gak if dlm kubur aman, Insyallah akhirat sok pn selamat.

Sbnrnye klu fikir2 mudah jer hakikat life nie. Kite org Islam seme tahu utk apa kite di ciptakan iaitu utk menyembah Allah Yang Esa. Taat perintah-Nya & tinggalkn larangan-Nya. Tp jalan ke Syurga ini jd susah bile adanya hawa nafsu & setan laknatullah. Sdgkn jln ke neraka amat mudah pulak dibuat. Manusia mmg mudah sgt lalai & leka dgn kesenangan, harta, pangkat, nafsu. Dunia nie terlalu menggoda. Siapa yg xnk byk duit?siapa yg xnk nama?siapa yg xnk puaskn nafsu yg nikmat? Sbnrnya semuanya nie blh kite dptkn. Tp ada peraturan2 yg baik, yg lebih indah telah Allah gariskan spy umat manusia dpt hidup aman & damai. Blh dptkn semua kebahagiaan tue, tp dlm masa yg sama jgn lupa dgn Yang Maha Pencipta. Kite kene sentiasa bersyukur atas nikmat & redha dgn musibah. Lumrah hidup kt dunia. Ada suka, duka. Siang, malam. Susah, senang. Semuanya bertimbal balik. Dan atas apa pn yg terjadi pd diri kite, sentiasalah bersandar pd Allah. If susah, kite rujuk Allah. If senang pn, syukur pulalah dgn nikmat-Nya. Jgn time susah je kite sungguh2 buat amal ibadah. Pastu dah senang kite tinggalkn pulak. Tp kbnykkn manusia mmg akn jd mcm tuelah. Cthnye aku skrg nie. Tgh hepi dpt pengganti Sepul. Bile fokus da lari sket, adelah ibadah yg dulu betul2 sgt jaga, jd terlalai sikit. Sbbnye bile buat benda yg x bape Allah suka jgk. So bile kite kurang jaga Allah, Allah pn kurang lah jaga kite. Aku bkn x sedar seme nie. Tp tuelah..spt yg aku kata, dunia terlalu menggoda. Ini pn aku try control2 gaklah. Takat nie yg x btl sgt tue sbb calling2 ckp manje2 & keluar dating berdua2an. Itu jelah. Ini pn aku da spt rasakan perubahan yg x bape bagus dlm rutin life aku. Baru 2 benda nie jer nih. Blm lg klu pegang2 tgn ke hape. Nauzubillahiminzalik. Aku akn cube pastikn kali nie xkn smpi ke tahap tue. Tiada daya & kekuatan melainkn dgn bantuan Allah Yang Maha Agung.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat