Fikiran yg telah lama hilang, syukur :)

Allah Maha Berkuasa ke atas setiap apa yg diciptakan-Nya. Semua yg ade disekeliling kite, langit, bumi, pokok2, burung2 in fact diri kite sendiri tertakluk di bawah kekuasaan-Nya. Aku menaip di blog ini pd waktu ini, ketika ini telah pun tertulis di sebuah buku di Luh Mahfuz. Sepanjang hidup aku, bermula dgn kegagalan mase aku kt Matrix KPYP, Ipoh kemudian ke Matrix Perlis seterusnye ke UPM. Kegagalan aku mase amek test ujian komputer memandu, mase amek ujian jalanraya. Kegagalan aku dlm percintaan, bertunang & putus. Juga segala kejayaan aku dlm SPM, di UPM grad dgn 3 pointer & pertemuan aku dgn Izhar selepas aku putus tunang. Semua yg berlaku sepanjang aku hidup selama 26 tahun 3 bln+ ini sudah pun tertulis dlm buku itu & semestinya Allah SWT Pencipta & Pentadbir seluruh alam amat Mengetahui segala sst pun yg berlaku pd stp makhluk ciptaan-Nya.

Baik & buruk dlm life ssorg itu sudah ketentuan-Nya. Kite berhak membuat pilihan dlm hidup kite. Dan kite mmg telah diberikan pilihan itu oleh Allah SWT. Utk menjadi baik atau buruk. Utk menjadi berjaya atau tidak berjaya. Utk gembira ataupun sedih. Kuncinya dgn usaha ke arah pilihan yg kite mahukan. Of course la mane ade org yg suke tak berjaya & sedih. Usaha tp still tak berjaya & masih sedih, masih miskin. Itu semua asam garam kehidupan dunia. Hidup di dunia x pernah lari dr semua tue. Semuanya pn bertimbal balik. Inilah kehidupan di dunia.

Kite nak gembira saja? Berjaya saja? Bolehh....kat akhirat sok. Itulah kehidupan yg Allah SWT janjikan pd hamba-Nya yg berjaya menepis godaan hidup dunia dgn memilih membuat amalan yg di syariatkan Islam, agama yg di bawa oleh Nabi Muhammad SAW, seorang pesuruh Allah SWT. Amalan2 yg menjadi bekalan setelah kite semua dibangkitkan dr kematian kelak. Amalan baik vs amalan buruk. Manakah yg lebih berat timbangannya? If amalan baik lebih berat dr amalan buruk, amat beruntunglah kite krn balasannya adalah Syurga. Dan if sebaliknya, amat malanglah bg kite krn akan menjadi penghuni Neraka yg dijanjikan Allah SWT seksaan yg amat dahsyat. Nauzubillahi min zalik.

Alangkah mudahnye aku menulis. Alangkah mudahnye konsep ini. Namun perlaksanaannya tidak semudah menulisnya. Tidak semudah memikirkan. Tidak sama sekali. Amat sukar hidup di dunia. Pandangan mata manusia mudah di kaburi dgn apa yg di tawarkan oleh kehidupan di dunia. Kemewahan, pangkat itu tidak salah. Namun dlm proses mendapatkannya & apb telah mendapatkannya, adakah ianya berlandaskan apa yg telah digariskan dlm ajaran Islam? Itulah pokok pangkal persoalannya. Semua org berhak memilih kebahagiaan yg diingininya, mengejarnya, berusaha utknya. Tp dlm proses menggapainya & setelah menggapainya, apa yg telah kite lakukan? Apa yg kite telah korbankan?

Like now, aku sdg usaha utk menuju ke arah peng'halal'an hubungan atr aku & Iz. Dlm pd menuju ke arah matlamat yg baik itu, aku sndiri memilih cara yg tidak disyariatkan dlm Islam. Aku sedar tp aku masih ingin melakukannya. Aku mengaku aku buat dosa, buat salah...tp itulah kelemahan aku sbg seorang manusia yg lemah dgn nafsu & godaan syaitan. Aku mohon keampunan dr Allah ats kelemahan aku. Aku mengaku aku lemah, aku salah. Dan hanya pd Allah aku memohon belas kasihan & rahmat dari-Nya. Krn aku tahu Allah itu maha Pengampun & Penyayang atas hamba2-Nya. Aku tahu itu bkn tiket utk aku terus menerus melakukan maksiat. Aku akn cuba Ya Allah utk mengelakkannya. Tiada daya & kekuatan bagiku tanpa keizinan-Mu. Ampunilah dosa-dosaku Ya Allah, amin.

Popular Posts