'Jangan Tegur'


Aku tau ramai yg dh sedia tau ape aku nk citer bile tgk gmbr kt atas nie. Satu lg filem arahan Pengarah from JPB & Congkak. Ehh ye ker? hehe..aku x sure sgt ttg nie. Yg aku pasti filem nie ade kene mengena ngn 2 filem terawal tu huhu. Dan 2 filem terawal tu keduanya aku tgk kt panggung. Aku peminat filem Melayu? Hoho...i'm totally not but i can say that i'm a fan of horror movies. Tu pn aku cume interested ngn Malay horror film yg ade sentuhan Ahmad Idham & Pierre Andre. Yg lain2 aku x penah layan pon. Malay movies selain genre horror? No, thanks. Ceritalah betapa bestnye citer Yasmin Ahmad or Bada or etc. Kuar kt Astro pn lom ttu aku tgk hehe. Cam kerek je aku tulis cenggini kan? Xnk menyokong ind.film.tempatan etc maybe anyone would lable me. But i still don't care. Stp org ade minat & pendapat masing2. If ramai org ckp film Y.A. sgt bagus. Pd aku dia tue perosak akhlak org Islam. Film2 dia mcm meng'halal'kan budaya barat yg totally haram in Islam. Fuyyohh..mcm pengkritik film hebat je tulis ayat mcm nie hua hua. Anyway itu pendapat aku je. Agree or not agree, i juz don't care....

Aku peminat horror movies. Adakah aku seorang yg berani dlm hal2 ghaib nih? Klu aku kate aku tgk citer hantu dgn sebelah tgn menutup sebelah mata & sometimes mengintai dr celah2 jari tgn for some scenes, ape pendapat anda? Hahaha...tp aku tetap suke tgk citer hantu. Dan yg menjadi mangsa kegemaran aku adlh En.Tunang tersayang kekeke. Dan En.Tunang aku sgt la tiada perasaan takot menonton citer2 seram. Dia kate seingat dia xde 1 pn film hantu yg buat dia betol2 rase takot. Pelik tp benar. Itulah Incik Tunang sy. Buat aku jd jeles ngn keberanian dia menonton dgn mata yg terbuka luas scenes2 yg sometimes aku x sggup nk tgk. Difikir2 dgn lebih jaoh, bagos gak dia berani. Padan la ngn aku yg penakut tp tetap nk tgk nih. Klu same2 pn penakot mcm mane siott?? Tepakselah aku lupekan kegemaran aku tgk horror movie. Kan ke x bagos tuuu?? hehe..

Apela aku merepek pjg sgt nih. Sbnrnye aku juz nk bg review ttg film Jgn Tegur yg aku tgk kt TGV The Mines mlm td. 1st day opening & aku dah pn tgk. Cam big fan sgt la kan? hehe..sbnrnye faktor xde benda nk buat & da lame x tgk wayang yg buat aku cepat tgk film nie. Nk booked tiket kt GSC Alamanda ptg smlm, waktu perdana seme da fully booked. Agak keciwa tp still x putus asa. Jenguk TGV & booked. Smpi dlm kol 6.45pm & slot 8.10pm still byk lg. We chose 2 seats 2nd row frm behind betol2 kt tgh2. X perlu gune tiket.no.yg da booked online pn. Our luck lah. Klu dpt seats yg depan2, aku mmg cancel je. Sbb rase x puas tgk. We pay the same RM with everybody else. Nape msti view kitorang x besh? So pd aku x berbaloi RM yg aku kuarkn klu itu mcm. So sbb xnk jd camtu, on sape cepat dia dpt basis, kenelah kejar masa. Dan bile dpt seats best & muvi pn okay, aku yg sgt choosy dlm memilih film2 yg di andaikan menarik akn merasa puas hati dgn terbangnya RM dr purse Guess ku yg zipnya sudah 'kong' itu..huhu..

Ohh..merepek lg aku hua hua...ade sbb nape aku byk merepek nih. Nnti aku citer & aku pasti anda akn fhm hehe. So panggung mmg full & seronok bile tgk situasi tu. Kkdng x seronok jgk sbb ade je mulut2 yg pot pet x reti diam, bunyik h.p yg x di 'silentkan' & gelak ketawa yg x kene masa (sgt x suke org yg x peduli ttg org2 yg sukakan keamanan bile mononton wayang). Anyway bebalik pd cerita Jgn Tegur, aku x start citer pn lagi kan? nyahahaha....sgt menguji kesabaran manusia lak aku pagi2 Jumaat yg mulia nih kekeke. Yelah..aku citerlah. Jalan ceritanya pd aku biasa jer. Simple & xdelah complicated sgt. What do u expect frm a Malay muvi? hehe..Most of the hantu scenes, bg horror fan cam aku, da 'alah bisa tegal biasa' la senang ckp. Dah boleh agak but still tgn sebelah aku berfungsi dgn menutup sebelah mata huhu. Tp aku sgt suke scenes2 terakhir time Julia Ziegler (watak utama as Natasha) kene rasuk. Mengingatkn aku pd citer The Exorcist lakonan Linda Blair (watak budak kene rasuk smpi terapung atas katil). Klu x salah aku, film nie aku tgk mase aku Darjah 2 (8 thn) kt slot TV2 Dunhill Double. Aku rase film nielah yg buat aku jd peminat citer2 seram smpi skrg hehe.

Perasaan takot bile tgk citer seram ade jenis2nya bg aku. Takot sbb terkejot lain. Takot sbb ngeri lain. Dan mcm2 jenis takot lagilah. Takot yg betol2 takot bg aku sgt laen perasaannye. Susah sgt nk dpt takot maxima mcm nie. Seingat aku, juz ade 3 film horror yg berjaye menimbulkn perasaan takot maxima. Dan scene Jgn Tegur yg di akhir2 citer menjadikan ianya ke-4. 1st The Exorcist (1st), 2nd The Amytaville (original version), 3rd The Exorcism of Emily Rose & x sangke yg ke-4 adlh dr film horror Melayu. Dan ke-4 citer nie semenye melibatkn scenes kene rasuk. Rasukan pn ade mcm2 jenis. Yg akn menimbulkn takot maxima dlm diri aku sllunye melibatkn rasukan yg spt sgt kebal dgn org yg nk mengubati si pesakit. Cam jenis memperlekeh kekuatan/kebolehan si pengubat utk menewaskan si perasuk. Siap leh gelakkn si pengubat & mmg agak sukar pn nk dipulihkn. Jenis cam melawan la senang ckp. Aku sgt tertarik dgn scene2 mcm nie. Rase cam mencabar sket. Xkn mudah sgt nk kalahkn penjahat kan?hehe..

But still ade kekurangan dlm scenes terakhir nie. Ending si perasuk tewas cam mudah sgt. Anti klimaks lak bg aku. Kuciwa sket but credit to Julia Ziegler for that scenes. Maybe masa yg x mengizinkn buat Pengarah tepakse sudahkn dgn cepat kot hehe. Ckp psl klu sbb x cukup masa, ade bbrp babak yg aku rasekn x perlu pun. Part Julia tgh nak tido ats katil. Msti mendebarkn lelaki2 sbb cam nak nmpk jelas je 'aset' Julia bile merangkak naik katil nak tido & segala tindak tanduk memusingkn badan cam bile kite betol2 nk tido tuuu. Plus ade 'bunyi dengusan' bile kite melakukan aksi2 normal time nk masok tido. Pd aku sekadar nk menambah perisa je dlm citer nie. Xde pn xpe. Pastu Julia mmg agak sexy la. Body pon not bad kan. Tp xdelah melampau sgt. Pastu ade part2 yg too slow smpi naik rimas menunggu tindakan selanjutnya. Letih makcik. And makeup scene rasukan mmg not bad la. Keep it up!

And overall pd aku citer nie lg ok dr Congkak & setanding JPB. Worths my RM, entrance ticket & petrol. Sekian, dr sy pengulas cerita seram yg x bertauliah. The End.

*kepala tin tong sbb x cukup tido. Tido 2 jam je, terkejot smpi Subuh xleh tido. Dr takot mase mule2 terkejot smpi da x takot da hehehe...

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat