Takdir & Jodoh


Sejak aku putus tunang dgn 1st bf/ex-fiance, aku rase aku bejaye jd seorg manusia yg lebih matang (perasan sket hehe). Terutamanya ttg hakikat kehidupan kt dunia ni. Pengalaman pts tunang tu byk mengajar aku menjadi seorg ppn yg lebih tabah & melihat life nie dari view yg lain. Aku byk menganalisa semule kelemahan2 sikap aku. So bile da kaji tu, byk la nmpk kecacatan here & there. Smpi malu pd diri sndiri lak. Yesss, di awal2 perpisahan aku asyik mencari salah si dia. But as time goes by, with a lot of thinking, aku akur pd kelemahan2 diri sndiri yg jg menjadi pencetus kpd perpisahan.

Hikmah yg paling besar aku dpt bile pts tunang ialah ttg percaya qada' & qadar dr Tuhan yg Esa. Utk redha pd sst ujian bukanlah semudah menyebutnya. Kkdng mulut saje yg kata 'aku redha' tp hati?? Pengakuan lidah perlulah seiring dgn hati. If blh buat, then there shud be no problem. Bile Solat, aku mohon pd Allah if si dia mmg jodoh aku, kembalikan dia semula & if not, temukan aku dgn jodoh yg lebih baik darinya. Permohonan doa aku pn sentiasa berubah2 dr masa ke semasa. Mase awal2 mohon kembalikan dia semula saja. Lama2 bile hati da akur, barulah open utk ditemukn dgn jodoh yg sbnrnye. Seiring dgn berlalunya masa, hati jd semakin kuat.

Dan pd aku, kire aku ni bernasib baek jgklah. Dulu aku kategorikn diri aku sgt susah nk suka pd lelaki. Pastu hati pn kate, msti lmbt lagi aku nk kawen nih. Xpelah..enjoy life single puas2 dulu. Tp bile Allah dah kata 'Jadi' maka jadilah. Apa hak kite utk mengatakan 'tidak, blm masanya'?? So dlm pd aku pasrah dgn jodoh. Dlm pd aku tgh concentrate nk live my single life to the fullest, jodoh itu pun dtg. Masok bln 10/2008, aku nekad utk putuskn sgl cara komunikasi dgn ex-fiance & go on with my life. Akhir bln 10 jugalah takdir aku & fiance skrg bertembung. Dr setakat 'hai hai bye bye' bile bertembung jln kt corridor opis, kitorang start kuar makan dr ramai2 smpi tinggal berdua jer. Satu yg aku xkan dpt lupe. Ade 1 ketika time tu aku masih dgn ex-1st bf lagi. Fiance dtg dept.aku betulkn PC 1 of my dept.staff. Sdg dia berdiri depan meja aku, entah dari mane dtgnye fikiran tue, hati aku ckp 'klu aku x dgn ........, msti aku dgn mamat dpn aku ni..'. Pastu cepat2 aku aku buang fikiran tu sbb rase merepek giler. But who knows? A couple of years after that, aku da nk kawen dgn dia....

Mencintai x semestinya memiliki. Ttg jodoh, takde siapa dpt menjangka. Yg kapel blh clash. Yg bertunang blh pts tunang. Yg berkahwin pn blh bercerai. Dulu sllu rase bangga ngn 1st bf tu punyelah lame dpt bertahan. Bleh kata 4 tahun gak la bercinta. Tp bertunang 4 bln jek da putus. Pelik kann? Dugaan nak dtg time tue. Bkn masa bercinta. If masa bercinta, aku rase impaknya xdelah besar sgt pd aku mcm mase pts tunang hari tue. Yelah, time cinta family x masok lg. Tp bile da tunang, ape2 kptsn yg dibuat akn melibatkn family kedua belah pihak. Tp aku syukur di sbbkn dugaan pts tunang ni, ex-fiance yg dilabel baik oleh ramai org & aku yg dilabel lebih besar peluang utk buat x baik telah bertukar peranan. Means bile pts tunang, ex jd jahat & aku jd baik. Best tau jd baik nih hehe. Sbbnye sokongan mmg byk la. Dan aku rase aku menang dlm memperjuangkan hakikat diri aku taklah seburuk yg di sangka & dia tidak lah sebaik yg di sangka. Byk benda yg jd terbalik dlm kes pts tunang nih. Mule2 mmg rase pelik. But it shows something rite? It shows that anything can happen. Berbalik pd percaya pd qada' & qadar Allah semule. If Dia kata ' Ya' then it will be ya lahh.

Now aku sntiasa bersedia dgn pelbagai kemungkinan. Taknak letak harapan yg tinggi sgt pd sst impian. Jgn terlalu yakin dgn how the story will end. Sometimes there's a surprise in the middle. If its a good surprise, then its ok lah. But what if its not a good one? Kat sinilah konsep 'DOA' memainkan peranan. Sentiasalah berdoa memohon diberikn kebaikan pd diri kita. Mohon Allah berikan sgl yg terbaik. Putus tunang, adakah ia kebaikan utk diri aku? Pd mule2 ujian, kita pasti akn kata 'No' pd ujian yg kite tak suka. Tp bile kite dah ditunjukkan dgn kebaikan slps ujian itu, then kite akn bersyukur dgn nikmat-Nya. Stp yg berlaku pd diri kita samada baik atau buruk, pasti ade kebaikan di sebaliknya. Allah tidak pernah menganiaya diri ssorg itu melainkan org itu yg menganiayai dirinya sndiri. Bila kite pilih path yg salah, yg akn mmbw keburukan, Allah akn dtgkn ujian spy kite kembali semule pd path yg betul. Ya, kite akn sllu memilih path yg salah, dan Allah takkan pernah penat utk membw kita kembali pd path yg betol. But still, kite perlu berdoa utk pastikn bile nyawa kita di cabut, kita berada pd path yg benar bkn yg salah.

Konsep jodoh jg membuat aku terfikir. Sikap ssorg itu pd org yg bkn jodohnya mungkin1 kelemahan yg sgt tidak disukai. Tp pd ssorg yg jodohnya, sikap itu mungkin 1 daya tarikan. Kekurangan ssorg itu mungkin menjadi a big NO pd ssorg yg bkn jodohnya. But bg jodohnya, ianya tidak menjadi hal & masih blh diperbaiki. Pd yg dah selamat menjadi psgn suami isteri, yakinlah bhw org yg anda kahwini adalah org yg tepat utk anda. Org yg telah dpt menerima sgl kekurangan & kelebihan anda. Org yg sanggup utk menghabiskan seluruh hidupnya di dunia ini bersama anda. So, hargailah pasangan anda walau betapa sakitnya hati anda bile dia sllu mengulang2 melakukan kelemahan yg ade pd dirinya. Ini krn anda jg membuat perkara yg serupa bagi dirinya ^_^

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat