Ibadat & Misi Memasak


Syukur Alhamdulillah. Perasaan aku sgt tenang selepas berkahwin. Paling seronok sekali kemajuan fokus dlm menunaikan Solat. Disbbkn sudah terhindar dr dosa ber'couple', maka Allah permudahkan urusan Solat dgn menjadikannya lebih ringan & mudah. Apa2 pun cabaran yg lain pulak timbul. Suami & isteri masing2 dh ade tggjwb dr segi batin. So bile dh menunaikn tggjwb tuh, kenelah pulak mandi wajib if nk Solat. Cabaran akn dtg terutamanya on weekend bile x perlu bangun awal pagi utk ke pejabat. Sanggupkah bangun awal2 pagi utk mandi wajib semata2 utk menunaikan tggjwb kpd Tuhan? Soalan cepumas nih. So lain pulak dah cabaran dlm melaksanakan ibadat bile dah kawen nie ekk? Aku pasti ramai lg pengantin2 baru yg menghadapi masalah yg same mcm aku nih. Juz segan nk citer kottt kekeke. Aku segan, segan jugaklah. Tp perkara ni bknlah taboo utk diceritakan kpd umum. Lgpn bahasanya aku perhalusi sebaik mungkin spy blog aku ni x di label 18sx hehe.

Hampir seminggu ddk rumah in law, aku rase ok jer. Utk pengetahuan semua, aku x pernah lg masak kt dapur rmh tu. Time keje mmg tak perlu. Weekend aku kene rajin2 jenguk ape yg MIL tgh buat. If tgh nk masak, blh la aku tlg potong2 sayur ker, goreng ikan kerr...Bak kate En.Suami sblm nie " x payah masak, tolong2 jer". Aku pn rase x perlu aku beriya2 nk menjadi menantu yg serba boleh. Asal ringan tulang, ade effort membantu & ringan mulut, Insyallah everything will be juz fine. Memasak bknlah 1 chores yg wajib utk para menantu. Betol tak? Tp klu MIL suruh, aku masak lerr. Aku mmg blh masak. Juz kurang keyakinan utk masak mknn yg sekeluarga baru akn mkn. Klu takat utk En.Suami, Insyallah xde masalah ^_^. Ape2 pn aku ade cita2 yg murni after pindah rmh kt BBST nnti. Weekend if balik ke Semenyih, akn bwk sekali dishes yg aku dh siap masak. Saje buat diorang rase2 & tau yg menantu diorang nie boleh memasak utk anak kesayangan diorang. Xdelah diorang riso aku paksa En.Suami makan kedai je kann hehe. Nmpknye aku da kene start kumpul resipi2 dr internet nih. Moga misi masakan ini berjaya. Amin.

Ramai lg yg tnya 'mcm mane rase da kawen?'. Jwpn aku tentulah 'ok, best & seronok' je. Then diorang kate 'mule2 iyerlah..lame2 sokkk...'. Aiyohhh...nape ckp mcm tu siott. Perkahwinan kan salah satu kitaran hidup seorg manusia yg normal. Dugaan & cabaran akn tetap dtg eventho kite kawen ataupun tak. Juz berbeza mengikut status lah. Paling penting cara kite handle sst cabaran tuh. Buat mase nie, xde pape masalah lg atr aku & Iz utk terima sikap sebenar masing2. Atau masih belom timbul sikap2 yg menjengkelkn? Entah laa.. Kekurangan & kelebihan. Dua2nya aku dh nmpk & setakat nie x jd masalah besar pd aku. Iz pn xde komen ape2. Hopefully ok jelah yer.


Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat