To Be a Good Wife (its not easy)


Seronoknye bile bace blog2 yg dulu bride to be skrg dah jd newly wed. Samelah mcm aku jugak hehe. Tp situasi masing2 berbeza. Ade yg dah kawen tp masih x blh nk tinggal serumah. Ade yg dpt cuti sekejap je pastu da kene masok keje. Ade yg dh start tinggal kt rmh sewa berdikari dgn hubby terchenta. Dan ade yg mcm aku kene ddk rmh in law smntara menunggu rmh yg bakal diduduki dgn hubby agak complete utk diduduki. Walau ape pn perbezaan cerita masing2 after getting married nih, yg pasti semuanya pasti merasakan 1 perasaan yg same. BAHAGIA. Dan perasaan lega, gembira, tenang, aman & diberkati. Sememangnya perkahwinan menuntut pelbagai perubahan dr individu samada dr lelaki or ppn. Bile dh kawen, x semua perangai mase single sesuai utk dibawa bersama ke alam perkahwinan. Cthnye klu dulu mase single leh suke hati nk makan ke taknak. Bile da kawen xleh pk psl perut sndiri jer. Perut psgn yg tido kt sebelah tu pn kene di ingat jgk. Bab ni sllunye merujuk pd tugas isteri la. Aku sndiri mengalami situasi lupe ttg perot yg 1 lg slps bbrp hari majlis kenduri kt Johor settled. Kesian en.suami yg sememangya makan ber'time' sakit kepala sbb mkn breakfast lewat sgt. Aku lak mmg jenis makan ikot suke hati x kire mase. So mmg payah sket la nk tanam dlm benak kepala nih nk ingat timing makan en.suami. Mengakui kelemahan & kesalahan diri, cepat2 aku mintak maaf kt suami. Seb baek dia paham situasi aku. Tq en.suami sbb x marah kt org :)

Masih byk yg aku perlu belajar utk jd isteri yg solehah. Sbb tu aku beli buku Bagaikan Khadijah di Hati Rasulullah. Byk jgk info yg bergune utk aku apply dlm kehidupan r/tgga aku. Cthnye ttg penjagaan utk en.suami dr segi perut & mata. Means jaga makan minum & tidur spy cukup. Sbb ketaksempurnaan 2 benda ni bg seorg lelaki blh mencetuskn suasana yg kurang enak. Bile 2 benda nie terganggu, takot emosi suami jd x stable. Aku rase bkn utk suami jer. Kite sndiri pn ppn klu x cukup tido, mengantok & badan rase letih jd moody. Betol tak? Juz bile jd isteri, kite kena peka dgn keperluan2 ni utk si suami. Itulah rumitnye bile berkahwin nih. X blh nk pk ttg diri kite jer. Kene pk utk diri suami sekali. Awal2 nie msti ramai yg lupe mcm aku gak la hari tu hehe. Normal la kann. Mane blh2 teros2 jd isteri solehah kannn...hehehe...

Aiyakkk...nk citer psl solehah nie, sgt susah nk jage aurat bile ddk rmh Semenyih nih sbb cousin2 hubby sgt rajin dtg sembang2. Of course la shirt lengan pendek sllu dipakai bile kt rmh. Nk pakai lengan pjg rase rimas la pulak (tudung pn dh terbang bile ddk dlm rmh isk isk). Xyah citer psl cousin hubby lah. Adik ipar aku tuh seme pn lelaki. Eventho aku xleh kawen dgn diorang selagi aku kawen dgn Abg diorang, aurat aku ngn diorang masih lg fully kene cover mcm dgn lelaki bkn muhrim. Aku harap sgt bile da pindah rmh BBST nnti aku dpt jaga aurat dgn lebih baek. Cth time nk sidai baju ker, buang sampah ker, klu blh fully cover lg bagos. Lengan pjg tu yg agak payah sket. Nmpknye kene sedia sweater pjg siap2 la dekat tepi pintu siap2 b4 sidai baju kt luar. Bkn ape...kesian en.suami kene tanggung dosa wife dia nih byk2 lak. Sy syg suami sy maka sy perlu menjaga diri sy sebaik mungkin ^_^ Insyallah. Mohon Allah permudah. Amin.


Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat