Alhamdulillah

Alhamdulillah hari nie dpt masok blogspot. Utk pengetahuan semua, kehilangan bbrp minggu dr arena blog nie bknlah disengajakan. Ade masalah dgn internet connection kt opis nie yg lansong xleh nk open blogspot/wordpress & a few other webs. Tekanan jgk la sbb dh rase rindu sgt nk update blog nie plus bace blog member2 yg laen. Tp nk wat camne kann?? So sori & sori kpd yg melawat blog nie tp xde ape2 update pn dr tuan rumah. Hrp tak serik utk melawat lagi yer :)

Ttg pregnancy, syukur di akhir2 Trimester 1 nih, pening2 & muntah2 mula berkurangan. Malangnya Selasa minggu lepas gue dijangkiti flu plus batuk2 yg dah berlarutan hampir sebulan. Ditambah pulak dgn news ttg 1 of my dept.staff +ve H1N1. So after MC on Monday (mabuk pegnen) & Thursday (check up for h1n1 at Klinik Kesihatan), on Friday aku diberi cuti tanpa rekod by company. Isnin lepas pulak, aku di'halau' balik by HR dept. & semalam diberi cuti tanpa rekod lagi. Means last week 2 hari je masuk keje & this week 3 hari jelah. X kisahla asalkn cuti tanpa rekod. Annual Leave aku pn tinggal bape hari jek. Klu kene potong, x balik Raye kt Jhr la aku tahun nie...isk isk. Still hari nie masih batuk2 & berhingus tp badan rase ok. Diwajibkn memakai mask muka spjg masa di opis by HR dept. Rase lemas sungguh. Dgn hingus yg x habis2 nie, mmg menguji kesabaran sungguh.

Takziah pd keluarga Cik Miskam, org blok Felda aku yg kehilangan anak & cucu sekaligus krn penyakit h1n1. Dlm paper pn ade masuk berita ttg kematian arwah. Ditulis arwah tgh menunggu hari je utk melahirkan baby but baby dah meninggal dlm perut bile arwah +ve h1n1. Time tu arwah koma so baby x dpt nk dikeluarkn pn. Bbrp hari selepas tu, si ibu pn menyusuli anaknya. Pd aku menyayat hati gak la bile dgr berita nie. Mak kt kg.pn bbrp kali called bgtau perkembangan arwah mase dia still dlm koma. Terkesan jgk kt hati nie sbb aku kire kenal gak la ngn arwah nie. Muda setahun dr aku plus 1 blok lg tuhh. Terbayang2 je wajah arwah yg aku masih ingat time sekolah menengah dulu. Berkulit cerah & bermata bulat dgn suara yg serak2. Moga roh arwah ditempatkn dikalangan org yg beriman. Amin.

Tahun 2008 aku masih ingat lagi pd bulan2 mendekati Ramadhan spt skrg ape yg bermain difikiran aku. Berfikir utk bersungguh2 memperbanyakkn amal ibadat krn tidak pasti bagaimana keadaan aku pd tahun 2009. Samada aku masih hidup di dunia atau tak. Adakah keadaan kesihatan mengizinkan utk aku byk berbuat amal ibadat. Dan mcm2 lglah yg bermain difikiran. Maka tahun lepas aku sgt bersungguh2 dlm berpuasa, berzikir & bersolat sunat. Mengingatkan keadaan aku pd tahun lepas membuatkn hati sedikit terubat krn tahun ini aku sgt2 lemah utk menggandakan amal ibadat. Terkilan hati tu akn sntiasa ada krn masih berfikir bgmn plk keadaan aku pd tahun depan? Masih hidup lagikah? Kesihatan baik dr tahun ini atau ade masalah2 kesihatan yg lain? What if this is my last Ramadhan & aku sbnrnya x cuba sungguh2 utk melawan keadaan kesihatan yg kurang memuaskn skrg nih? Takutnye bile fikir mcm nie but still aku rase x berdaya sgt. Risau sungguh memikirkan Ramadhan yg x lame muncul nih. Larat ke aku nk puasa dgn keadaaan skrg nih?

Insaf sungguh bile teringat ttg peringatan lakukan 5 pkr sblm dtgnya 5 pkr. Sihat sblm sakit, muda sblm tua, hidup sblm mati etc. Lupe pulak lg 2 tue huhh. Otak pn da kurang aktif. Mmg la aku da sungguh2 beramal ibadat last year tp cukup kerrr??? Itu yg paling aku risaukan skrg ni. Teruk betul aku tahun nie nk banding ngn tahun lepas. Patutnye amalan makin lama kene makin bagus. Ini dah terbalik pulak. Sedihnya.....

Ya Allah, berikanlah aku kekuatan utk mengharungi Ramadhan tahun ini dgn baik. Amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat