Diari Ramadhan 1430H

1 Ramadhan 1430H – nekad dlm hati walau mcm mane pn 1st day nih msti dpt puasa. Terok camne pon kene tahan sbb hari cuti. Klu lembik pon boleh baring je spjg hari. Dlm pukul 11.00am dah start muntah kuning. Means perut dah masok angin. So selang bbrp jam bile bangun je dari pembaringan, muntah kuning akn menyusul. Start dlm pukul 4.00ptg dah start muntah hitam yg sgt2 perit & menyeksakan. Klu muntah hitam, kompem smpi terkencing dlm seluar. Yelah, bace pon rase jijik kan? Nak buat mcm mane. Inilah dugaan pegnen time puasa buat aku. Masok je waktu berbuka puasa badan mmg dah lembik giler. Ape yg dimakan semuanya keluar balik. Dlm pkl 11.00mlm try lg makan & alhamdulillah masoklah sikit bubur nasi yg hubby belikan.

2 Ramadhan 1430 – bangun sahur mcm biase tp dlm hati dh ckp klu start je muntah kuning, aku akn berbuka. Tak sanggup menanggung seksa berpuasa mcm hari sblmnya. So spt yg dijangkakan dlm pkl 11.00am start muntah kuning yg byk. Hubby teros suruh berbuka sbb klu aku buka lewat ptg, bile muntah hitam kompem aku sayang dah nk buka sbb masa nk berbuka puasa dh dekat sgt. Ikot jelah ckp hubby, pas muntah makan nasi+sup ayam baki lauk sahur td. Mkn sekadar alas perut tp badan tetap lemah & x bermaya mcm puasa jgk. Hubby ajak buka puasa kt rmh parents dia kt Semenyih. Dlm 4.30ptg bertolak & aku muntah hitam spjg perjalanan. Sudahnye x dpt join berbuka puasa sama2 ngn family in law sbb x larat nk bangun dr katil. Puasa ke tak puasa ke muntah hitam jgk. Camne tuhh? Spt mlm sblmnye, semua mknn muntah balik. So tido dgn perut kosong lagilah nmpknye,

3 Ramadhan 1430H – Tawakal pd Allah utk cube berpuasa. Dekat pkl 12.00tghari dah start muntah kuning. Tak lame lepas tu muntah coklat yg sgt memeritkan. Spjg petang berkampung di toilet. Bdn sgt lemah & muntah yg berterusan. Decide to berbuka sbb badan sgt tak tahan. Minum air mineral tp muntah semula jugak. 4.30pm balik ke rumah, dlm perjalanan muntah lg dlm kereta (dlm plastic). Smpi rmh, terbaring saje. Pkl 7.00pm buat susu panas & cecah roti kosong sekeping. Perut masih tak selesa. Sakit kepala yg teramat, makan panadol lg 3 malam berturut2. Pkl 2.00am perut sgt lapar. Mkn bubur yg hubby belikan kt bazaar.

4 Ramadhan 1430H – Bangun sahur tp perut masih x sedap. Decide taknak cuba berpuasa dah. Lps tido perut ok sikit, so gagah pegi keje jgk. Bwk bekal nasi & roti. Badan masih lesu & lemah. Cincin kawen dah rase longgar balik. Badan sgt lesu & rasa sakit2 spt nk demam. Sbbnye byk mknn yg masok keluar balik. Sdh terasa kesannya pd hari ke-4 ini.

Rase cam nk apply leave utk sebulan tanpa gaji. Tp hubby x bagi. Pahamla sbb byk benda nk kene bayar. Tp rase mcm mmg x larat sgt dah nk g keje dgn keadaan skrg nih. Tertanya2 dlm hati, bilekan semua mabuk nie akan berakhir. Adakah aku berpeluang utk rase sihat sms pegnen nih? Sbb rase sdh terlalu lama aku tanggung seksa ni. Rase mcm dah tak larat sgt dgn ujian ni. Ye, aku mmg lemah...sgt lemah saat ini...aku dah tak mampu lagi Ya Allah..sgt2 x mampu....kasihanilah hamba-Mu ini... :(

Sudah 3 mlm Ramadhan aku diuji dgn sangat hebat dgn kesihatan diri. Setakat nie Cuma 1st day puasa jer yg aku berjaya sudahkan. Itupun sgt tak sempurna sbb muntah yg berterusan. Waktu malam adalah sgt menyeksakan. Perut dah kosong tp masih nak muntah. Sgt seksa rasanya. Maka sakit kepala yg teramat pun menyerang. Rase mcm nk hentak2 je kepala kt dinding. Ketuk2 kepala dgn tangan, hubby marah. Sudahnye dia tolong urutkan kepala. Legalah sikit. Ingatkn bile tak puasa, bdn akn ok. Tp semua tu impian indah jer. Natijahnya samada aku puasa ataupun tak, mabuk pegnen tetap akn menyerang. Inilah dugaan aku pd Ramadhan 1430H. Cuma mampu berdoa moga kesihatan akan semakin baek.

Ya Allah, kasihanilah hamba-Mu yg lemah ini. Berikanlah aku kekuatan & kurangkanlah kesakitan yg aku tanggung saban hari. Amin.

Popular Posts