Selamat Hari Raya Korban!!

Pagi td g keje jln raya agak lengang. Kete x bape byk sgt mcm hari2 bekerja yg sllunye. Cuaca hari nie spt smlm, matahari bersinar seawal pagi lg. Rindu pulak pd hujan yg lebat :p Ramai yg dh cuti sempena Hari Raya Korban (HRK) esok. Terutamanya yg balik ke kg. halaman masing2. Yg aku tau, HRK disambut meriah di negeri2 pantai timur eg. T'ganu & Kelantan. Malangnya semua org sedia maklum kt sane skrg nie tgh musim banjir. So aku rase HRK akn disambut scr sederhana or ala kadar jelah. For tempat2 yg x terkene banjir, sambutan akn meriah spt biaselah hrpnye. Aku pasti main opis kt depan pn msti sunyi giler sbb ramai yg dh apply cuti hari ni. Nnti lah dh ptg2 sket aku jenguk ke sane tgk ape yg ade :p

HRK nie, aku & adik aku yg baru kawen bln lepas akn balik ke rmh in law masing2. Abg aku, aku kureng pasti. Yg aku tau, siblings yg masih single & kakak sulung sefamily je yg kompem raye kt Jhr. Lega jgklah bile tau so at least mak & abah xlah rase sedih sbb ramai anak2 x balik. Bile citer psl HRK, msti pkr pertama yg terbayang kt fikiran is lembu. Kt Msia nie sllunye mmg lembu lah korban utama. Kambing ade jgk tp x popular sgt. Lain pulak klu kt Saudi yg kbnykkannya korban unta or biri2. Rasenye seumur hidup aku, x pernah lg aku berani tgk scr live org sembelih lembu or kamben. Sbbnye aku cuak nk tgk darah membuak2 keluar dr leher binatang2 tu. Takot mimpi ngeri pulak mlmnye nnti. Adik lelaki aku yg bongsu si Iraz pn jenis penakot jugak. Ahh...same jgklah dgn Abg aku. But at least adik aku rajin jgk tlg masuk2kan daging dlm plastik utk diagih agihkan pd pddk Felda. Itu jelah yg dia termampu tlg katenye. Abah aku of course yg champion dlm bab2 ni. Ntah nape anak2 laki dia dua2 penakot dgn darah mcm anak ppn jgk. Tgk ayam kene sembelih pn lari..inikan pulak lembu kamben...miahahaa...

Tak sah bile HRK, Abah akn bwk balik inner parts of lembu mcm hati, perut, limpa etc. Sllunye ini bhgian org2 yg sama2 tlg melapah daging korban lah. Siblings aku kbnykknnye cuma makan daging, tulang & hati jer. Bhg. yg lain2 mmg x pandai makan sdgkn parents aku dua2 suka. Sllunye mmg diorang berdua jelah yg melantak bhg. yg lain2 tue. Aku ingat lg mase aku kecik2 Abah pernah bwk balik lidah lembu yg aku tgk bentuknya mcm stokin sarung kaki kite tuhh. Bile direbus jd cam keras la kan. Cam ngeri je aku tgk lidah tue. Pelik sungguh smpi lidah pn blh dimakan. Aku xtaulah parents aku masak ape lidah tue. Tak amek port pn sbb x makan hehe :p

Mlm td sembang2 ngn hubby ttg part2 lembu nih. Hubby jenis yg mkn organ2 dlman nie. Aku juz blh masok dlm perot, hati jelah. Dlm Islam, sbnrnye x elok sgt mkn organ dlmn nih. Tp tuelah..klu dh jd kesukaan ssorg, payah nk tolak klu dh depan mata. Hubby ikot ayah dia yg mmg suke mkn inner parts nih. In fact kelmarin FIL masak lemak kuning perut kambing warna hitam. Aku tgk pelik sgguh masakan ni, teros tnya hubby ape benda tu. Teros2 dia ckp perut. Hehe..seb baek aku x mkn :p Ingtkn perut ade warna putih jer. Rupenyer hitam pn ade. Hubby ckp org Jawa sllu suke yg warna putih (Abah gue) while org Minang (FIL) lebih suke yg warna hitam. Hubby pn ckp yg hitam lebih manis rasanya. Hmm..ntah laa...aku x mkn :p

Ok lah. Nk amek kesempatan to wish all Muslims yg membace blog nie...


SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 1430H

Pd yg balik kg. & memandu, pandu kereta dgn berhemah & berhati-hati. Jgn bawak laju2 sgt. Rumah tak lari ehhh :P



Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat