My Prayer


Being a mommy to be pd waktu2 tempoh kehamilan yg mahu mencecah ke angka 30 weeks adlh sgt menguji kesabaran. Paling x tahan waktu2 nk bangun dr duduk samada ddk kt lantai or dr kerusi opis nie hahh. Sakitnya tulang punggung hnya org yg pegnen, pernah pegnen & smstinya Yang Maha Mengetahui saje yg fhm. Perot yg kembang serasa mau meletop saje rasenye. Pusat nie cam dh nk terjojol keluar pn ade.*check2 x terjojol ponn :p*. Kulit kt perot mmg rase sgt tegang cam diregang regang. Badan plk kkdng rase sgt tip top mcm x pegnen. But most of the time rasa lenguh2 & sakit2. Maybe itu atr tanda2 kekurangan kalsium. *Entah.* Selera mkn biase2 saje. Tp bile timbang berat time check up, msti naik 2-3kg. *Menyampah.* Lately bile bangun je dr tido, tapak tgn msti rase cam sakit2 mengembang terutama kt tulang2 jari tuh. Kaki eventho rase camtu gak, tp alhamdulillah x bengkak. Maybe tekanan berat bdn melampau buat kaki rase x besh. Utk bah. dlmn badan pulak, rase tetibe nk terkencing sgt tu dh jd pkr biasa. Bile bb dh besar, pundi kencing kite akn sllu tertekan. Tu yg rase nk kencing aje pdhal air kencing bkn byk sgt pn. Pastu bah. bwh perut nih rase cam sakit & pedih sbb tekanan dr berat bb. Cam ngilu pn ade rasanye tuhh. Sakit pinggang, pn dh jd pkr biase skrg nie. Tahankan jelah.

Aku berdoa moga bb dlm nie cepat sket kuar. Maybe week 37 ker...eh bb ehh?? :p Cam boleh kawtim ngn bb pulak ekk? kekeke. Teringat pulak ade bace 1 surah dlm Al-Quran yg menyatakan keadaan bb dlm rahim ibu & bila masanya ibu akn melahirkan hanyalah milik pengetahuan Allah SWT sahaja. Kite manusia takde daya mahupn kuasa utk menentukan apa2. Sbb tuelah ape yg termampu dibuat hanyalah memanjatkn doa moga semuanya berjalan dgn baik2 saje. Mak aku pernah ckp mase aku baru2 pegnen dulu spy sntiasa beringat ttg bb bile buat sst pekerjaan. Elakkn buat benda2 yg ditakuti blh bg effect pd bb. Biaselah pantang larang org dulu2. Jgn paku dinding la, jgn siang ikan la. Dan bermcm2 jgn lagi sewaktu mengandung. Aku cube utk elakkn bbrp pkr yg dikatakan jgn. Tp kkdng terpaksa jg buat sbb dh mmg kene buat. Cthnys siang ikan yg dibeli kt pasar. Takkn nk soh hubby buat semua keje kann? Ade jgklah rasa takot2 tue tp aku tekadkn dlm hati, walau apa pn pkr yg terjadi, baik atau buruk, semuanya adlh atas keizinan Allah SWT jua. Tak ada 1 pn benda yg berlaku pd diri kita tanpa pengetahuan-Nya. Maka aku mohon pd Allah walau apa pn yg terjadi, sentiasalah tabahkan hati aku. Kuatkanlah semangat utk mengharungi apa jua dugaan yg mendtg. Spy aku sntiasa dpt menjadi org yg redha & sntiasa bersyukur dgn Qada' & Qadar dari-Nya.

Aku pasti bkn aku saje bakal ibu yg sllu berdoa spy anak yg lahir kelak sempurna sifatnya, sihat tubuh badannya, tinggi ilmu pengetahuannya, berakhlak mulia etc. Tak ada manusia dlm dunia nie yg mahukan keburukan atau kesusahan menimpa dirinya. Semuanya mahukan kebaikan & kesenangan. Kite berusaha utk mendapat yg terbaik dlm apa jua perkara. Tp samada yg baik itu milik kita atau tak, kite xde daya menentukannya. Semuanya adlh hak pemberian Allah SWT. Hidup manusia x pernah lari dgn ujian. Senang itu ujian. Susah itu juga ujian. Semua ujian di timpakan pd kita utk di nilai samada kite manusia yg bersyukur ataupun tidak. Lately aku sllu teringatkan ttg kematian. Apetah lg bile baca dlm paper ttg bermcm2 cerita terutamanya yg membabitkan kemalangan jiwa. Paling menginsafkn ttg kemalangan lori tangki yg terbabas lalu merempuh sebuah rumah yg mengorbankn pemandu lori & 2 beradik yg berada di dlm rmh. Org kata duduk dlm rmh itu lebih selamat dr merayau di luar rmh. Tp klu sudah ajal, itu bukan soalnya. Tak kira walau di mana pn kite berada, jika sdh ditakdirkn Allah spt yg tertulis di buku di Luh Mahfuz akn ajal kita pd waktu sekian-sekian, apakah daya & kuasa kite utk menghalangnya dr berlaku? Teringat lagi 1 surah dlm Al-Quran yg menyatakan bhw walau kite kurung diri di sebalik tembok besi sekalipun utk mengelak dr malaikat maut, ia adlh pkr yg sia2 krn bila tiba saatnya, ajal akn menjemput jg. Kematian itu sst yg pasti bg stp benda yg bernyawa. Cuma cara atau penyebab kematian tu saje yg menjadi tanda tnya. Aku berdoa pd Allah utk memberikn aku cara kematian yg baik. Spt kisah sahabat Nabi SAW yg diambil nyawanya ktk sdg bersujud kpd-Nya. Alangkah indahnya kematian spt itu.Insyallah, amin.

Berbalik pd keluhan2 sms hamil yg aku tuliskn spt di atas. Sbnrnya semua perit jerih & ketakupayaan diri sms hamil nie memberikan 1001 buah fikiran pd aku. Betapa kerdilnya diri nie rasa bila nikmat kesihatan di ambil & diuji dgn pelbagai kepayahan. Betapa payahnya nk menyandang gelaran ibu kpd seorg anak. Semuanya memerlukan pengorbanan yg bkn sedikit. Bygkn pula apekah perasaan seorg ibu apb anaknya sdh dewasa berlaku derhaka padanya. Masih jelas di ingatan mabuk pegnen yg melanda di awal2 kehamilan, sakit pinggang yg berlanjutan & kesakitan ketika melahirkn. Utk apakah kite mengharungi semua kepayahan itu jika hanya utk mendengar cacian & makian manusia yg bergelar anak sewaktu kite tua? Fikiran2 spt nie kdgkala membuatkan aku runsing terutamanya bile memikirkn didikan yg mcm manekah yg aku perlu terapkn pd anak yg bakal lahir ini kelak. Aku takot anak aku jd anak yg derhaka dh besar sok sbb didikan yg salah dr aku sms dia kecil. Aku tau tiada ibu bapa yg dpt menjlnkn tggjwb mrk dgn sempurna tp aku mohon Allah sntiasa pimpin aku menjd ibu yg sabar & bijak mndidik anak2 aku kelak spt mnjd insan yg berjaya di dunia & di akhirat. Insyallah, amin.


Popular Posts