Antenatal Class 07012010

Alhamdulillah weekend lps dpt diharungi dgn penuh jaya. Rase mcm x rehat lansong pon ade. Sgt aktif pulak mak buyung nie lately. Klu x mudah nk bersalin sok, xtauler nk kate ape dahh :p. On Sabtu after a few hours spent at Genting H, dlm pkl 2ptg sdh bertolak balik ke KL. Dlm kereta terlelap la sekejap mak buyung ini setelah kepenatan pusing2 kat indoor game. Dpt naik calterpillar train pn sdh cukup untung. Masih ade hati nk main roller coaster tp cepat2 menyedarkn diri huhuh. Aku sndiri sbnrnye x sangke gak aku masih blh ketchup ngn diorang seme jalan merata. Syukur Allah permudah utk xtvt bersama keluarga nih. Smpi KL perot semua dh berdondang sayang. Abg Eddy suggest mkn kt Wangsa Walk tp tgk tempat parking full pulak. Sdhnye ke Jusco Setiawangsa mkn kt foodcourt jer. Seb baek mknn not bad. Smpi Villa, kakak sulung guwe sdh sedia menunggu. Abg Eddy bertolak balik ke Keramat & aku ke BBST. Kene balik awal nk rehat2 sbb esknya ade antenatal class. *Bangun pagi2 lagi -_-"*

Antenatal class adlh sgt bagus terutamanya for 1st time parent. Byk jgk benda yg aku xtau lg rupenya. Ingatkan dh khatam habis dah heheh. *Ilmu xkan pernah dpt khatam smpi bile2* Sbb semua topik pn kite interested nk tau, maka masa berlalu dgn pantas. Byk tips2 yg stp penceramah bagi berkaitan penjagaan baby slps lahir, sms dlm kandungan, breasfeeding, proses2 bersalin etc. Paling besh bab senaman & urutan utk hilangkn stress. Bersandar di bahu suami sgtlah selesa. *ala2 romantik gitu kui kui*. Kalah sofa harga ribu riban ok :p Teknik2 pernafasan sms contraction & sms mahu meneran or push pn ade diajar. Tp sbb rmi bakal2 ibu lebih kurang cam aku iaitu dh cukup 9 months, maka semuanya dilarang meneran betul2. Cukup sekadar tahan napas saje. Takot ade yg terberanak kt kelas tu plk karang kekeke.

Ade jgk tayangan video mat saleh bersalin normal with epidural. Mmg tunjuk betul2 oo kepala baby keluar dr 'tuuutt' smpi la letak atas dada mommy. The most important thing kate instructor is always listen to your midwife/doctor. If disuruh push, kite push. If suruh hold, kite hold. Klu hold, bernafas lah melalui mulut. Bukak mulut tue. Klu push, jgn keluar suara, tekan dagu ke dada & lengkungkan bdn spt huruf 'C'. Dan jgn angkat punggung ok. Takot koyak zig zag pulak kt bwh tu kang. Masak nurse nk menjahitnya sok. Kesan kesakitannya apetah lagi. Ishh..byk gakla klu nk citer kt sini. Overall sgt baguslah kelas nih. Mkn pon sodap2 & byk kali :p

Seb baek video tu xdelah horror sgt. Malah buat aku rase makin kobar2 nk bersalin normal walaupn aku masih ade kemungkinan utk di induce or di c-section. Aku serahkn segalanya pd Allah. Mana yg terbaik Dr. F sarankan, aku ikot saje. Semuanya pasti Allah dh tentukan. Be +ve always ok! ^_^ Instructor tu ade tnya aku mase dlm kelas. "You nk bersalin mcm mane? Nk guna epidural ke tak?" Aku dgn kompiden ckp klu blh sy nak cuba the most natural way in giving birth. "Sbb?" Bcoz this is my 1st time, sy pn xtahu nk expect sakit yg mcm mane sy akn lalui. Klu teros2 guna epidural, then Insyallah lps2 nie klu sy bersalin lagi, msti sy nak epidural jgk sbb dh membayangkn kesakitan yg lebih if not using epidural. Manelah tau without epidural sy blh tahan. Who knows kann? Klu lps2 nie bersalin lg, at least sy dh pernah rase without epidural. If dh pernah epidural, ingat senang ke nk agree without it pulak? I don't think so...

Bdk ppn sebelah aku, bile aku ckp nk try natural way, teros ckp 'fuiyooo'. Sbbnye 95% dlm kelas tu semua nk epidural. Ade 2-3 org je yg nk try without it. Tp kite kan hanya merancang. Ape2 pn Allah yg tentukan. Lagilah kes aku yg ade high BP nih. Sllunye Dr. akn suggest amek epidural sbb xnk ibu jd terlalu stress time contraction. Blh bahayakan mommy & baby. Then aku terpaksa jg amek epidural eventho klu blh aku xnk. As I mention before this, always trust your Dr. or midwife & itulah yg aku akn cuba lakukan for the sake of 2 lives. Insyallah.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat