Introducing My Baby Girl...?????

Salam to all :)

First of all nk mintak maap bebanyak sbb x dapek nk upload gambo baby sbb laptop bro in law nie xde software installation Sony E nyer phone. Plus wyre connection mine & hubby dua2 tinggal kat opis. So mmg x dapek den nk nolong ehh psl gambo bb nihh. Xtolah bile blh post gambo anak daro den tue heheh. Hrp bersabar ye kawan2 sekalian. Yg pastinya rupa baby rmi yg kate ikot ibu dia. Tp sbb baru berusia bbrp hari (4 hari), makanya mata baby masih bengkak & nmpk sepet mcm amoi mane ntah. So org yg dtg panggil Amoi jelah skrg nie haha. Actuallynyer nama baby scr unofficial dh ade. Tp masih blm di war2kan kt semua org. In fact PIL pon xtau lagi heheh. Ramai yg dtg melawat, ktorg ckp xde nama je lagi :p Sonang citer huhu. Hubby plan nk daftar nama bb hari Rabu nti bersamaan hari ke-7 kelahiran bb. Ikot sunnah Nabi SAW kunun2nyer kekeke. So after daftar nnti barulah nama bb akan di'reveal' pd semua, Insyallah :) Hrp maklum & moga dpt bersabar ye kwn2 sekalian. Nama bb simple jer... x macam artis ponn ^_^

Ehh..aku x citer lagi biler aku bersalin ekk??? hahaha...dh nyanyok sket aku nie pas bersalin. K lah scr ringkasnya sblm masok ke detailnya pd entry kronologi kelahiran bb nnti adlh spt berikut:-

Nama Baby Girl: ????? :p
Berat Baby: 3.1 kg
Waktu Lahir: 12.25 tghari
Tarikh Lahir: 18 Februari 2010
Hari: Khamis
Tempat Lahir: Hospital Pakar An Nur, Bangi
Cara Kelahiran: Normal/ Vaginal - Vacuum Assist
Masok Wad Utk Induce: 17 Feb 2010, 7.30 pagi
Keluar Wad Slps Bersalin: 19 Feb 2010, 3.30 ptg
Bil. Hari Ddk dlm Wad Orchid 6: 3 hari 2 malam

Okeh. Cukuplah setakat itu je biodata bb buat masa nie. Bb tgh nyenyak tido after di mandi oleh Wan nyer tadi. Biaselah..siang tido malam kompem berjaga. Tugas aku sejak bergelar ibu nie kbnyakkannye bermula pd waktu tgh2 mlm bute smpi ke pagi tuelah. Siang2 nie Cik Amoi byk peminatnya. Ramai yg volunteer jd baby sitter x bergaji. Maklom ler cucu sulung family hubby plus bb girl pulak tue. Side family hubby nie byk lelaki dr ppn. Tu psl ramai yg excited terlebey heheh. So siang2 aku jarang la dpt berdua2an dgn bb jer. Mcm x smpi hati nk bwk bb masok dlm bilik sbb ramai org kt luar yg nk jaga & tlg tgk2kan dia. So aku kenelah bertolak ansur sket bab nih eventho naluri seorg ibu tu kkdng buat aku jd sedih jgk. Klu blh nk bersama dgn bb je spjg masa. Tambah sedih susu badan aku blm keluar lagi. Baru pagi td start berurut & Wan Andak yg urut aku tu kate susu ade juz nk kene ransang sket bg keluar. Now aku rase breast cam ade rase full sket. Mlm nti aku nk try bg bb suck utk ransang air susu keluar. I got 2 more days utk proses berurut nih. Hrpnye by the end of the day susu dh blh keluar & aku dh blh start fully breastfeed bb. Insyallah, amin.

Bab makan2 pulak, setakat nie blm timbul rasa muak lagi makan mknn khas utk org berpantang nih. Lauk masih bervariasi & td start mkn jantung pisang rebus sbg usaha utk bykkan air susu. Wan Andak yg urut aku td turut suggest utk minum air Horlicks 2 kali sehari, pagi & mlm. Dia kata Insyallah air susu akn jd byk. Skrg nie ape yg org suggest, aku ikot jer. Malas nk pk byk sbb dlm otak juz nak air susu mula kuar & dh blh kenyangkan anak sndiri dgn susu dr diri aku. Aku sgt x suke sbnrnye dgn FM nih. Bile terpaksa bg bb minum dgn botol susu yg berisi FM, aku rase mcm tersiat2 je hati nie. Sedih wooo xleh bg susu bdn pd anak sndiri. MIL aku pulak asal bb nangis je di sumbat botol susu. Asal nangis je disumbat FM durjana tuhh. Tensen gak aku nengoknye. So aku suggest selang2 dgn air masak. At least bb x terlalu biasa dgn FM saje. Risau gak aku klu2 bb dh xnk minum susu bdn bile aku dh blh b/f sok. Ape2 pn aku think positive jelah & xnk pk byk sgt smpi stress. Kang smpi sudah x kuar susu bdn aku nih. Ishh nauzubillah.

Keadaan kesihatan diri aku pulak, badan masih terasa lenguh2 slps berjuang sepenuh tenaga mem'push' bb utk keluar. Sengal2 kt seluruh area tangan sbb terlalu kuat tarik besi katil kt tepi tue mase nk push tuh. Habis urat hijo semua keluar kt tgn den yg putih mulus nieh...miahaha...perasan sket xpe ek heheh. Tang 'bawah' yg berjahit tue, masih lagi seksa ok!! Aku x pasti la bape kuantiti jahitan tue, tp yg pastinya byk melalui rasa cekang, ngilu , pedih & sakitnya itu. Nk kencing, nk berak punyelah azab ok!!! Skrg nie aku cuma fokus utk sembuh bahagian tu klu blh dgn secepat yg mungkin jer. Kesakitan kt bwh nie sbnrnya yg byk menghalang aku dr melakukan tugas2 sbg seorg ibu dgn lebih baik dr skrg. Pergerakan amat terjejas sbb jalan pn kene pelan2. Duduk pn senget benget nk cari keselesaan. Slow mcm menatang sloth yg panjat pokok tu hahh. Dh mcm org OKU pn ade heheh. Rimas la dgn keadaan diri yg mcm nie. Klu blh rase nk cepat2 aktif balik mcm org normal. Byk sgt benda yg xleh nk buat. Tukar pampers bb cuma dpt buat 2 kali je mlm td. Itu pn dgn susah payah smpi aku x perasan cam nk ddk bersila dah. Yelah sbb nk buat keje cepat2 bile bb dh melalak mcm hape ntah pagi2 bute. Smpi x perasan ddk dh mcm haram. Tau2 je rase sakit giler kt bwh tue bile hubby tegur 'knp ddk mcm tuuu???'. Lupe sungguh time kalut2 mcm tue huhuh. Xpelah..utk bb ibu yg comey nih. Sakit mcm mane pn ibu sggup. Barulah tau betapa mulianya jd seorg ibu nih. Teros aku terpk camne la org blh buang bayi sesuke hati. Kejam sungguh mrk2 tue. Hanya Allah saja yg dpt membalas perbuatan mrk dgn setimpal di akhirat sok. Rasakannn manusia durjana!!! Emosional lebih sejak sdh bergelar ibu nihhh :p

K lah. Cukuplah setakat nie coretan ringkas dari seorg ppn yg baru bergelar ibu nih :) Bb dh bangun tido dah tu. Sdg di pangku oleh Ayahnya yg masih lg takot2 nk memegang anak sndiri. Takot bb sakit katanya. Seram sbb bb kecik sgt pastu lembik lagi. Inilah baru 1st time aku tgk dia berani dukung bb bwk jalan2 merata dlm rmh. Tu pn sbb ibunya nie tgh khusyuk menaip mcm org x sedor diri dh ade anak dara sorang yg perlu diberi perhatian. Saje je sbnrnya nk bg hubby biasakan diri pegang bb. Kang x psl2 anak x kenal belaian Ayah sndiri pulak. Tak ke sadis tue? Sdgkn aku yg terhalang peluang utk menghabiskan masa sbnyk mungkin dgn bb pn dh rase cuak takot anak x kenal sentuhan seorg ibu. Inikan pulak hubby yg dh 4 hari baru berani nk dukung bb sndiri. Mmg nk kena marah hubby den nih hehe. Ohh..tp hubby sgt2 byk membantu di saat2 kritikal bru dpt bb nih. Klu dia xde, mmg blh jd meroyan rasanya aku. Serius beb!! Ini bkn rekaan...tp betul2 ok!!! Nntilah di lain entry aku cerita dgn lebih lanjut ttg pengorbanan seorg lelaki yg baru bergelar Ayah nie pulak k!! Buat aku makin bersyukur krn dijodohkan dgn lelaki sebaiknya :)) Alhamdulillah.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat