Bentan??

Nak tau ape yg terjadi pd aku ptg Ahad lepas? Haha..MIL aku kate aku 'bentan'. Mmg giler lah. Tetibe je badan jd seram sejuk, tulang temulang jd sakit2 & suhu badan naik dgn jayanya. After aku update ttg nama Naurah hari tue, aku masok bilik nk lelap mata kejap. After terjaga teros rase semacam & bile hubby masok dlm bilik ckp ade org dtg melawat, aku ckp aku x larat nk bangun. Teros hubby rasa dahi aku & dia ckp bdn aku panas sdgkn aku rasa sejuk giler smpi soh hubby selimutkan. Aku teros baring & after tetamu semua dh balik, MIL check aku & bile dia rasa bdn aku panas giler, terus semua org jd panik. Pdhal time tu aku dh rase lega sket after hubby bg telan 2 panadol. PIL berkeras soh aku g klinik jugak takot melarat. So ptg2 tue dgn berkain batik & berstokin, aku & hubby pegi ke Klinik Penawar kt pekan Semenyih. Mcm segan jgk nk kuar kereta pakai mcm tue. Kbtln ade pasar mlm pulak. Cehh. Buat x nmpk org jelah kan heheh. Smpi2 je xde org. So dlm 5 minit teros masok bilik Dr. Suhu bdn aku 38.5 so blh kate demam la. Blood pressure naik mencanak 140/100. Giler tinggi tuhh. Riso sungguh Dr. ppn india muslim tuh tgk aku. Then dia tnya mcm2 gakla sbb aku kan baru lps bersalin. Siap bg tips soh mkn ikan haruan rebus utk cepatkn luka jahitan kering & sembuh. Sudahnya aku kena 'jap' kt punggung & sempat aku mintak ubat utk lawas air besar sbb payah sungguh aku nk membuang sejak bersalin nih. Ingat lagi hari tue kene sembelit. Seksa giler sbb baru bbrp hari je bersalin time tuh. Ubat sembelit yg dimkn lansong x jalan. Cett. Org kate mmg biase lps bersalin senang kene sembelit. Nape aku x tau la pulak.
Sbb aku demam, maka mlm tue Naurah tido dgn Wan nyer. Takot Naurah berjangkit pulak kan. So tido ngn hubby je mlm tue. Cam dh lame rasanya x tido berdua je dgn dia. Rindu :) Tp pas mkn ubat2 yg dibekalkn, aku tido mati smpi ke pagi heheh. Ohh..sempat bangun jap jam 2 pagi sbb sakit perut mkn ubat lawas hahaha. Alhamdulillah esok paginya keadaan aku semakin baik sampailah ke hari nie. Persoalannya mcm mane aku blh bentan ehh? Bile pk2 balik, aku rase maybe sbb aku naik tangga ke tingkat atas kot. Sbb itu jelah benda yg x pernah aku buat after bersalin tp dibuat pd hari ke-10 berpantang. Lain2 semua mcm biase jer. Aku pn teringat opismate aku Siti pernah cerita dia pn bentan after naik tangga rmh dia mase time berpantang dulu. Maybe ade org ok jer. Tp dh aku nk kene kann, nk wat mcm mane. Dan sbb aku naik tangga ke tingkat atas pagi tu pn ade cerita di sebaliknya. Bkn aku saje2 nk naik. Aku ringkaskn ceita, sbbnya aku nk pujuk hubby yg tgh merajuk dgn aku pd mlm sblmnye. Sbb ape dia merajuk x payah la aku cerita :p Ape2 pn aku bersyukur semuanya dh pulih mcm biasa :)
Aku masih berhutang cerita ttg aku proses aku bersalin lagi kann?? Aku x lupe cume masa x bape nk mengizinkn aku nk bercerita pjg kt sini. Ini pn baru ade peluang sbb Naurah masih berjaga mlm2 nih. So Wan dia main2 dulu dgn dia. Dh tido nti baru bagi kt aku balik. At least aku xdelah penat sgt nk berjaga pagi2 time Naurah nk menyusu or nk tukar pampers nnti. Sejak mlm smlm, Naurah gak meragam. Aku dpt tido dlm 2 jam je rasanya. Pastu tghari td dr pkl 1 smpi 3 ptg lebih pn dia masih buat hal. After Andak dtg, barulah aku dpt berehat & sempat tido 1 jam. Lps bangun barulah rase ok sket. So klu nk diikotkn skrg nie aku masih blm cukup tido. Pkr biasalah tu bg org2 yg baru menjadi ibu & ayah kann? Selagi masih ade kudrat, Insyallah Naurah tetap jd keutamaan ibu skrg :) Ttg update kronologi bersalin, klu sempat aku post jap lagi. Kompem xleh nk siap dlm 1 entry jer kan. So aku akn taip ape yg termampu dulu yer.
Sabtu nie aku & hubby terpaksa tinggalkn Naurah dgn Wan & Atoknye sbb kitorang nk pergi beli perabot utk rmh kt Salak Tggi. Plus nk beli playpen utk Naurah yg kitorang dh ushar kt Bangi dulu. Nk kene beli perabot nie cepat sbb mak & abah aku maybe akn duduk kt rmh situ dgn kitorang after keluar dr HUKM (bypass surgery Abah). Rmh kt Villa Cheras di sewa smpi 15hb Mac je. Kakak aku dh dpt surat tukar tempat keje kt Gurun, Kedah nuu. So terpaksalah mak & abah duduk ngn kitorang eventho nk ke KL agak jauh sket. For sure akn ade follow up check up dgn Dr. after surgery nnti kan. So xleh la nk teros2 balik Johor. Plus merasa jgk aku berpantang dgn mak kandung sendiri w/pn bkn di Jhr. Itu pn dh ckup baek bg aku :) Bagi chance Atok & Nenek belah ibu pulak jaga Naurah ekk! :)) So Insyallah hari Ahad nie aku start ddk Villa Cheras. Hubby balik Semenyih sbb keje hari Isnin-Rabu. Isnin Abah akn masok wad. Khamis Hubby apply cuti but kerja balik on Friday. Tak tau bape lama Abah akn ddk kt wad but Isnin depannya adlh hari terakhir sewa rmh. So by Ahad or Isnin dh nk kene balik Salak dgn mak lah nmpknya smntara menunggu Abah blh keluar dr wad. Rase cam hectic giler jadual minggu depan. Alhamdulillah luka jahitan aku semakin sembuh & jalan pn dh laju sket heheh. Dh blh basuh pinggan sndiri & berdiri lama sikit. Nk jaga Naurah pn dh senang sket :)) Moga keadaan akn menjadi semakin baik dr hari ke hari. Insyallah, amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat