Kronologi Bersalin - Part 1

Rabu 17 Feb 2010
-Kunci alarm kt h/p pkl 6 pagi. Terngiang ngiang Dr. F soh smpi kt HPAN pkl 7.30 pagi. Bersiap & dpt jgklah tepati masa. Proses nk masok wad berjalan dgn lancar. Borang masok wad dh isi siap2 after Dr.F bagi masa last check up. Mase nie perasaan aku relax jer. Takde debar2 pn. Juz cam blur sket sbb x tau nk expect ape. So ikot jelah arahan nurse yg melayan kitorang.
- After settled proses pendaftaran, nurse soh ikot dia naik tingkat 1. Tingkat 1 nie aku dh pernah pergi masa last check up yg kene buat CTG tuh. Kbtln aku disuruh masok dlm bilik yg sama ngn yg hari tue. Mase tu cam confused sket. Ini ke wad yg aku akn ddk smpi bersalin? Tp simpan dlm hati jelah persoalan tu. Hubby yg setia menemankn aku pn kompem xde jwpn pd soalan aku tue kan. Prosedur pertama x salah aku nurse masukkan ubat dlm lubang dubur utk mencetuskan contraction. Pas masok ubat tue, x salahnya aku disorong naik ke tingkat 2. Ohh..barulah masok wad 2 org sebilik yg kitorang choose tuh. Yg td tuh Labor Room rupenyer heheh. Pas baring & hubby ddk kt kerusi empuk yg disediakan kt sebelah katil, x lame lps tu dtg nurse yg lain lak nk masukkn cecair utk bg kite berak2. Then mesin CTG sekali lagi di pasang di perot aku.
- Penantian adlh 1 penyeksaan. Aku still rasa biasa jer smpilah ke ptg. Dpt lagi tunaikan solat mcm biasa. Tp semua perasaan biasa tu berakhir after solat Maghrib. Time tu dh start contraction yg aku rasa dlm 10 minit sekali dtgnya. Kbtln hubby pegi makan pulak kt kedai. So menanggung sorang2 jelah rasa sakit tuh. Dlm pkl 9 mlm lebih aku dh x tahan sakit dah. SMS hubby ckp aku tgh sakit & 5 minit lps tue hubby pn smpi. Teros dia panggil nurse & CTG menunjukkan mmg dh ada contraction yg agak kuat. Ubat berak di masukkan buat kali kedua & dlm pkl 11.30 mlm after contraction dtg 5 minit sekali, aku disorong ke Labor Room semule.
- Midwife yg bertugas mlm tue bbrp kali suggest utk aku amek epidural sbb aku ade darah tinggi & bukaan rahim aku masa tu baru 3cm. Dia ckp aku akn suffer agak lama lagi sbb aku bersalin nie kan kire di paksa (induce). Berlebih2 katanya sakit banding sakit bersalin yg dtg scr normal. Dia takot BP aku naik, akn ade masalah lain plk. Tp masa tue aku buat x phm je midwife tu ckp ape sbb sakit contraction tu aku masih blh tahan lagi. Serius la. Aku rase mmg aku blh tahan smpi cukup 10cm. So masih ttp dgn pendirian smpilah x brp lame kemudian akhirnya aku bersua muka dgn Dr. Khamsiah. Sblm ni sllu dgr nama jer. Opismate aku yg bersalin kt HPAN pn ramai yg check up dgn Dr. K. Setahu aku, aku sorang je yg dpt Dr. F heheh. Dr. K dtg utk menjelaskan dgn lebih terperinci knp aku perlu amek epidural. Dr. F x dpt dtg mlm tue sbb ade hal lain. Keciwa sungguh aku time tue sbb aku suka sgt dgn Dr. F. Dh biasa dgn dia. Rase cam xnk bersalin je klu bkn dia yg sambut baby aku huhu.
Khamis 18 Feb 2010
- Dipendekkan cerita, Dr. K akhirnya berjaya meyakinkan aku & hubby utk amek jgk epidural. Ianya adlh utk mengelakkan sebarang risiko lain samda pd aku atau baby. Kire cam dh xde choice jugaklah senang ckp. X lame lps bagi persetujuan, Dr. Ros pakar bius dtg utk suntik epidural kt tulang belakang aku. Alahai..kene cucuk la pulak. Tahankan jelah. Tak lama lps tue kaki aku dh semut2 & kebas. 1 mesin khas utk cecair epidural berada kt sebelah katil aku. Hilang semua rasa sakit contraction yg aku rasakan dr td & rasa mcm ajaib sungguh ubat tuh. Barulah aku blh melelapkn mata & itulah yg Dr. K nak utk aku spy aku dpt berehat & BP aku stable. Dia suruh simpan tenaga utk bersalin & dijangka pd keesokan paginya. Hubby masih setia berada di sebelah aku & semalaman dia x tido sbb risau dgn keadaan aku. Tido aku masih x lena w/pn rasa sakit dh tak ada. Kejap2 terjaga & hubby pasti ada je kt sebelah dgn mata yg terbuka luas. Dia kata x blh nk tido. Kesian sgt aku tgk dia. Aku ckp ngn dia klu boring g la jln2 kt kedai bwh. So sempat jgklah dia tgk bola katanya kt 1 kedai tuhh heheh. Nurse sllu dtg utk check keadaan aku & aku rasa sgt selamat & selesa.
- Pkl 6 pagi Dr. K dtg utk kali kedua. Aku nmpk dia keluarkn 1 tiub pjg & aku x tau ape yg dia buat. After dia keluar, aku tnya nurse & dia ckp diorang buang air kencing. Aku x rase ape dah bile ape2 pn dibuat kt bwh tue kesan dr epidural. Dan botol pertama epidural time tu dh pn habis. Teros diganti dgn botol yg kedua. Klu x salah aku time nie bukaan dh 4 cm. Alahai...sikitnya lagi. Tp x kesahla sbb aku x rasa sakit pon heheh :p Tp nurse & Dr. K ckp Insyallah aku akn dijangka bersalin tghari nnti. Cepatlah masa berlalu. Pkl 9.30 pagi wajah yg kutunggu tunggu akhirnya muncul. Ya, Dr. F dah sampai :) Lega sungguh aku tgk muka dia. Teros2 dia cerita knp dia x dpt dtg tgk aku mlm td. Dia kata dia g hntr anak dia kt KLIA balik belajar kt Jordan. I c. Seb baek aku x bersalin lagi heheh. Time nie Dr. F check, bukaan rahim dah 6cm. Yessss. Dah tak lama dah :)
...to be continued

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat