My 1st Day Back at Work


Haha..entry pertama naek keje dimulekan dgn pics terbaru Naurah si butak ibu. Tgkla jari dia tue punyerlah montel. 2 bln je Naurah dh 5 kilo. Mmg bam-bam betol. Paling besh sbb bam-bam dgn susu ibu jer. Puas sgt hati bile dpt susukan Naurah eventho x direct dr breast. Xpelah kudik ibu kann? Yg penting susu ibu :) Pernah la lately bagi dia susu Anmum yg FIL beli dlm kotak besar mase susu blm keluar after deliver Naurah dulu. Naurah mmg buat muka pelik bile minum susu tu. Siap dia luah balik susunya pastu xnk hisap dah. Tp after bbrp kali percubaan & maybe sbb dh haus sgt, dia telan jelah. Bg susu Anmum tu pn sbb mase majlis aqiqah & doa selamat Naurah hari tu bz sgt melayan tetamu smpi x sempat nk pump susu. Kesian tgk Naurah terkulat kulat menelan FM. Tu pn sikit je bagi dlm 1 oz je Naurah minum. Lps rmi tetamu balik, teros pump smpi x muat sebotol. Susu dh byk sgt huhuh.

Now dh start keje tp stok breast milk (BM) Naurah cuma ade 4oz je yg beku punya. Xdpt nk buat stok byk2 sbb Naurah mmg kuat minum susu. Stp yg diperah mmg habis je memanjang. Tak dan nk dibuat stok. Dan aku pn actually prefer bg susu yg fresh. Makanya aku kenalah rajin pam selalu bile dh mcm tu kan? Ingat senang ke nk bangun pagi2 bute pkl 2.30 pagi semata2 utk pump? Bkn mudah tp itulah pengorbanan seorg ibu utk anaknya. Aku sllu pujuk hati ckp yg Naurah tu amanah Allah utk aku. Susu badan aku adlh rezeki utk dia, hak dia. So selagi susu badan nie ada, aku kene bagi jugak walau dgn apa cara sekali pun. Alhamdulillah susu bdn masih lg produktif eventho dh x kerap pam mcm dulu. Stp perahan dptlah dlm 6-8 oz. Kire ok la tue kan. 1st day keje nie, pagi td b4 g keje dh pump sekali. Td pkl 11.30am pam lagi & aku rase dlm pkl 4ptg bolehla pump lagi sekali. Kire 2 kali pump la kt opis nih. Memandangkan aku start puasa ganti hari nie (7 hari kene ganti huhuh), hasil susuan agak kurang berbanding biasa. Dpt 4oz je td penuh 1 bekas storage. Mlm nnti kenelah pulun air putih byk2. Hrpnye jgnlah smpi susu kering (nauzubillah). Hrp rezeki Naurah sentiasa murah :) Setakat nie mmg sgt murah dgn stroller & car seat yg dibagi free by my big brother Eddy. Duit sumbangan org pn blh kate lumayan jugaklah. Blm lagi hadiah baju yg cute2 tuh. Bygkanlah sejak Naurah lahir, aku blm pernah lagi beli baju baru utk dia sbb byk sgt baju org bagi yg blm dipakai. Alhamdulillah.

Hari nie masih blm hntr Naurah ke nursery. Mak & Abah aku masih ddk dgn aku. Esok or lusa maybe dh kene hntr la sbb parents aku nk g rmh kakak aku kt Gurun, Kedah. Itu pn sementara menunggu check up appointment Abah kt HUKM yg seterusnya on 5th & 6th May nnti. Bile ade check up, parents aku akn dtg ddk ngn aku. So klu diorang ade, Naurah diorang jaga jelah. Sedihnya rasa nk tinggalkn Naurah kt nursery. Tp aku mmg xde choice sbb x jumpe org yg nk jaga baby kt rmh. Itu pn aku masih bernasib baik sbb office MIL sgt dekat dgn nursery tuh. So bile ade free dia akn jenguk2 Naurah. Aku dh berkenalan dgn pengurus nursery & penjaga2 kt sane. Tgk dr segi kebersihan semua mmg ok & paling penting sekali aku blh tinggalkn stok EBM utk Naurah dlm fridge diorang. Tp aku bekalkn jugalah FM Anmum tu in case EBM x cukup. Hrpnye xyah la gune FM tu Naurah kann? Xpelah..yg penting penggunaan BM lebih byk dr FM. Insyallah, amin.

Skrg aku dh ade 2 pump. 1 pump manual Avent & 1 lagi pump electric Spectra 3. Ntah kenapa aku prefer Avent manual dr Spectra 3. Tp sbb dh ade 2, maka haruslah dimanfaatkn penggunaannya kann?? Beli pn bkn murah2 benda alah tu huhuh. So Avent aku pakai kt rmh & Spectra 3 bwk g opis. Lps pump, susu aku simpan dlm fridge opis hubby. Mintak gak kebenaran Kak Som secretary bos hubby & dia kate shud be no problem. Juz tulis nama kt storage tu takot ade pulak yg ingat fresh cow milk bubuh dlm milo. Muahahaha...lawak giler klu itu mcm. Kesian lak kt Naurah susu dia kene curik :p

Sabtu lepas bwk Naurah g injection 2 month kt Poliklinik Keluarga An Najihah, Nilai. Alhamdulillah Naurah x demam lagi & hrpnye mmg x demam lah. Kuat betol anak ibu nih. Mase inject hari tu pn dia x nangis. Merengek sikit jer. Mmg tabik sama Naurah. Ibu pn blm tentu blh jd sekuat Naurah bile kene injection :p Dr. kali nie ppn mcm org Pakistan tp dh blh ckp melayu. Mesra dgn baby & baik sgt. Hrpnye lps2 nie bile pergi lagi dgn dia ajelah :)

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat