Naurah Love Ayah

Naurah berusia seminggu. Time nie jam pukul 4-5 pagi. Pengorbanan seorg ayah.

Alhamdulillah. Naurah sdh mahu dgn Ayah :)) Sgt2 lega sbb xdelah asek ibu je yg nk dukung jalan sana sini bile Naurah cranky. Aku tau ape puncanya dulu Naurah xnk dgn Ayah dia. Sbbnye mase Naurah kecik2, Ayah jarang pegang Naurah. Ayah takot sbb Naurah kecik lagi. Pastu mase ade parents aku, nenek Naurah & ibu je yg sllu pegang Naurah. Aku dh penah ckp ngn hubby, sllulah main2 or dukung Naurah bile ade peluang. Jgn bile dia nk menangis je teros bagi kt org lain. Try la pujuk dulu. Tp hubby xnk dgr ckp guwe. So bile Naurah x bape nak dgn dia skrg, tau pulak hubby rase cam sedih. Kesian pn ade tgk hubby, tp salah sape? Salah sendiri huhu. Tp tu citer lame. Sejak parents aku g jln ke rmh kakak aku kt Kedah, muke sape lagi Naurah tgk tiap mlm klu bkn ibu ngn ayah kan? Hubby pn dh x takot nk pegang Naurah sbb budak bontel tu dh 5kg+ skrg. Sgt chubby for 2 months+ old bb ok! Hoho..ibu suke. Sgt suke sbb Naurah masih fully consume breast milk ibu eventho ibu dh bekerja. Syukur EBM yg dibekal stp pagi masa menghantar Naurah masih cukup. In fact dh ade lebih & jd stok EBM kt nursery pulak dah. Seb baek pengasuh pandai masok EBM yg lebih dlm freezer (tahan lama).

Cerita psl EBM, aku bkn saje xnk buat stok beku byk2 utk Naurah. Tp aku prefer bg Naurah susu yg fresh. Cara aku skrg mcm nie. Time keje aku pam 2 kali dpt dlm 8oz - 10z. Balik rmh simpan dlm fridge. Mlm aku pam 2 kali lagi. Sblm tido & dlm pkl 4 pagi sekali. Mlm Naurah byk tido so x byk sgt minum susu. So koman2 bekal Naurah ke nursery dlm 12-16 oz. Pagi2 b4 hntr nursery sllunya Naurah dh menyusu. MIL ambil Naurah dr nursery pkl 5ptg. Me & hubby smpi rmh pkl 6 ptg. Naurah kt nursery lebih kurang 9-10 jam jer. Balik je keje bg Naurah susu fresh. Setakat nie cara yg aku buat nie masih relevan. Tp rasanya aku kena tambahkn lagi bekal EBM dlm 18-20 oz. Insyallah, sejak minum susu Alpha Lipid, pengeluaran susu mmg ade peningkatan :) Anak ibu bam-bam dgn susu ibu. I like. Maybe sbb tu Naurah x demam mase injection 2 months hari tue ekk? Antibodi kuat. Agaknyelah...sbb Dr. kate injection tu blh buat bb demam. Kuat kudik ibu nih. Hrpnye injection 3 months nnti Naurah x demam jgk. Amin.

Sabtu lepas me, hubby & Naurah pergi melawat cousin hubby (Ijat) kt Sg. Ramal, Kajang. Wife cousin hubby baru bersalin on 18/4 (Naurah 18/2 :p) kt Hosp.Serdang. Baby girl 3.6kg (mak dia (Mai) bdn kecik ok!). Mase smpi kt sane, Mai tgh berurut. So sembang2 dulu dgn mak & nenek Mai. Naurah makai romper pink dot-dot. Yg lawaknye masih lagi ditanya laki ke ppn?? Tauler kudik ibu tu dh butak. Tp xknlah bb boy nk pakai pink. Hua hua. Komen yg paling ibu suke bile diorang kate Naurah kuat mcm bb boy & nmpk cerdik. Wahh..ramai sungguh yg ckp Naurah cerdik. Dr segi ape tu ekk? Bab kuat tu mmg xleh aku nk nafikan. Mase Naurah sebulan pn kepala Naurah mmg dh tegak lehernya. Kaki mmg dh kuat menendang. Sllu berdiri tegak dgn peha bam-bam dia tu. Badan pn tegap. Suka ditimang (nenek Johor la yg ajor nihh). Dh pandai nk berborak dgn org & ketawa nmpk gusi. Komen2 positif ttg Naurah buat aku lagi kobar2 nk fully breast feed. Aku pecaya perkembangan pembesaran Naurah yg agak pantas berbanding baby seusianya ade kaitan dgn pemakanannya. Kata2 samada dr parents or org lain adlh 1 doa. Bile ramai org ckp Naurah kuat & cerdik, hrpnye Naurah akn jd spt yg dikata. Insyallah.

Ramai yg tgk Naurah bile aku ckp dia baru 2 bln+ jd x pecaye. Diorang ingat dah 5-6 bulan huhuh. Kudik ibu meniarap pn belom pandai kekeke. Sblm nie aku rase kulit Naurah x cerah sgt. So aku expect dia ikot kulit hubby la kan. Tp lately Naurah dh semakin cerah. Dan akhirnya aku akur Naurah mmg cerah ikot kulit aku bile org ckp Naurah mcm anak org putih (yer...sy lah org putih tu makcik! kui kui). Tp klu ikot gen hubby, hubby dulu kecit2 mmg cerah. Lame2 asek main panas jd hitam. Aku tgk sndiri gambar hubby mase kecik2 mmg cerah & cute giler. Apsal da besar jd gelap & kurang cute nih? hahaha...kutuk hubby sndiri tanpa dia sedari mmg besh :p Ohh..tp adekah kulit Naurah ade kene mengena dgn pengambilan soya yg bergelen gelen ibu teguk mase pregnant dulu? maknanya aku perasan Naurah cerah sbb gen aku la nie? miahahah..whatever la sayang..yg penting anak ibu ni sihat & cerdik. Org yg bace blog nie ade yg menyampah aku asek puji anak sndiri. Abes nk puji anak sape lagi kan? Afdhal la puji anak sndiri dlm blog sndiri. Malas nk amek kesah huhuh

p/s: kt nursery pengasuh panggil Naurah...Yanie. Cam kelakor huhuh. Naurah means bunga. Yanie ada yg kata mulia. So x kesahla panggil Yanie asal maksudnya elok ^_^

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat