Aku OKU


Hari nie 1 Rejab 1431. Insyallah, i'm fasting today. Settle hari nie, ade lagi 3 hari mau ganti. Pd kawan2 yg masih blm habis ganti puasa tahun lepas, jomlah kite amek kesempatan sempena bulan Rejab yg mulia nie, sama2 selesaikan hutang pd Yang Maha Esa. Aku mmg dah tak tahan puasa. Serius. Dan aku rasa sgt sedih krn sblm berkahwin, aku adlh org yg sgt suka berpuasa. Puasa pd aku ibadat yg paling 'kacang'. Sllu jugaklah buat puasa sunat Isnin & Khamis. Selain dpt pahala, badan pn jadi lebih sihat & slim gitu heheh. Perot pn dapatlah berehat dr memproses mknn+minuman yg bukan2. Tp skrg aku bkn aku yg dulu. Aku dah tak kuat tahan lapar. Haus tu boleh tahan lagi. Lapar tu yg sgt sgt x tahan. Semasa aku menaip entry nie pn kepala berdenyut denyut. Sakit kepala sbb x makan. Rasa mcm nak pitam pon ade. Mengadu kt hubby tadi. Dia suruh buka puasa. Tp aku rasa sayang pulak sbb dh separuh hari. Lgpn sampai bile aku nk bertangguh. Masuknya bln Rejab, bermakna ade sebulan lebih je lagi nk masok bln Ramadhan. Utk menaikkn semangat aku utk berusaha ganti puasa, hubby agreed utk belanja mkn every time aku berpuasa. Baeknya hubby nihh. Hubby sape ntahh ;p 3 hari lagi aku rase mcm 30 hari lagi kene ganti -_-"

Tp ade pengajaran dr kisah ketakupayaan aku dlm berpuasa nih. Aku pernah mengingatkn diri aku dlm 2 perkara. 1. tentang ibadat Solat 2. ibadat Puasa. Masa tue aku kuat lagi. Blm kawen. Aku pulun buat Solat Sunat & Puasa Sunat byk2. Masa tu otak aku ckp ' sementara aku masih ada daya, baek aku buat benda2 nie skrg. sape tahu in future aku dh x dpt buat ats sbb2 yg hanya Allah tahu...'. Bile aku ingat balik, aku rasa ade jugak bersyukur sbb dah pernah sungguh2 kejar bekalan utk akhirat waktu tue. Walau masih ada rasa terkilan sbb dlm usia yg semuda ini aku dh jd OKU, aku redha dgn ketentuan Allah. Mungkin aku masih belum kuat utk berpuasa sbb aku menyusukan Naurah. After dah x menyusukan dia, maybe aku kuat balek kot. Hmm..harap2nya begitulah yerrr. Teringat pulak ttg ingat 5 perkara sblm 5 perkara. Kan ada ayat mengatakan sihat sblm sakit. Skrg nie mcm aku tgh sakit lah. Mase sihat ingat sikit jer. Blm cukup lagi pn. Sedihnya. Aku rasa sgt sedih lah skrg nie. Aku dah x kuat mcm dulu, sihat mcm dulu. Ye, maybe Allah tarik sikit nikmat yg Dia beri dr aku spy aku ambil pengajaran. Ini baru sikit, aku dh rasa sgt x berdaya. Ampunkan aku Ya Allah...aku manusia yg lemah.

Dlm pada ketakupayaan aku skrg nie, alhamdulillah susu badan byk jugak aku dpt td. Lebih pulak dari biasa. Banyaknya pengajaran Allah nk beri pd aku...aku je yg x sedar2 sebelum nie... :(  I'm sooo human.

p/s: x sabar nk berbuka puasa Nasi Kukus Ayam Dara ptg nnti....(masih x senonoh lagi ish  ishhh...ape nk jd ntahhh) - skrg target ganti puasa seminggu sekali jer (dh cukup baekk). maklomlah..OKU -_-"

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat