Ohh My Nephew

 Ejam, a few years back (2006).

Sah. Aku mmg exaggerate psl ketakcukupan EBM Naurah kt nursery semalam. Spt biasa, ade lebih sebotol lagi dibawak balik ke rumah. Syukur, alhamdulillah. So, I guess Naurah saje ngada2 klu aku ada dgn dia spjg hari. Bagi kelingking nak ibu jari. Itulah dia. Ntah anak sape ntahhh ;p Ohh..tp hari nie for sure mmg x cukup EBM yg aku tinggalkn dlm fridge sbb ade 4 botol saje. Mengikut pengalaman2 yg lepas, if my mom yg jaga, 4 botol adlh tidak cukup. 5 botol adlh cukup2 & 6 botol adalah yg terbaek. So pesan dgn mak siap2, if x cukup, balun jelah FM Anmum yg melambak tuhh. Ape nak buat. Mlm2 aku perah, hasil tenusu kurang pulak sbb siang x menom air masak (kan smlm aku puasa). Tu pon dgn gigih keep on pumping sampai hubby yg kt sebelah tgh berbaring ckp ' sudah2 la tue...xde susu keluar dah Abang tengok...'. Ahh shut up u!! (kata aku dlm hati heheh). Aku fikir2, nak kata Naurah fully breastfeed sejak lahir, tak jugak sbb 3 days after deliver susu aku x keluar lagi. Masa tu mmg FM Anmum tuelah penyelamat. Selepas2 tue, adelah 2-3 kali sumbat FM atas sbb kejadian2 yg x diingini telah berlaku. Well...takpelah x dpt exclusive BF pon. Asalkan aku yakin betol (sy yakin betol Abg Aznil..hohh ntah pape..) 98% darah daging Naurah skrg adlh hasil dr susu badan aku. Itu pun sudah cukup memadai. Itulah rezeki Naurah, ketentuan Allah. Aku dh sedaya upaya berikan hak Naurah. Sampai pedih2, pernah keluar darah, crack, melecet, lebam. Haihh...semua kepayahan aku dah rasa agaknya dlm menjayakan BF Naurah nih. Aku usaha dgn sungguh2 & penuh dedikasi, so aku tetap puas hati dgn pencapaian yg ada. Hrp aku boleh menjawab dgn baek klu dipersoalkan di akhirat kelak. Amin.

Enough about EBM, lets talk about my nephew. Aku terpanggil utk bercerita ttg nephew aku iaitu anak kakak aku yg sulung, Kak Lin. Nama dia Elzam Muqry (Darjah 1). Kitorang panggil dia Ejam. Sabtu lepas, kakak aku sekeluarga dtg rumah. Sempat lagi jalan2 tu dgn perot kakak aku yg terboyot2 tunggu masa jer tuhh. Masa kakak aku sampai, aku xde kt rmh sbb pegi Mydin. Ade Anje kt rmh & itupn diorang masok lalu pintu dapur sbb hubby kunci grill pintu depan. Tuelah..len kali nk dtg rmh org, bagitau awal2. Itu nasib baek blh masok rmh. Klu x, berkhemah la depan rmh aku tu hahh heheh. Cut short the story, anak sedara aku si Ejam nih ada 1 masalah. Dia terlalu kuat makan sampai susah sgt nk berhenti if dah start makan. Perot dia klu korang tgk..Ya Allah....mcm nak MALATOPP wa ckp lu. Aku rasa perot dia hari tue. Sgt keras ok. Mcm perot kite mcm tgh mengandung 7-8 bulan. Tp si Ejam nie tetap aktif tau. Badan dia pn xde lah gemok sgt, juz nampak chubby. Tp tang perot tue mmg xleh nak tolong lahhh. Dasyat betol. Kakak & Abg ipar aku mmg dh x blh control dah si Ejam nieh. Masa mkn sate Kajang dekat rmh aku hari tue, aku rasa dia balun sampai 20-30 cucuk ade kottt. Aku makan 5 cucuk pon dah kenyang. Lps dia mandi, x sempat2 masok baju dah bertenggek kt meja makan. Aku ada tanya jugak, ' Ejam tak kenyang ker makan? ' Dia jawab ' tak. semuanya sedap lahhh..rezeki, makan jelah ape yg ade...'. Hoho..boleh dia jwb mcm tue.
Ejam masih normal (2008)

Kakak aku cerita, sblm dtg rmh aku, dia masak Mee Bandung seperiuk. Kunun2 nk bwk ke rmh aku. Tak menyempat, habis licin ditibai si Ejam. Dtg rmh aku mkn sate kajang lagi, hubby beli yong tau foo dia balun lagi. Ya Allah...mmg dasyat giler wa ckp lu. Sampai 1 tahap aku rasa kesian sgt kt Ejam. Kenapa dia blh jd mcm tue hahh? Aku rasa kakak aku kena bwk dia pegi jumpe pakar kanak ker, psikologi kanak2 ker. Benda nie aku rasa mcm da jd masalah dh nie. Bkn ape, aku takot nnti jd penyakit jer. Dan aku rasa behavior yg mcm tue adlh satu penyakit jugak. Kesian la bdk2 kecik2 dah obese. Aku tnya Ejam lagi, ' kat sekolah, kawan2 Ejam x ejek ke perot Ejam macam nie??' Dia jwb ' ejek jugak...tp Ejam belasah ajerr (sambil mata jeling kakak aku, takot dia dgr - kakak aku cikgu kt sekolah nephew aku tuhh). Haii..entahlahhh. Aku harap kakak aku lps bersalin nnti, akan ada masa utk bwk Ejam pergi jumpe mane2 pakar kanak2. Baik bertindak skrg jgn sampai terlewat dah x blh buat ape2 lagi. Aku sayang anak sedara aku. Aku harap dia akn jd budak normal satu hari nanti. Amin.

Ingat senang ker nak didik anak2?? Kat mane silapnya kakak & abg ipar aku? Nape anak2 diorang yg lain ok jer?? - haiihhh....aku pon xde jawapan2 nya. Susahnya menjd parents....menjaga amanah Allah....

Ejam, a few weeks ago (2010)

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat