Nappy Rash, Solid Food & Cranky

Hari nie hari Selasa & hari nie jugak aku keje half day saje. Hahaha..beshnya rasa. Tak sabo2 nk cau cin cau kol 12.30tghari nnti. Sila jgn jeles lebih2 yer kwn2. Buatlah kerja anda hingga ke petang dgn penuh dedikasi ;p Anyway ade kisah di sebalik nape aku half day jer hari nie. Smlm ptg mak called ckp dia, abah & anje dh ade kt rmh K.Lin kt Senawang. Jenguk baby baru si Hasya (blm tau nama penuh lg). Pastu mak cerita yg Hasya kene nappy rash yg agak teruk. Letak ubat hosp.bagi pon x jalan. Then mak teringat krim nappy rash yg aku bubuh kt Naurah. Montot Naurah licin jer xde cacat cela. So dia soh aku dtg sane & belikan krim Drapolene yg aku pakai tue. X bajet pon nk amek cuti. Tp bile bgtau habi, dia soh apply leave jer sbb klu pegi after keje mcm singkat sgt masa kt sane. Plus nk bwk Naurah jln Maghrib2 ikot hiway LEKAS adlh agak berat hati. Maklom laa..hiway baru. Maka itulah aku emergency leave for half day today. Habi lak amek leave sehari teros. Dia kan byk cuti nk banding ngn aku. Tp xnk jaga Naurah tuuu. Sebok nk hntr nursery gak. Dia kate x reti nk mandikan. Alasannnnn. Ckp jelah Abg nk tido..kann?kannnn?? huhuh. 

Bercerita ttg solid food. Naurah mmg dh ade interest nk makan. Asek pandang je klu org mengunyah. Aritu aku bg dia rasa buah pear yg aku dh geget kulitnya. Punyelah syok dia nyonyot. Bile aku amek balik siap marah2 tu. Membebel jer mulut dia hahah. Tnya MIL ptg smlm ttg  da boleh ker bagi Naurah makan? Dia kata dah boleh lah sikit2. Cam Nestum halus ker. Mase tue MIL tgh menom air Nescafe 3 in 1. Skali aku tgk dia cam cedok sket dlm sudu pastu sua kt Naurah. Mase tu Naurah habi yg pegang. Cepat2 aku amek Naurah pastu ckp ' ishhh...jgnlah Mak..saket perot nnti kang..'. Pastu MIL aku gelak2 & ckp ' kesiannya budak nie..nak makan dah yerr'. Aku mcm ade hangin sikit pon ade time tue. Kot yer pon kann..takkanlah nak suap nescafe. Tak logik siottt. Kesian Naurah. Ishh pelik betol aku rase nape MIL blh nk suap nescafe tue. Naurah kan kecit lagi. Nescafe 3 in 1 bkn elok sgt pon menom. Mcm kesal pon ade aku dgn MIL time tue. Lps MIL balik, aku ckp je direct ngn habi nape MIL nk suap nescafe pd Naurah. Habi sengih2. Dia ckp 'ntahh..mak da bengong gaknyer'. Aku ckp klu Naurah saket perot bkn dia yg akan handle. Aku jugak yg kene tenangkan budak tue klu dia meragam. Aku jugak yg akn susah hati. Haihh..entah lah. Kesal sungguh aku rase. Mule terbayang2 bukan2 bile MIL berdua je dgn Naurah, ntah ape yg disuapnye -_-"

Ntah nape Naurah meragam lagi start nak tido time Maghrib semalam. Pkl 7.00 bagi susu - habes-, pukul 9.00 dia nanges, bagi susu menom sungguh2 mcm haus sgt2, pukul 11.30 bangun lagi, nak susu lagi. Sllu Naurah akan haus nk menom susu dlm 3-4 jam. Smlm gap 2 jam jer. Growth spurts kahh? Ngamok2 bile aku nk tidokan. Siap tolak2 badan aku, pastu kaki tendang2. Haishh..makin dasyat ragamnya budak tecit nie. Last bagi susu masa pukul 2.30am & sapu minyak yuyi. Then dia tido lama sket smpi kol 7.00pagi. Bangun tido seb baek dh ok. Start jd budak baek semule. Lately dlm seminggu msti akn ade hari meragam si Kudik. Rasanya mmg ade masalah dgn perot dia sbb lps letak yuyi baru dia tenang sket. Meragam dia makin lama makin teruk. Klu nangis sampai leleh2 air mata. Badan di tegang-tegangkan, kaki asek menerajang, tangan tolak2. Sedih ibu tengok :(

 Contoh Kudik meragam ;p

p/s: aku nak let go CD jenama Sunny Baby ade 4 keping. Tak pernah pakai lagi tp dah di basuh 2 kali. Ade sape2 berminat? Den jual murah2 jerr...dari berhabuk x pakai kann...hehhe...

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat