I'm Surprised

Alhamdulillah. Usai sudah 1st day berpuasa di bulan Ramadhan. Syukur juga aku tak se'lembik' yang di jangka. Masih lagi bersemangat setibanya di rumah utk membuka gelanggang persilatan di dapur. On the way balik ke rumah, dlm kereta siap2 dah tanya habi dia nk makan lauk ape. Senang. Sampai2 rumah xyah pk dah. Dah diskas siap2. 5.30ptg aku dah start keluarkan bahan2 yg nak dimasak. Ikan yg beku perlu di nyah bekukan dulu. Buat bumbu utk semua jenis masakan & start memasak.Penat mmg penat. Tp entah mana dtg kekuatan memasak tuh, aku pn tak tau. 1 jam je sudah siap semua. Boleh tgk drama Epilog Syurga Cinta sambil golek2 dgn Kudik. So heaven. Hepi sbb rasa mcm dh berjaya mencapai sesuatu. Satu kewajipan bg seorg isteri kpd suaminya. Susah nk gambarkan dgn tulisan perasaan itu =D Moga Allah terus bagi kekuatan utk aku terus bersemangat memasak pelbagai juadah utk suami. Amin.

Jadinya menu berbuka puasa & bersahur pagi tadi adalah:-

Ikan Masak Sambal
Telur Dadar+Mayonis (terpengaruh dgn iklan Sheila Rusly =p)
Cendawan+Tauhu+Tempe masak Tom Yam
Ikan Terubuk Masin Goreng
Air Nescafe 3 in 1 for hubby & Teh Boh 3 in 1 for me

Dapat berbuka puasa makan bersama-sama sbb Naurah sudah start tido seawal jam 7.00am. Good girl =) And she sleeps soundly for the whole night. Demam sudah tinggal sisa-sisa. She's back to normal. Sgt aktif & skrg asek explore lidahnya. Jelir2 kat Ibu & Ayah. Ketap2 bibir. So sweet of u little Kudik =) Batuk masih ada sikit2. Itu jelah yg mengganggu tidurnya sekali sekala. Every 3 hours, Ibu dh siap2 bg nenen. So dia teros saje tidur tanpa terjaga. After those restless night she had a few days back, she deserved to sleep at a very long hours now. Pukul 4 pagi dia terjaga. Masa tu Ibu pn dah tido2 ayam sbb dah nak dekat waktu bersahur. She gave me a huge smile & teros Ibu pelok2 guling2 dgn dia =) Sgt hepi tgk dia sudah ceria begitu. Mata yg mengantok pn jadi segar. Lepas panas lauk & buat air utk bersahur, Ibu tidokan Naurah semula & dia tido dgn senang. Sempat Ibu join Ayah bersahur sama2 =))

Ketap2 bibir mcm nie....hihi kelakar...sampai kembang2 hidung ko yer Kudik =p

Ada kejutan yang terjadi semalam. Hubby said he wants to go to Masjid for Terawih. Really??????? Aku  sgt terkejot sebenarnya. Bcoz I know my habi very well. Dia jenis org yg buat yg wajib2 saje. Sunat2 nie, agak payah. Blh kata agak terbalik dgn aku. Bab2 agama dia cuma org yg biasa2. Aku pn malas nk bg ceramah psl bab2 agama sgt pd dia. Asal dia buat yg wajib, thats good enuff for me. Of course satu ketika dahulu aku mengimpikan suami yg agak religious. Yg blh bimbing aku dgn ilmu akhirat yg lebih tinggi berbanding aku. Tp aku redha krn menyedari bkn semua yg kita impikan pasti menjadi kenyataan. Maka aku terima habi seadanya & berharap dia pon menerima aku seadanya. Dan aku percaya perubahan yg dilakukan dgn kehendak diri sendiri adlh lebih ikhlas berbanding perubahan yang dibuat atas kehendak org lain. Aku ada cara aku sendiri utk menyampaikn niat di hati. Aku suka sampaikan dgn cara bergurau. Maka habi tidak terasa hati & hanya akan berubah mengikut kata hatinya sendiri. Alhamdulillah, masanya sudah tiba utk dia mengubah dirinya sendiri. Mula2 aku ada rasa berat hati jugak sbb x dpt nk join sama pegi ke Masjid. Tp memikirkan tuntutan agama yg lebih ditekankan pd org lelaki, aku pujuk hati spy bersikap lebih terbuka.  Aku perlu bg sokongan, bkn menjadi penghalang. Aku sudah berangan-angan tamat saja Ramadhan, habi pegi solat jemaah waktu Maghrib & Isya' pula di Masjid. Moga Allah bukakan pintu hati habi utk terus menjadi lelaki muslim yg lebih baek in future. Amin =)

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat