Naurah Now

Aku tak tipu. Dah bape banyak draft yg tersimpan tak di publish. Semuanya tak habis di tulis. Bile masok hari baru, aku buat new post lagi. Dgn pemikiran & cerita2 baru. Still, cerita tak berkesudahan. So terperap jelah dlm draft. Bile rase bersalah, sudahnya upload gambo jelah. Letak caption sket, sudah. Draft teros jd draft. Dah lame2 sok kompem aku delete. Ntah ape kene dgn aku lately. Aku pon tak tau. Terlalu byk yg nk diceritakan sampai tak tau nk cerita mana dulu. Haih...maybe penyakit M sudah berjangkit pd aku. Ntah dtg dr mane ntah.

Baru kejap td Mak called from kampong. Dia ckp tetibe rase rindu sgt kt Naurah. Hee..my mom & dad mmg sgt adore sama Naurah more than their other grandchildrens. Nape? Aku pon tak tau. Maybe sbb Naurah mudah mesra dgn diorang eventho jarang2 jumpe. Plus Naurah jg sgt behave & suke buat memek muka yg menggelikan hati semua org. Datang time manja, dia suke lentok kepala kt org yg mendukungnya. Sgt best kan perasaan baby melentok manja pd bahu kite? Aku pon sgt suke klu Naurah buat mcm tue kt aku =D My mom sllu cakap Naurah nampak bijak & cepat tangkap. Kata2 itu kan satu doa. Aku harap Naurah akan membesar jd kanak2 yg bijak, sihat & mendengar kata. Aku bersyukur sbb Naurah disukai ramai. Pergi mane pon, mesti ada yg menegur dia. Naurah bkn spt baby2 yg lain. Dia bkn baby yg peramah & suke senyum. Sgt mahal senyuman dia tue. Kerek sungguh. Tp tetap dia mendapat perhatian kemana pon dia pergi.

Lately aku perasan sikap Naurah yg agak garang. Klu dia geram bila kite buat satu2 benda pd dia cth mcm kiss byk2 kali, dia akan buat bunyi mengeram mcm geram. Pastu for sure jari2 tgn dia akn cekau  mana2 pn bahagian tubuh kita yg terdedah. Pandai pulak carik spot yg kompem menyakitkan kite. Yg sllu jadi mangsa kompem la aku. Sakit gilerr ooo. Kdg2 mcm nak menangis dibuatnye huhuh. Hahh..sah2 ikot perangai Cik Ya dia. Takpe, aku tak kisah. Klu garang tapi bijak macam Cik Ya, Ibu takde hal =B Aku & habi juga perasan yang Naurah lebih selesa menggunakan tangan kiri. Alahaiii...kidal ke anak aku nih? Ntah dtg dr gen mane ntah. Tidak dr keluarga terdekat aku & habi. Maybe dr gen keluarga jauh sket kot. Org yg menggunakan tangan kiri, banyak menggunakan otak sebelah kanan. So personaliti, interest, mmg agak lain dr kita yg biasa menggunakan tangan kanan nih. Betol ke ape aku tulis ni? Rasanya betol sbb dulu sains ade ajor fakta nie hihi. Dah lama tinggalkan sekolah. Otak dh frozen heheh. Klu salah hrp betulkan =p

Aku ingat lagi yg Naurah agak lambat utk meniarap berbanding baby lain. Tp bile dia dah start duduk, cepat pulak dia merangkak. Bile dh merangkak, cepat pulak nk berdiri. Skrg keje dia mmg asek nk berpaut pd apa2 yg boleh dipaut. Yg selalu jd mangsa adlh badan aku sndiri or habi & sofa. Dia mmg suke klu org berdirikan dia. Byk kali jatuh, pon masih tak serik2. Tak nangis, tapi nak cuba lagi. Aku & habi pulak yg panik. Tp 1 cara aku & habi. Klu dia jatuh, kitorang tak cepat2 pergi, angkat  & pujuk dia. Sllunya kitorang biar je dulu. Klu sakit, kompem otomatik dia akn menangis kan. Tp sllunya dia relax jer. Teros bangun sendiri & main mcm biasa. Aku dpt idea biar dia berdikari & merasai sndiri akibat dr perbuatan yg dia lakukan dr pemerhatian aku pd anak2 kakak & abg aku. Budak klu kita biasakan cepat2 pujuk bile menangis if terjatuh or whatever, dia akan suka bergantung pd kita. Kdg2 jatuh tak sakit pon dia akn menangis jugak. Sbb dah terbiasa dgn kaedah sakit, menangis & pujuk. Klu kite parents boleh bersabar sikit bile nampak anak jatuh, biar dia handle keadaan dia sndiri, kita akn perasan anak kite sbnrnya tough & independant.

Tentang penggunaan walker pulak. Eventho byk suara2 yg start suruh kitorang beli, tp aku & habi insisted. Sbbnya aku pernah terbaca dlm 1 artikel ttg penggunaan walker oleh baby sbnrnya menghadkan perkembangan fizikal mereka. Aku tau, walker mmg memudahkan kerja kita sbg parents. Masok anak dlm tue, biar dia berlari ke sana sini. Senang sikit kite nak bergerak buat keje ke hape kan. Tp sbnrnya kita telah membantutkan perkembangan anak kite utk meng'explore' dunianya scr semulajadi. Mmg sgt susah nak kawal anak terutamanya bile diorang dah start merangkak & memanjat. Kite kene sllu awasi dia takot dia terjatuh etc. Yer, mmg letih. Tp me & habi sanggup gilir2 perhati Naurah dr masukkan dia dlm walker. Biar susah pd kami, yg penting Naurah dpt practice menguatkan otot2 leher, lengan & kakinya. 

Aku percaya if dia membesar scr semulajadi, perkembangan otak & fizikal dia akn lebih pantas dr baby yg selalu dibantu dgn pelbagai alatan yg ada di pasaran. Nak duduk, duduklah sndiri. Biarlah terbalik ke belakang pon. Nk merangkak, merangkaklah eventho selalu tersembam. Nk memanjat berdiri, panjatlah eventho tergolek. Tugas kita sbg parents adlh memastikan persekitaran anak kita adlh selamat & membantu pd waktu2 tertentu saje. Cth, lapiklah lantai mozek dgn toto or tilam. So bile anak jatuh, takdelah sakit mane. Pastu klu nampak anak nak terjatuh dgn horror, cepat2lah tahan badan dia. Takkan la nk biarkan dia jatuh jugak sdgkan kite tau klu jatuh kompem sakit punye. Kot ye pon nk anak berdikari, agak-agak la jugak kan. Aku percaya semua org yg sudah menjadi ibu & ayah, ada sifat semulajadi dlm diri tentang cara mendidik anak. Kita semua tahu bila masa kite perlu let go & bile kite kene bantu. Moga kita sama2 belajar mendidik anak dgn cara yg terbaik. Anak dlm proses mengenal dunianya, begitu juga kita as a parents. Mari sama2 belajar =)

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat