Pendidikan Baby: Otak Kanan

Aku dapat ilmu baru tentang early childhood learning. As usual, aku suke nak share with my blog readers. Since kebanyakan dr pembaca blog nie adalah 1st time parents, lets share something good for the sake of our beloved child =) 

Ade org kata method menggunakan TV as a medium for early learning utk anak2 adalah tidak bagus. Sbbnya pergerakan atau peralihan scenes dlm TV adalah terlalu pantas. Ini menyebabkan anak menjadi tidak fokus. Aku baca fakta nie dlm 1 blog parenting. Tak taulah dia dpt info nie dr mana. So aku mcm tensen sketlah sbb Naurah mmg aku didik biasakan dgn 2 languages which is Malay & English mostly through Noddy's DVD. Abes dah itu je cara yg paling mudah utk aku & habi. Cara2 yg lain susah nk istiqomah. Maklomlah mak bapak bekerja. Masa dgn anak2 tersangatlah terhad. Thats y la pilih cara TV.

Alhamdulillah hasil dari pen'google'an tentang early childhood learning, aku dapat 1 info yg terhasil dari kajian berpuluh tahun oleh Dr. Glenn Doman. Pengkaji nie menekankan tentang penggunaan otak sebelah kanan. Aku pasti korang pon tahu tentang flashcards utk babies kan? So cara yg di sarankan oleh pengkaji adalah dengan menunjukkan flashcards pd babies dgn laju. Senang kata 1 saat jer pastu tukar flashcards lain. Ini melatih otak kanan yg akan terdidik dengan photography memory. Then sape kata laju2 tue tak bagus? For babies, laju2 tuelah yg jadikan sel2 otak diorang bersambung & tidak mati begitu saja krn tak di gunakan. Bukankah otak babies diibaratkan spt sponge yg mudah menyerap apa saja. Huhuh.

Ini bermakna pendidikan TV utk babies is totally OK!!! Laju2 membuatkan otak mereka lebih berdaya saing &  aktif.  Do not under estimate the potentials of our child brain! =)

For those yang berminat utk menjadikan anak anda bijak, bolehlah klik di sini & explore sendiri pelbagai maklumat yg menarik utk di praktikkan pd anak kesayangan kita semua. Print out je free flashcards yg melambak tue. Benda FREE mmg sgt best =D Ngehehee...

p/s: bile ntah nk start bagi Naurah learn bahasa ke-3. bahasa mandarin rasanya penting jgk nowadays kan? huk huk

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat