My Friday Ramblings

Dok keje meng'fresh' blog utk baca update dr org lain. Tp boring meh hari  nie. Tak ramai yg update blog. Kalo ade pong pendek2 je entry. Tak puas nk baca. Huhuh.

Sudahnya aku rajinkan diri update blog sendiri sajo. Eventho takto nk ngomel ape, aku try la yer. Ptg nie cadangnya nak pegi beli teats botol susu Naurah kt Nilai Square. Pastu nak jengah Bebe's Home yg katanya tengah buat warehouse sale. Manela tau ada yg berkenan di hati nk beli utk Naurah.

Sbnrya aku tengah survey2 beg utk Naurah bwk ke nursery. Beg Fiffy hijau yg lama tue dah koyak sket lah. Pastu mcm too big. Tgk bdk2 lain punye beg comel2 aje. Timbul pulak rasa kesian kt Naurah. So ptg nnti nk tgk2 la ape yg patot.

Plus nak carik bbrp items yg sesuai utk diberi as a birthday gift for a few babies yg sudah & akan menjadi toddlers. Bajet tak berapa nk ade nih. Poneng lak kepalo nk bagi ape kt bdk2 tuh. Tgk jelah nnti apa yg suitable & affordable. Hrpnye jumpe sbb takde masa dh nk survey manyak2 tempat. Eventnya hari Ahad petang. Harus pantas dlm membuat sbrg keputusan. Zasssss....


Hari tu aku ade upload gambo Naurah naik tea pot tu kan? Klu tgk gambo kt  entry 1st td pon boleh nampak tangan Naurah merah2 sbnrnya.  Pastu Na Ibu Mika ada tanya nape dgn tepi mata Naurah yg merah2 tue. Itu bukan sebab terjatuh or aku dera oke! Benda tu muncul sbb kulit Naurah tak boleh kering. Hari2 & kerap kali memang kena sapukan moisturizer cream pd muka dia tuh. Yg Naurah pakai skrg nie cream jenama Cetaphil. Itu pon dapat masa dia kena tahan kt wad An Nur kena bronchitis bulan 11 tahun lepas. Doc Khairul bagi lepas tgk muka Naurah banyak timbul ruam merah2 tue.

Bdk2 yg ada eczema mmg mcm Naurah nielah gayanya. Kulit kena sentiasa lembab. Tak boleh kering. If kering ruam mmg senang naik. Cream muka Naurah nie dh nak habis sbnrnya. Runsing gak aku sbb rege dia kalo nk beli kt farmasi agak pricey. Lotion dia pon aku masih blm berkesempatan nk beli. Bajet takde maa. So pakai jelah losyen biasa jenama Avon Baby tu yg nampaknya mmg tak berkesan pd Naurah. End up aku tak pakaikan dia losyen pon after mandi. Cukup dgn mandian Cetaphil tu jer. Hrp dah cukup lembab eventho ruam naik jugak kdg2 tue. Lebih bagus klu ada lotion dia sekali sbnrnya. Tp Ibu x mampu lg la Naurah. Nanti2 yer nak!

2-3 hari lepas aku dah start mandikan Naurah dgn dead sea mud soap. Ini atas recommendation dr doc pakar jugak. Tak nampak lagi kesannya. Aku hrp dptlah hilang bekas2 ruam gatal yg naik banyak lepas injection 1 year hari tue. Alhamdulillah bak kata doc hari tue, 2 weeks after the jab, Insyallah ruam akan surut. Mmg dh nampak2 tanda2 pengurangan. Syukur sgt2. Kalo x rasa terseksa sungguh tgk Naurah dok menggaru kegatalan. Hrp dead sea soap tu dpt lembutkan semula kulit Naurah yg kasar2 kesan ruam2 tu semua jugak. Amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat