Kenangan @ Bangkok

Aku lupa nak cerita pasal 1 kejadian masa bercuti kat Bangkok bulan lepas. Masa tu kami semua ke MBK shopping mall utk jalan-jalan cari makan. Di sebabkan kami naik 2 teksi yang berlainan, makanya grup aku yang terdiri dari kami sekeluarga kecik & Kak Ya kebetulan sampai dulu at the shopping mall.

Nak masok jer shopping centre, ade security check point yang scan every person yang masok dalam mall. Canggih gitu. Terpana kejap sebab tak pernah lagi masok shopping mall ada security scan macam tue. Debor la jugak takot tetibe tang kita jalan bawah benda alah tu tetibe bunyik nenoneno gitu. Hahaha. Macam bunyik ambulans pulak yerp? =p

Pas masok jer situ, masing² rasa nak terkucil. So bergegas la semua masok toilet & aku pon salin sekali baju & diaper Naurah. Pas semua menunaikan hajat masing-masing, Kak Ya ckp dia sms my brother ckp kitorang tunggu dekat depan McD. Senang nak kumpul balik. Dalam pd kitorang dok melepak depan McD, aku pon melayanlah si Naurah dok main-main kat depan tu sambil budak tu lambai-lambai tangan kat ntah sesape.

Then aku nampak mamat nie macam Arabic umor dalam 40-an tengah menyandar tepi tempat eskrem McD. Dia dok tersengih-sengih aje menengok ke aksi Naurah main-main & bila aku suruh Naurah lambai dia, budak tu pon lambai. Tetibe mamat tu datang kat aku pastu hulur Thai Baht 100 sambil bagi isyarat utk Naurah. Terkojot la aku tetibe ade org bagi duit. Aku cakap jelah thank you & mamat tu senyum jer & dia pon blah dari situ.

Kakak aku teros cakap Naurah nie murah rezeki betol. Orang ntah sape-sape pon boleh bagi duit ke dia. Aku pon teringatlah ex office mate aku dulu pernah cerita yang anak buah dia lebih kurang baya Naurah masa kat shopping mall kat Dubai pon pernah dapat duit dari pak-pak or mak-mak arab kat sana. Pada diorang bagi duit pd kanak-kanak nie kira macam sedekah jugaklah. Memang diorang akan bagi duit pd budak-budak yang pd diorang macam comel or keletah. Dah jd macam 1 budaya bg diorang.

Cumanya aku tak sangka akan mengalami situasi seperti itu di negara Bangkok. Kalo aku kat negara pak arab, maybe aku tak terkejut sangat sebab dah pernah dengar orang cerita. Apa-apa pon, duit tu dah selamat aku beli baju utk Naurah masa kat sana. Duit Malaysia RM10 aje. Dapatlah sehelai baju T cute tulis I Love Bangkok. Hehehe....




Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat