Cerita Tauladan #2

Siryes aku agak terkesima hari nie. Terkesima kerana ada sorang kontractor kat opis td datang hanto dokumen. Dah lama tak nampak dia. Tetibe ade balik pulak. Hehe. Sembang punya sembang, tetibe kuar citer yang dia nak dapat anak lagi bulan 5 tahun depan. Ini bermakna kalo ikot tahun, anak dia lahir 3 tahun berturut-turut ok!!! 2010, 2011 & 2012. Mana tak terkesima aku o__O

Anak sulung perempuan, anak kedua which is sebaya Naurah lelaki & anak ke-3 to be nnti Insyallah ppn balik katanya. Camnelah nak handle anak kecik-kecik sekaligus ek? Kalo aku mau meroyan kot. Yang sorang nie pon dah selalu buat aku mengucap panjang. Inikan pulak kalo 3 orang punya pe'el. Atoiii!

Bukan saja pening pasal bab belanja. Bab mental & fizikal kita sebagai ibu bapa pon kena ambil kira jugak. Mental penat, badan penat, nak jadi ape anak-anak gitu? Bila kita tak fit, nak layan karenah anak-anak pon naik malas. Mulalah asyik nak marah-marah aje. Belom cerita bab tikam lidah laki bini. Hishh...serabotttt!!

Dia nie lelaki tau! Aku tanya la ko nie tak planning ker? Dia kata entah la bini aku. Dia salahkan bini dia pulop. Huhuh. Tp aku pon kompius jugak. Bini dia memang suka beranak & anak ramai kot kan? Tapi aku ckp la..kalo dah 3 org nanti, anto baby sitter sorang RM250 x 3 = RM750 dah sebulan. Perghh..mampu ker ko? Gaji jer habis bayo duit baby sitter sajo. Huhu. Better jadik suri rumah la, laki je keje kuat gtu.

Mamat nie ckp wife dia nak keje kat Dell Penang. If dapat, wife dia soh mamat nie benti keje jaga anak-anak. Boleh gitu? Ishh ishhh. Mamat nie ckp dia ok je sebenarnya. Tak kisah. Yang penting ada kereta senang dia nk g jenjalan bwk anak-anak. Huu..tak paham la aku. Life orang kan? Nak cakap banyak pon ape hak kite? Cuma aku terus terang je ckp ko nie gilo ko hapo? Muka pon kusut je aku tgk. Huh!

So rasanya tak salah aku terkesima hari nie kannn? Hurm....

Tapi mamat nie sekenalnya aku dah bertahun-tahun dgn dia, mmg agak poyo banyak. Haha. Kurus keding cam innocent aje rupa. Tp skandal psl ppn boleh tahan jugak. Adehh...donia..donia...yg buruk jd sempadan, yg elok kite jadikan tauladan yerp! 

Aku harap dia & wife dia dapatlah handle 3 anak kecik berderet tu sebaiknya. Jangan anak pulak jadi mangsa keadaan. Aku tahu ada orang yang dapat handle dgn baik anak usia rapat-rapat nih. Tapi lebih banyak yg anak-anak jd mangsa keadaan mak bapak rasanya. Terabai & tak terurus. Anak itu kan amanah Allah pd kita sbg ibu bapa. Seeloknya kita bg kasih sayang, perhatian & didikan yang sehabis baik bg setiap salah seorang anak tu. Jangan sambil lewa aje. Bila sambil lewa, tgk ajelah kebanyakan bdk-bdk zaman skrg nie guane ropenyer. Nauzubillahiminzalik! Ngeri mak noks...

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat