DEAD END!

Tak sangka akhirnya aku sampai ke jalan buntu. DEAD END kata omputih tuh. As always, aku rasa better late than never. Aku harap rasa sedar diri nie sentiasa membara dalam hati hari demi hari. Hingga akhirnya aku sudah boleh semula di kategorikan sebagai manusia normal. Well, skrg nie tidak normalkah? Hahaha. Normal aje pd pandangan mata orang lain. Normal dlm erti kata nampak huduh or tak lawa. Huuu..sadis tak? T_T

Dan pada pandangan diri aku sendiri pulak. Naik menyampah weyh!! =.=

Kebenaran memang sukar utk diterima. Tapi buat masa ini, itulah hakikatnya. Aku sudah sampai di tahap tak bleh blah tengok badan serupa tong sampah nih. Rasa berat. Berat nak melangkah. Berat nak solat. Berat in everything lah rasanya. Lemah. Malas. Semuanya negatif yang aku rasakan pasal berat badan ni hah!

Setelah sekian lamanya aku rasa selesa & pasrah, akhirnya aku rasa I need to do something lah! Premium beautiful tak jalan. Nak beli treadmill, banyak lagi benda lain yang lebih penting & perlu diutamakan. Nak makan ubat bagai takot effect kat kesihatan. So ape lagi cara yang ada?

1 jer weyh! DIET. Oh no T_T I hate dieting. But what else to do meh? Sudah jalan mati ini. Aku ada masa lebih kurang 6 bulan sebelum start utk conceive 2nd child. Rasanya masih sempat lagi nak turunkan berat badan kan? Huhuhu...

Sebenarnya sblm nie aku fikir mcm membazir aje nk diet skrg sbb dah tak lama sok pegnen, gemok balik. Buang karan jer diet mcm nak mampos. Hahaha. Tp ade org ckp kalo tak kurus sblm nk pegnen, nanti pegnen nak jadi cam gorilla ker? Lemak masa 1 anak tak dapat buang, dah kompol lemak lagi utk anak ke 2. End up jadi lagi gergasi drp skrg. Gilo weh kalo berat aku naik sampai 80kg+ sok weh! Aku tak sanggup nak bayangkan...agagaga =.=

So aku fikir macam nie. Sok kalo preggy lagi, control sket makan tu. Jangan asek nak melantak aje mcm dulu. Hahaha. Aku tahu memang susah sbb hormon kan? Tp aku cuba lah nnti. Manelah tahu berjaya pulak utk 2nd pregnancy nanti. Kena fikir +ve lah kan ^_^

Ok. Itu tentang masa depan. Ini yang skrg punya masalah ni macam mana? For the time being, aku masih teruskan puasa sunat on Monday & Thursday. Itu pon kkdg kantoi jugak. Hehe. So skrg tgh usaha nak makan healthy food pulak. Cabaran mmg besar la bab nie sebab hari-hari aku kena masak utk habi & Naurah. Masak sedap-sedap utk deme tp aku cuma boleh ambek bau & cuci mata T_T Kejam kan? Pastu tambah 1 kerja lagi utk sediakan makanan utk org diet pulak.

Tu pasal skrg tgh rajin survey resipi yang boleh menjadikan makanan orang diet itu sedap kebabom! Terutama sekali nak menjadikan salad sedap. Aku dapat idea utk jadikan ia seperti salsa. Masam-masam gitu kan? Takkan asek nak tibai dgn mayonis aje hari-hari. Boring mek! Then menu jugak kena pelbagai. Ikan, ayam, daging & udang perlu dipelbagai masakannya. Goreng, grill, sup. Banyak cara sebenarnya.

Kunci pertama nak diet ialah AZAM yang kuat! Itu paling penting sekali yerp. Sebabnya kalo kite nak, seribu daya...kalo taknak, banyak giler lah dalihnya. Orang yang suke makan mcm aku nie apetah lagi. Sangat susah yerp! T_T Tapi dulu masa kurus kejap nak kawen tu, boleh jer aku buat. So it can be done la sbnrnya kan? Takde alasan maaa....huhuhuh...

Lagi pulak aku tgk Abg Eddy aku pon sokmo aje berdiet. Nasi lansung tak makan. Dia lelaki maa. Boleh jer buat. Aku nie pompuan tp malas nak jaga badan. Ape kessss???? T_T Insaf insaf.....

p/s: semalam dah sebat durian sebijik. hahahha...tetibe in law dtg rumah bwk 4 biji durian baek punya..mane bleh tahan weyh!! buah lain aku blh tutup sebelah mata. tp durian???? no no no...hakhak..balik nti pas berbuka nk blasah lagi sebijik...hampeh tak aku? wuwuwuw...

p/s2: ade anonymous kata aku x gemok mane T_T ayat dia tak dpt menenangkan hati aku ok! sbb mmg sgt sedar diri skrg nie..hukhuk

Relax arr Ibu......peace no war! =P

Bila runsing, tengoklah gambar anak....hahahahha ^_^



Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat