Memang Salah Ibu

Malam tadi aku kena tegur dgn habi sbb dia kata lately asek dengar aku marah-marah Naurah aje. Volume suara kuat la tu sampai dia bley dengar sampai kat tingkat atas. Entah kenapa la budak tu ada aje modal nak buat aku marah. Hilang semua ke cool an aku sbg seorang ibu sempoi. Ataukah kerana tarikh period semakin menghampiri, maka hormon swing swang sampai asyik moody aje? Ada kemungkinan juga....

Itulah alasan yang aku bagi sama habi malam td yg mana habi taknak terima bulat-bulat juga. Well, aku bukan tak rasa bersalah pon lepas marah budak tu. Sudah ler kalo dia menangis pon, aku jugak yg kena pujuk. Ngan org lain mana dia mahu. Sayu jugak rasa hati kan? Tp peel dia tu...ya Allah...bikin hati aku super panas dr kebiasaannya. Makin susah nak control.

Kejap-kejap menangis ckp ade semut dlm diapers. Pdhal takde pong. Bila sapu ubat dia nanes ckp pedih pulak. Abes mcm mane??? Suruh bukak diaper pastu nk berbogel 1 rumah. Tu nasib baek dia tak terkencing merata lagi. Lepas bukak diaper, suruh bukak baju dia pulak. Nak ajak mandi. Sehari sampai 3-4 kali mandi ape kessss? Kang dr sihat walafiat dapat penyakit free pulak. Sape yg susah? Aku jugak kan?

Itu belum bab sepahkan makanan dia lagi. Nasi dia buang & campak merata. Bukan nak makan. Nak buat sepah aje. Botol air pon sama main campak ikot suka hati dia. Baju aku dah lipat semuanya dia punggah heret sana sini & tinggal. Terlalu banyak onar yang dia buat sampai aku hilang sabar. Letih. So bila dah letih, marah pon memuncak lah. Ini baru anak sorang. Aku dah takleh nak handle. Kang tambah 2-3 mcm mane ntah rupanya? T_T

Aku tahu memang aku yg salah sebab tak sabar. Aku akui aku kurang sabar bila anak menakal nih. Padahal bila aku fikir-fikir balik, maybe Naurah nie nak perhatian aku jer. Aku pulak kalo dah tgk tv jenis concentrate habis. Kalo study dulu gitu kan bagus. Sama jugak kalo kat dapo memasak. Terlalu concentrate sampai malas sgt nk layan karenah dia nak berdukum sokmo. Mana nk potong bwg, nk kacau masakan, nak potong sayur. Semuanya bikin aku hot 110 darjah celcius. Kalo asek melayan dia, bila nak siap kerja?

Tv nie memang lahanat betol lah. Selalu buat aku ralit....sometimes rase nak potong aje astro tuh...byk sgt siar rancangan masakan yg best-best..grrrr =.=

Kerja-kerja rumah nak kena buat jugak. Mana nak layan Naurah yang mmg berkepit dgn aku 95% of her time. Tak buat masak kang laki nak makan ape? Kalo rmh asyik bersepah, laki pon naik menyampah. Mulalah nanti start bebel asyik dia aje yg nk kena kemas rumah. Abes Naurah tu mcm mane pulak? Sape nak layan lg kalo bkn aku selalunya? Blm kira penat baru balik keje dh nk kena masak. Bg anak makan, dia buat sepah 1 rumah. Nak suap dia dah taknak.

At times aku boleh sabar. At times jugak aku mulalah meroyan marah-marah ke Naurah. Haihh...ibu mana yang pernah perfect kan?

So lepas habi tegur smlm, aku pandang aje sayu ke Naurah yg tgh tido depan tv tuh. Rasa syahdu pulak. Kiss kepala dia. Rasa bersalah semuanya ada kat dia. Sori yer Naurah. Ibu janji utk cuba jd lebih penyabar lepas nih. Ibu sayang Naurah...Naurah jgn lah nakal-nakal sangat yerp...asyik tak dengar aje nasihat Ibu...sedih Ibu taw! T_T

Tangan yang mugil

Kaki yang semakin panjang bersama langkah pon iyer (sbb taik lalat itukah?)

Bila tido, aman aje rupanya...tenang...budak yang suci dr sbrg dosa kan?



Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat