Kaya. Tapi Kalo Jiwa & Fikiran Tak Tenang Pon Tak Guna

Tak tawu kenapa hari nie otak macam serabot. Pk ape pon tak tawu. Maybe its just another moody day for me. Nak kata bendera merah sudah mahu berkibar, ada lagi 5 hari nak sampai ke tarikhnya. Haihhh..entahlah. Nape rase takde mood sangat nehhhh????? Monday blues betol rasanya. Cepatlah masa berlalu. Tak sabo nak balik rumah jumpe Naurah pastu kuar ke Zemart mahu beli barang dapur.

Dah tak bestlah keje kat sini. Opismate yg best-best dah berhenti. Yang masok ntah hape-hape aje. Tak best lansong! Tengah carik keje kt are Cyberjaya neh. Banyak tapi macam tak berkaitan dengan degree yang aku ada or keje yang aku minat. Haihhh....

Bos aku nie makin lama makin menyampah nengok perangainya. Manjang nak meroyan aje keje dia. Jerit kat orang sana, jerit kat orang sini. Tak suka lah suasana negatif macam tu. Aku yang mendengar ni pon kadang kesian sangat kat orang yang kena hamun tuh. Bawak-bawak la insaf bos oiii. Awak tu dah tak lama nak pergi umrah. Tak lama pastu nak tunaikan haji pulak. Aku harap sangat kat tanah suci sok dia dapatlah pengajaran yang setimpal atas layanan buruk dia pd kami staf dia neh. At least dia balik sok adalah perubahan dr sikap dia tu. Hurm...

Aku tengok bos tu memanglah banyak duit. Jutawan. Semua benda kat dunia nie tak masalah kalo dia nak. Boleh aje dapat. Tapi apa yang aku perhatikan, dia nie macam takde ketenteraman jiwa & fikiran. Manjang serabut dengan masalah yang remeh temeh je kadang aku tengok. Dia nie tak boleh ada masalah. Masalah kecik kuman pon dia selalu nak perbesarkan. Aku tak kisahlah kalo dia tak ganggu hal keje. Ini masalahnya bila dia kusut, staf semua kena bambu sekali. Tak baik taw gitu.

Opismate aku sorang nie siap doa kt Allah biar bos g Mekah sana pastu sesat 1 bulan. Hukhuk. Dahsyat kan? Kami nie senang kata mmg selalu teraniaya dengan bos neh. Cam aku nie selalu aje dia pandang rendah. Cakap tak bercita-cita tinggi la ape la. Suke suki aje nak komen pasal hidup orang lain. Mentang-mentanglah dia tu banyak duit. Kita yang takde duit nie dia pandang sebelah mata aje. Alah boss...duit tu dunia aje. Pd saye asal dpt hidup sederhana macam skrg pon tak cukup bersyukur. Sy tak perlukan duit juta-juta kalo hati & fikiran tak tenang macam bos. Serabot aje manjang.

Maybe Allah bagi dia rezeki duit kepuk-kepuk. Tapi sebab dia kurang menjaga perhubungan dengan Allah, maka Dia tarik nikmat ketenangan jiwa & fikiran. Wallahualam. Apa-apa pun banyak benda yang aku ambil iktibar dari bos aku neh. Buat aku semakin insaf & bersyukur dgn life aku skrg. Cuma aku harap sangat bos aku neh insaf 1 hari nanti. Pangkat & kekayaan tu cuma utk dunia. Akhirat bos guane pulak? Wallahualam.

Ehh..tadi nk cerita pasal otak aku yg serabot. Apasal tetibe citer psl bos neh?? T_T Aku nie sekali sekala serabot pon dah rasa macam haram. Kalo dia tu hari-hari serabot guane ek? Padan la manjang nak meroyan kot....hurmm...

Kalo lah aku dapat peluang kritik dia face to face sekali gitu kan? Huhuhu. Memang berkoyan-koyan aku kritik pasal perangai dia tuh. Dia bolehlah sesedap rasa aje kritik kita masa appraisal. Sedap je kan komen itu ini. Cer sekali dia dengar staf kritik psl perangai dia. Mahu terbako kot telinga dia. Bukan setakat berasap aje. Hahahaha =P Ingat senang ke nak dengar & terima kritikan orang tentang perangai kita? Kalo yang +ve tu okelah. Yg -ve? Hohoho...mmg payoh nak terima ok! Lagi pulak kadang yg komen tu pon sbnrya lagi teruk dr yg dikomen. Cakap orang pandai. Cer klu kite ckp ke dia balik. Mati2 taknak ngaku punye. Kehkehh...

Paling tak boleh blah dlm meeting dia ckp camnie " Tahun nie aku nak focus pd Tuhan!". So what? Ada tahun-tahun tertentu meh utk fokus pd Tuhan? Kalo iye pon ape motip nak ckp gtu. Its like sbb aku nk focus pd Tuhan tahun nie, hal-hal keje aku taknak banyak pk sangat. Boleh ker gitu? Sepatotnya hubungan dgn Tuhan, dengan manusia...semuanya kena selari lah dgn kehidupan sehari-hari...mana ada fokus2 utk tahun-tahun tertentu...pelik seyhhhhhh...

Oklah. Nak muhasabah diri kt surau sat psl dah byk ngompat bos neh T_T Bai!




Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat