Nostalgia Bubur Merah Bubur Putih

Assalamualaikum & selamat pagi semua =)

Permulaan yang baik utk pembukaan entry hari Isnin yang blues neh. Yer, memang aku blues pon pagi nie. Badan rasa tak bape nak mantopp. Lesu & seperti kepenatan. Bila habi tanya apa yang aku penatkan? Aku pon takde jawapannya. Sebab memang takde buat keje kuat mane pon. Lainlah kalo g motong buah kelapa sawit kan? Gile penat tuuuu. 

Dulu mase kecik-kecik tolong Abah kutip biji buah sawit yang terlerai pon dah naik mengah. Inikan pulak nak menggalas sabit panjang sambil menjolok buahnya. Power betol Abah aku dulu nak bagi bini & anak-anak makan. Dah memang itu kejenya ye dop? Kerja seorang peneroka felda di ladang sawit.

Tapi semakin usia Abah meningkat, akhirnya keje motong buah sawit di bagi pd mat-mat Indonesia aje. Dah tak larat dah Abah nak buat keje berat gitu. Wahh...sangat nostalgia pulak aku pagi-pagi neh ^_^

Tetibe teringat rasa manis-manis lemak biji kelapa sawit yang dimasak dengan gula. Resipi mak aku kot? Zaman dulu kan kreatif aje mak-mak kite nak bagi anak-anak makan kan? Zaman aku kecik-kecik dulu manelah pandai memilih sangat macam zaman budak-budak kite sekarang. Apa yang depan mata, makan ajelah tanpa banyak soal. Yang penting kenyang. Kalo tak suka, tak payah makan. Senang aje. Takdelah pandai nak request itu ini pd Mak & Abah. Takot. Hehehehe...

Ok enough about those nostalgic memories, malam tadi dek kerana rindu pada kenangan lama, akhirnya aku merajinkan diri masak bubur merah bubur putih. Orang Johor memang biasa sangat la dengan bubur nie. Negeri lain maybe tak femes sangat. Bubur nie usually mak-mak kite buat kalau ada ocassion tertentu contohnya anak khatam al-Quran or kenduri kesyukuran apa-apalah. Macam pulut kuning jugaklah kekdahnya.

Dah bertahun rasanya aku tak makan bubur neh. Tak kuasa dah mak aku nak buat kot. So dah beso gini tak bolehlah nak harapkan mak aje. Kenalah usaha masak sendiri kalo nak merasa. Bubur pesen orang kampong gini bukan ade jual kat kedai ye dop? Kalo ada mesti aku takkan buat punye. Hehehe. Dasar.....

Pas habi amek daun pandan kat tepi jalan, aku pon tung tang sorang-sorang guna resipi gugel buat bubur neh. Taknak buat banyak sangat takot tak habis. So aku guna 1 setengah pot nasi kecil & 1 pot pulut. Hasilnya dapatlah penuh 1 kuali. Ngam ngam sui. Cantekkk!! Pandai aku bajet hehehe...

Berpeluh-peluh mak mengacau bubur sambil sebelah tangan mendukung anak. Memang terasa macam zaman 80-an masa memasak tu. Huhuhu. Poyo =P Dah siap Naurah request nak makan. Tapi dia suka yang bahagian putih bubur aje. Yang tidak diletak dengan gula merah. Cuma bubur, santan & garam. Tak sama lansong dengan taste Ibu taw! Sikit je budak tu makan. Itu pon dah menyebabkan badannya naik gatal-gatal pasal alergik santan. Kesian. Terpaksalah sapu dengan calamine lotion 3-4 kali nak hilangkan rasa gatal dia tuh. Bilalah alergi santan ko ni nak berakhir ye nak?

Aku makan sikit aje buat hilang rasa ngidam tuh. Pastu masok bilik Anje bg dia rasa. Katanya LULUS. Hehehe. So pagi tadi dia bawak 1 bekas ke nursery & aku 1 bekas ke office. Tak tawulah opismate aku makan ke tidak bubur neh ^_^

kredit to here



Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat