Jujur Dalam Penulisan

Ape nak citer kat sini yer. Owh yes...aku teringat tentang satu perkara neh. Tentang kejujuran dalam penulisan. Sebenarnya aku dah lama tau tentang perkara nie. Memang terfikir secara semulajadinya. Its like this tau...

Bila kita menulis/menaip di dalam blog ni dengan fikiran hanya kita seorang saja yang akan membacanya, penulisan kita sebenarnya akan jadi lain berbanding kita menulis dengan memikirkan ramai orang yang akan membaca penulisan kita.

Its so true okay!

Contohnya pd awal aku mula terjebak dengan dunia blog, aku menulis dengan jujur sebab rasa memang aku sorang aje pon yang akan baca blog nie. Sape siot nak baca blog poyo mcm nie? Makanya penulisan aku dlm blog nie like bercerita kepada diari. This is my virtual diary. Bila menulis diary, of course kita akan jujur dengan segala fikiran & perasaan yg kita luahkan. Isnt it? Thats what I called a honest writing.

Macam skrg, its totally not the honest one. Sebab memikirkan what if ada saudara mara yang baca? What if ada family members yg baca? Office mates? School friends?

Sambil menulis, ada restrictions yang membuatkan penulisan kita tidak 100% jujur. Its for the sake of other people eyes too. Masih kena ambil kira sensitiviti orang lain. Thats not what we called honest isnt it?

Do we really need to be honest in our writing on the blog?

Itu adalah persoalannya. Is it really matters? Like who cares actually.

Sebenarnya aku lebih suka bila aku menulis disini dengan jujur. Aku suka menjadi jujur pd diri sendiri. Tapi sebab blog nie dah ramai pembacanya eventho tak sampai tahap beribu orang, aku terpaksa menjadi hipokrit bila menulis. This is not the real me yang korang baca dalam blog ini. At least maybe its me around 80% ajelah. Another 20% itulah yang kena menjaga sensitiviti banyak pihak.

If I want to be true to myself, maybe I can create another blog just for my own eyes only. Sebenarnya memang ada satu. Tapi tak aktif sebab rasanya menulis kat sini pon dah let out the burden like 70%. Another 15% i let it out on my best friend, Mak, Kak Ya & habi. Another 15% I can handle it by myself =)

Rasanya kalau kita terlalu jujur menulis dalam blog, akan lebih banyak mengundang masalah. Akan lebih banyak mengundang musuh dan sebagainya. Paling penting kita kena jadi jujur dengan diri kita sendiri aje. Thats what matters most ^___^ 

Tiada yg lebih memahami diri kita selain diri sendiri & Allah. Wallahulam.












Popular Posts