Ketidakadilan Hidup

Esok bermulah hari bekerja tanpa ketua jabatan ada di office selama lebih kurang sebulan lebih. Rasa kurang stress sbb terasa tidak sentiasa diperhatikan spt kalau dia ada ajelah. Sebenarnya dia ada ke takde ke aku tetap jugak tercongok depan pc. Nak kemana ajelah aku nie dengan takde keretanya kan. Paling kuat lepak kat Surau ajelah kalau aku lama menghilang. Takpon kat toilet sebab paham-paham jelah kan. Hahaha. 

Aku nie kalau lama takde kat tempat duduk kang orang kata pegi mengulor la pulak. Maklom la da genre keje memang takde nak kena ke site ke hape.

Lain pulak ceritanya dengan orang yg ada access utk keluar office dengan alasan ada tugas diluar. Senang aje ada alasan utk diberikan kalau ada mata-mata yang bertanya. Walau hakikatnya samada betul atau tidak dia ada tugasan hanya diri dia & Allah yg tahu. Sometimes rasa macam tak fair jugak. Tapi memang kena redha jelah kot. Dunia ni mana ada yang semua benda pon adil. Ketidakadilan tu ada dimana-mana.

Takpelah. Nama pon dunia. Nantikan ajelah dunia akhirat sok yg mana semuanya akan ditimbang seadilnya. Dimana kebaikan & keburukan akan dikira walau sekecil biji sawi.

Aku ni nak kata baik sangat & sangat mengikut peraturan memang tidak lah. Aku kategorikan diri aku biasa-biasa aje. Sebenarnya aku selalu rasa diri aku tak bernasib baik kalau buat benda yg melanggar peraturan. Macam mesti akan kantoi punyelah. Maybe aku takde skill buat jahat kot. Hahaha. Itu kalau dilihat dr sudut negatifnya lah.

Kalau dr sudut positif, rasanya aku beruntung sebab disebabkan selalu kantoi kalau nak buat jahat, makanya aku pon jadi serik utk ulang kesalahan yg sama. Rasa fed up & akur kot. Kalau tak langgar peraturan, maknanya kurang lah buat dosa ye tak? =)

Yelah. Hidup nie kalau semua benda nk tgk dr sudut -ve memang rasa tak happy punya. Walau kita rasa geram, menyampah & tak puas hati sebab selalu rasa tiada keadilan pd diri kita, bila lihat drp sudut +ve, kita pon jd lebih redha. 

Hidup kalau asyik rasa tak puas hati, mana nak datang bahagianya?





Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat