Inilah Kehidupan

11 days hibernate dgn aku kat rumah. Syok sangat dah Naurah hari-hari dpt manja dgn mama dia neh. Since Naurah dah panggil aku mama most of the time, perlukah aku tukar sekali kata ganti diri tu yer? Hurm. Rasa pelik pulak.

So hari ni hari pertama la dia kembali ke taska. Ahh..budak yg dah bijak tu, nampak je aku turun dr atas lengkap berpakaian opis, terus ditanya 'mama nak pergi mana?'. Ohh..dengan suara yg sebak macam nak menangis. Tersentuh betul hati aku mendengarnya. Then aku terangkan la yg aku dah kena kerja hari ni. So Naurah kenalah pergi sekolah semula. Petang nanti kita jumpa la semula yer.

Thank god dia tak menangis after that. Then aku duduk kat sofa & give her a hug. Rasa kesian pulak kat anak yang tentunya lebih suka if dia boleh duduk rumah dijaga ibunya. Ibu ni kalau lah gaji ayah tu cukup sesangat nak tanggung semua perbelanjaan, ibu pun tak hingin nak kerja. Lagi lah anak nak bertambah ni. Kalau sorang maybe la rasa tak berbaloi sgt nak ddk rmh jaga. Tp anak 2 ni rasa lebih berbaloi lah. Pagi dah kena hantar Naurah ke tadika. Then pick up dia balik in the afternoon. Nampak la ade kerja sikit bukan memerap seharian kat rumah.

Anak yg masih baby lagi lah kalau boleh kita nak jaga dia sendiri. Risau kalau orang lain jaga tak kena dgn kemahuan kita. Macam-macam lagi lah yg aku fikir. Ini baru sikit.

The thing is, at the moment kalau nak hidup selesa, aku masih perlu bekerja. Maybe la boleh jgk klu tak kerja. Tp kena ade side income utk at least cover tanggung jawab diri sendiri. Cthnya utk bayar balik loan PTPTN & personal insurans. Macam tak tergamak aje nk humban semua expenses pd habi. Itu mcm tggjwb diri sendiri kot. Kita yg pinjam, kita lah yg kena bayar ye tak? This is how I think lah. Ada orang memang tak kisah. It depends.

I am hoping that gaji habi akan naik setimpal dgn kemahiran yg dia ada. What I know is big boss habi dah request kat Management utk revised semula gaji pekerjanya yg boleh dikatakan under paid berbanding any other IT company. Maybe ada rezeki utk adik baby nanti. InsyaAllah.










Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat